Wild: CPK będzie kluczowym węzłem kolejowym w Polsce

Wild: CPK będzie kluczowym węzłem kolejowym w Polsce

07 listopada 2017 | Źródło: Puls Biznesu
PODZIEL SIĘ

Port Solidarność będzie również węzłem kolejowym. Nie będzie portem lotniczym połączonym z Warszawą siecią kolejową. Stąd istotna była różnica pomiędzy nazwami: Centralny Port Lotniczy, a Centralny Port Komunikacyjny. Mówimy o CPK, ponieważ mówimy o kluczowym węźle kolejowym dla Rzeczypospolitej – tłumaczył Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK podczas IV Kongresu Rozwoju Transportu.

Fot. Lotnisko Chopina

Centralny Port Komunikacyjny Solidarność ma być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym i kolejowym. Warunkiem konkurencyjności systemu kolejowego jest zapewnienie szybkiego dojazdu do CPK z terenu całego kraju. Z największych miast Polski do CPK dojazd koleją ma trwać średnio 2-2,5 godziny, jednakże z centrum Warszawy do CPK pasażerowie dojadą w 15 minut, z Łodzi – w 25 minut, Radomia – 35 minut, Krakowa – 1 godz. 15 min., Częstochowy –  1 godz. 20 min., Gdańska – 1 godz. 45 min., Poznania – 1 godz. 50 min., Opola – 2 godz. 20 min., Rzeszowa – 2 godziny, a Szczecina – 3 godz. 15 min.

Jak dodał minister Wild, cytowany przez „Puls Biznesu”, żadna z form finansowania Centralnego Portu Komunikacyjnego nie jest wykluczona. W grę wchodzi zarówno finansowanie budżetowe, jak i partnerstwo z podmiotami prywatnymi, w tym z zagranicznym akcjonariatem.

Budowa CPL będzie jednym z głównych tematów dzisiejszego posiedzenia Rady Ministrów. Wypracowanie przez rząd ostatecznej koncepcji pozwoli w następnym kroku na przygotowanie ustawy powołującej podmiot, któremu zostanie powierzone przygotowanie i realizacja inwestycji. Zgodnie z założeniami w ciągu dwóch prac przygotowawczych mają zostać wyeliminowane podstawowe ryzyka inwestorskie.

Port lotniczy Solidarność ma powstać w miejscowości Stanisławów w gminie Baranów, w powiecie grodziskim. Pierwszy samolot ma odlecieć z CPK w połowie 2027 r.

Koszt budowy CPK wyniesie ok. 31-35 mld zł. Budowa portu lotniczego ma pochłonąć 20 mld zł; rozbudowa węzła kolejowego waha się, zgodnie z szacunkami przyjętymi w studium wykonalności dla kolei dużych prędkości, między 8 a 9 mld zł. Komponent drogowy może zaś kosztować - w zależności od zakresu prac - między 2 a 7 mld zł.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Więcej połączeń w nowym rozkładzie Kolei Dolnośląskich Więcej połączeń w nowym rozkładzie Kolei Dolnośląskich
Następny artykuł Andrzej Pawłowski prezesem CTL Północ Andrzej Pawłowski prezesem CTL Północ