Umowę o dofinansowanie podpisali 13 kwietnia Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego. Dofinansowanie unijne w kwocie 48,8 milionów złotych pochodzi z programu Infrastruktura i Środowisko 2014–2020. Wartość całej inwestycji to 120 mln zł.
Za te pieniądze województwo kupi pięć pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które będą kursować przede wszystkim w relacjach Poznań – Kostrzyn – Września i Poznań – Buk – Opalenica. Będą mogły być również wykorzystywane na innych odcinkach: Poznań – Oborniki – Rogoźno, Poznań – Szamotuły – Wronki, Poznań – Mosina – Czempiń, Poznań – Pobiedziska – Gniezno.
Pociągi będą poruszać się z prędkością do 160 km/h i zostaną przystosowane do potrzeb osób mających problemy z poruszaniem się. W każdym pojeździe znajdzie się minimum 240 miejsc siedzących, toalety, klimatyzacja, Wi-Fi, system dynamicznej informacji pasażerskiej, monitoring, miejsca dla niepełnosprawnych i do przewozu rowerów, pętle indukcyjne dla osób słabosłyszących, defibrylatory itp. Pojazdy będą też gotowe do zainstalowania systemu Poznańskiej Karty Aglomeracyjnej (PEKA).
Województwo wielkopolskie planuje ogłosić w II kwartale przetarg, w którym wybierze producenta pociągów. Termin dostawy zostanie ustalony z wybranym wykonawcą. Na wykonanie zadania przewidziano maksymalnie 18 miesięcy od daty podpisania umowy ze zwycięzcą przetargu.