Pomorze Zachodnie współpracuje z prowincją Liège w zakresie logistyki

Pomorze Zachodnie współpracuje z prowincją Liège w zakresie logistyki

09 maja 2018 | Źródło: UM Zachodniopomorskie
PODZIEL SIĘ

Transport i logistyka to główne powody, dla których Pomorze Zachodnie i belgijska prowincja Liège zdecydowały się na nawiązanie współpracy i wymianę doświadczeń. Marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz oraz gubernator prowincji w Liège Hervè Jamar rozmawiali o rozwijaniu partnerskich relacji. W tym samym czasie zachodniopomorscy przedsiębiorcy wzięli udział w wizycie studyjnej w zlokalizowanym w tej prowincji porcie rzecznym oraz porcie lotniczym.

Fot. UM Zachodniopomorskie

Położone nad rzeką Mozą Liège to główne centrum gospodarczo-kulturowe francuskojęzycznej Walonii. Region ma bogate tradycje związane z przemysłem stalowym i branżą zbrojeniową. Sektory mechaniczny, kosmiczny, informacyjny, biotechnologiczny, a także produkcja żywności (m.in. wody, piwa, czekolady) stanowią o ekonomicznej sile prowincji. Tajemnicą sukcesu regionu jest umiejętne wykorzystanie możliwości miejscowego portu rzecznego, trzeciego co do wielkości w Europie. Ponadto pobliski port lotniczy jest największym portem lotniczym cargo w Belgii i  ósmym tego typu w Europie.

- Chcemy by nasi przedsiębiorcy, nasz świat gospodarczy czerpał z wiedzy i doświadczenia, które zdobyło Liège. Od lat jako samorząd województwa wspieramy nasz port lotniczy w Goleniowie, dla którego rozwinięcie strefy cargo może oznaczać przyspieszenie rozwoju. Może to być również magnes przyciągający kolejnych inwestorów na Pomorze Zachodnie. Belgijskie doświadczenia są nieocenione, ale nasza współpraca nie będzie dotyczyła tylko gospodarki. - mówił marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

Zarówno Województwo Zachodniopomorskie jak i prowincja Liège są przekonane, że współpraca przyniesie korzyści obu regionom. Wśród głównych dziedzin kooperacji wymienia się transport i logistykę, gospodarkę i innowacje. Spotkanie i rozmowa pomiędzy Marszałkiem Województwa Zachodniopomorskiego Olgierdem Geblewiczem oraz Gubernatorem Prowincji w Liege Hervè Jamar’em była pierwszym krokiem w nawiązywaniu trwałych relacji partnerskich. W  spotkaniu uczestniczył także wicemarszałek Jarosław Rzepa. Obie strony zgodnie uważają, że obok zbliżania świata gospodarki niezwykle cenna może być także regionalna współpraca w takich obszarach jak kultura, sztuka czy przemysły kreatywne.

Po wiedzę, po inspiracje…

Równocześnie, w belgijskiej prowincji gościli Radni Województwa Zachodniopomorskiego oraz Zarząd Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów, branży morskiej ze Szczecina i Świnoujścia, sektora IT z Pomorza Zachodniego. Wyjazd studyjny obejmował m.in wizytę w portach lotniczym i rzecznym w Liège. Miasto za sprawą trzeciego co do wielkości portu rzecznego w Europie obsługującego ładunki pomiędzy morskimi portami w Antwerpii(aż 6 połączeń tygodniowo) Rotterdamie  i Zeebrugge, a zapleczem w Belgii, północnej Francji i w Niemczech, stanowi bardzo ważne centrum logistyczne. To kluczowy obszar tzw. "niebieskiego banana", jak europejska branża transportowa określa obszar krajów beneluxu, wschodniej Francji, Włoch i Niemiec, gdzie wg. szacunków mieszka 60% klientów w unii europejskiej.  Ta strefa  przesuwa się na wschód, co oznacza olbrzymie szanse rozwojowe dla Pomorza Zachodniego.

Moza daje dobrobyt

Głównym atutem Liège jest port rzeczny i nowoczesny trimodalny terminal kontenerowy przystosowany do obsługi ładunków w transporcie wodnym śródlądowym, kolejowym i samochodowym. Inwestycja jest efektem strategii Zarządu Prowincji obranej blisko 20 lat temu, gdy zdecydowano o postawieniu na logistykę. Władze portu szacują, że warta 40 mln euro inwestycja przyciągnie w najbliższych latach nawet 115 mln euro prywatnego kapitału. Dziś poprzez rzekę tutejszy port obsługuje prawie 76% ładunków (16 mln ton rocznie), dla przykładu w Szczecinie jest to zaledwie 5%. Dominują tu ładunki masowe (40%), ropa i oleje (20%) oraz metale (7%). Dzięki inwestycjom, port w Liège chce w jeszcze  większym stopniu stać się zapleczem dla największych portów morskich i rozwijać przeładunek kontenerów. Wykorzystanie transportu śródlądowego pokazuje jakie perspektywy rozwoju stoją przed szczecińskim zespołem portów, szczególnie gdy po otwarciu podnośni w Niederfinow z zachodu Europy  do stolicy Pomorza Zachodniego będzie  mogło dotrzeć już nie 1 a 3 mln ton ładunków.

E-commerce stawia na transport lotniczy

Oddalony o 9 km na północny zachód od Liège port lotniczy był do 1991 r. lotniskiem wojskowym. Dopiero po kilku latach od zmiany charakteru na cywilny  i postawieniu na transport towarowy pojawił się tu pierwszy inwestor, który dostrzegł potencjał dla branży kurierskiej. Dziś, jest to 8 lotnisko cargo w Europie, a 45% obrotów generuje sektor przesyłek ekspresowych i e-commerce. Tu wszystko działa przez 24 godziny na dobę 7 dni w tyg. W ciągu nocy ląduje tu ok. 50 samolotów z towarem, który w ciągu zaledwie  kilku godzin jest przeładowywany i kierowany na kolejne destynacje. Z transportu lotniczego korzystają także firmy zlokalizowane w pobliskich strefach przemysłowych. Kierująca lotniskiem Rządowa Agencja zakłada  rozbudowę z obecnych 350 ha, do 470 ha. Mają powstać m.in kolejne magazyny, których najem będzie oferowany prywatnym inwestorom. W ubiegłym roku obrót ładunków sięgnął  800 tys. ton. Lotnisko obsłużyło również 200 tys. pasażerów.

Logistyka siłą regionów

Zapoczątkowana w Liège wymiana dobrych praktyk może przyczynić się do wyznaczenia nowych kierunków rozwoju transportu towarowego na Odrzańskiej Drodze Wodnej, a w przyszłości przynieść efekty w postaci włączenia strategicznych dla regionu fragmentów szlaku odrzańskiego do sieci TEN-T.

Także wizyta w belgijskim porcie lotniczym może być inspirująca m.in. dla przedstawicieli Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów, którzy nie ukrywają zainteresowania rozwoju segmentu towarowego w Goleniowie. Jeszcze w lutym br. Zarząd Spółki celowej z Grupy Kapitałowej Waimea Holding S.A. podpisał list intencyjny z Zarządem Portu Lotniczego na zakup terenu o powierzchni 4,5 hektara pod budowę Waimea Cargo Terminal Szczecin-Goleniów. Realizacja inwestycji ruszy jeszcze w tym roku, a terminal cargo będzie spełniał najwyższe światowe standardy i zapewni kompleksową obsługę frachtu lotniczego na Pomorzu Zachodnim. Nowoczesny terminal multimodalny o powierzchni ok. 5 000 mkw. będzie częścią infrastruktury Portu Lotniczego. Obiekt ma zostać oddany do użytkowania na koniec II kwartału 2019 roku. Będzie to drugi terminal cargo realizowany przez tego inwestora w regionie. Wartość inwestycji szacowana jest na ponad 30 milinów złotych. Ta inwestycja jest tylko jednym z pretekstów do rewizyty strony belgijskiej, która już zapowiedziała, że chce odwiedzić goleniowskie lotnisko wraz ze przedstawicielami lokalnych firm. Będzie to okazja do pierwszych kontaktów biznesowych.