Transport miejski 9-metrowe pojazdy sprawdzają się w transporcie publicznym na peryferiach

9-metrowe pojazdy sprawdzają się w transporcie publicznym na peryferiach

15 stycznia 2019 | Źródło: ZTM Warszawa
PODZIEL SIĘ

Krótkie dziewięciometrowe autobusy to nowy trend w Warszawskim Transporcie Publicznym. Doskonale sprawdzają się na wąskich ulicach osiedlowych i w okolicach, gdzie jest mało pasażerów. 

Fot. ZTM

Jak podaje Zarząd Transportu Miejskiego, warszawskie autobusy przewożą niemal 600 milionów pasażerów rocznie. Wydaje się, że przy tak ogromnej liczbie po mieście powinny jeździć tylko największe, 18-metrowe pojazdy przegubowe. Ale w komunikacji miejskiej potrzebne są różne rodzaje pojazdów. Autobusy przegubowe i 12-metrowe są niezbędne choćby w centrum stolicy, gdzie pasażerów jest najwięcej, a ulice są najszersze.
Autobusy 9-metrowe „pracują” wszędzie tam, gdzie pasażerów jest mniej – większe autobusy nie byłyby efektywnie wykorzystane, bo jeździłyby zapełnione tylko w niewielkim stopniu. Z tego powodu krótkie wozy, których po aglomeracji jeździ około 80, doskonale sprawdzają się na liniach lokalnych, które dowożą pasażerów do dogodnych przesiadek tramwajowych, metra czy kolei podmiejskiej. Jeżdżą m.in. na Białołęce, w Wawrze czy Wilanowie.
Są w Warszawie takie linie, które nie mogą być obsługiwane większym taborem ze względu na utrudnienia infrastrukturalne – nie pozwalają na to promienie skrętu czy ronda na trasie przejazdu. Tak jest choćby w przypadku linii 211, kursującej na trasie DĄBRÓWKA WIŚLANA – MYŚLIBORSKA, która jest obsługiwana nowymi, dziewięciometrowymi wozami.
Każdy pojazd pomieści 55 pasażerów, ale w godzinach porannego i popołudniowego szczytu pasażerów oczekujących na przystankach jest bardzo wielu. Nie można jednak do obsługi trasy wytypować autobusów 12-metrowych, bo w wielu miejscach po prostu nie dałyby one rady przejechać, np. ze względu na mały promień skrętu z ul. Kasztanowej w Portową, z ul. Kasztanowej w Myśliborską, z ul. Milenijnej w. Pomorską czy też wąską jezdnię ulicy Aluzyjnej na odcinku między Sprawną a Aluzyjną.
W tej sytuacji, na prośbę pasażerów, Zarząd Transportu Miejskiego zwiększył częstotliwość kursowania autobusów. Na odcinku Dąbrówka Wiślana – Ćwiklińskiej w godzinach porannego i popołudniowego szczytu autobusy linii 211 odjeżdżają co pięć minut.