Traveco chce rozszerzyć współpracę z SBB Cargo

Traveco chce rozszerzyć współpracę z SBB Cargo

25 września 2023 | Źródło: SBB Cargo / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Traveco polega na kolei SBB Cargo, każdego miesiąca transportuje koleją do 180 naczep samochodów ciężarowych. W przyszłości liczba ta jeszcze wzrośnie. Ale dlaczego tak się dzieje?

Fot. SBB Cargo

 

Dlaczego firma transportowa, która świadczy usługi logistyczne na drogach za pomocą około 350 ciężarówek, wspiera przejście na transport kolejowy? Jako firma transportowo-logistyczna Traveco transportuje przede wszystkim produkty dla handlu detalicznego, przemysłu spożywczego, sprzedawców paliw oraz dla firm z całego łańcucha wartości w rolnictwie. Od końca 2020 r. takie ładunki są obecnie również przenoszone na kolej. "Naszą podstawową działalnością jest transport. Tam, gdzie to możliwe i rozsądne, konsekwentnie stawiamy na transport kombinowany" - mówi Patrik von Vigier, członek zarządu Traveco.

W ostatnich latach pojawiły się inne przewozy w sektorze towarów masowych, a ostatnio, w lipcu, SBB Cargo przejęło transport cystern AdBlue między Weil am Rhein i Oensingen, który wcześniej odbywał się drogą lądową. Współpraca została nawiązana: SBB Cargo kursuje teraz codziennie dla Traveco na maksymalnie pięciu trasach w środkowej, wschodniej i zachodniej Szwajcarii, przewożąc do 180 przyczep ciężarowych (naczep) miesięcznie.  

Dobre powody dla kolei

Połączenie kolei i transportu drogowego ma wiele zalet. Pociąg towarowy jest ekologicznym środkiem transportu masowego. Przechodząc na kolej, Traveco udało się zaoszczędzić około 4000 przejazdów ciężarówkami w 2022 r. Emisje substancji zanieczyszczających są znacznie zmniejszone, co wspiera strategię zrównoważonego rozwoju Traveco. Na przykład transport z zachodniej Szwajcarii do wschodniej Szwajcarii powoduje do 90% mniejszą emisję CO2. Kolejną istotną zaletą jest nocny skok: naczepy ciężarówek ładowane są na tory wieczorem i odbierane na terminalu przylotów następnego ranka. Przewożąc towary koleją w nocy, można uniknąć zakazu jazdy ciężarówkami w nocy i korków na drogach. Oszczędza to czas i pieniądze oraz zwiększa wydajność. Towar szybko i terminowo dociera do celu. W transporcie kombinowanym prawnie dozwolona masa całkowita w transporcie wstępnym i w transporcie również wzrasta o cztery tony, do masy całkowitej 44 ton. Rząd federalny przyznaje również zachętę finansową, można ubiegać się o częściowy zwrot podatku od pojazdów ciężarowych zależnego od wyników (LSVA) za przejazdy przed i po przewozie w transporcie kombinowanym. Traveco dostrzegło zalety transportu kombinowanego i w ten sposób zwiększa swoją atrakcyjność jako pracodawcy. Jeśli dłuższe trasy są realizowane koleją, Traveco może również zainteresować potencjalnych pracowników, którzy chcą pracować regionalnie.

Oczekiwany jest dalszy wzrost a firma logistyczna wierzy w sprytną integrację różnych rodzajów transportu, znajduje również odzwierciedlenie w jej przyszłościowych inwestycjach w naczepy kompatybilne z koleją. Traveco ma obecnie ponad 70 naczep z możliwością podnoszenia. „Oznacza to, że jesteśmy gotowi na przyszłość. Chcemy nadal rozwijać się dzięki kolei” – mówi Patrik von Vigier, wysyłając wyraźny sygnał dla transportu kombinowanego. „Jesteśmy przekonani, że w przyszłości dłuższe trasy powinny odbywać się koleją tam, gdzie ma to sens i jest możliwe”. Aby wcielić w życie strategię kolejową firmy, stworzono niezależny dział „Intermodal/Kolej”, który wspólnie z SBB Cargo pracuje nad dalszym rozwojem transportu. Aby nowy transport pojawił się na szynach, trzeba spełnić wiele wymagań. Aby w przyszłości SBB mogło przewozić koleją więcej towarów, istniejąca infrastruktura zostanie w nadchodzących latach zmodernizowana, zautomatyzowana i rozbudowana. Stwarza to większe możliwości w zakresie transportu towarów. Patrik von Vigier jest zadowolony: „Dobra współpraca, konstruktywna wymiana zdań i zaangażowany personel SBB Cargo przekonały nas również do wspólnej pracy na rzecz udoskonalenia dalszych rozwiązań kolejowych”.