Regulacje UTK: Sprawozdanie ze stanu bezpieczeństwa ruchu kolejowego

UTK: Sprawozdanie ze stanu bezpieczeństwa ruchu kolejowego

31 sierpnia 2019 | Źródło: UTK
PODZIEL SIĘ

Najniższy od 11 lat wskaźnik miernika wypadkowości – 2,39 wypadków na milion pociągokilometrów pokazuje, że na polskiej kolei naprawdę jest bezpiecznie. Taki wniosek płynie z opublikowanego przez Urząd Transportu Kolejowego „Sprawozdania ze stanu bezpieczeństwa ruchu kolejowego w 2018 r.”.

Fot. PKP PLK

Rok 2018 charakteryzował się najniższym miernikiem wypadkowości od chwili jego rejestrowania, czyli od 2008 roku. Na obniżenie miernika wpływ miała mniejsza liczba wypadków na liniach kolejowych (o 2,3% mniej w porównaniu do 2017 r.), przy jednoczesnym wzroście pracy eksploatacyjnej.

Obniżenie liczby wypadków to niewątpliwy sukces wszystkich podmiotów rynku kolejowego. To skutek wdrażania i stosowanie wewnętrznych systemów zarządzania opierających się na zarządzaniu ryzykiem. Wpływ na to miały również działania ze strony organów odpowiedzialnych za monitorowanie i nadzorowanie bezpieczeństwa w transporcie kolejowym, w tym Prezesa UTK.

- Nabywając bilet na przejazd koleją i myśląc o zbliżającej się podróży chcemy dotrzeć na miejsce komfortowo i o czasie. Czy myślimy o bezpieczeństwie przejazdu? W większości przypadków nie. - Nie wynika to z naszej ignorancji, a z tego, że bezpieczeństwo na kolei jest wartością pewną. Wartością, którą podmioty działające na rynku transportu kolejowego stawiają jako wartość nadrzędną – powiedział dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Mimo spadku liczby wypadków w 2018 r. o 14%, wzrosła liczba osób zabitych, natomiast liczba osób ciężko rannych obniżyła się o 4,6%. Największy wpływ na wzrost zabitych miały wypadki wśród osób nieupoważnionych oraz użytkowników przejazdów.

Blisko 75% wypadków ma swoje przyczyny poza systemem kolejowym. To efekt nieostrożności użytkowników przejazdów czy osób przekraczających tory poza miejscami wyznaczonymi. Wypadki na przejazdach kolejowo-drogowych i tzw. dzikich przejściach to rokrocznie ogromny problem dla systemu kolejowego.