Czy inwestycje kolejowe, infrastrukturalne i taborowe, zostaną zduszone przez 4-ty pakiet kolejowy?

Czy inwestycje kolejowe, infrastrukturalne i taborowe, zostaną zduszone przez 4-ty pakiet kolejowy?

25 września 2019 | Autor: Marek Pawlik | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W roku 2016 Parlament Europejski przyjął trzy dyrektywy i trzy rozporządzenia, łącznie określane jako 4-ty pakiet kolejowy, w tym nową dyrektywę w sprawie interoperacyjności kolei zastępującą dyrektywę z roku 2008.

Czy inwestycje kolejowe, infrastrukturalne  i taborowe, zostaną zduszone przez 4-ty pakiet kolejowy?
Fot. Archiwum KK / Marek Pawlik

Czas na wdrożenie do prawa krajowego dramatycznie się już skraca. W tym kontekście należy głośno pytać:

- Czy Polska ma szansę wdrożyć nową dyrektywę w sprawie interoperacyjności kolei w terminie? Niestety wydaje się, że jest to mało prawdopodobne. Dyrektywa musi być wdrożona poprzez zmianę Ustawy o transporcie kolejowym. Stosowną decyzję musi więc podjąć polski parlament. Jeśli nie to Polska nie będzie mogła na przykład zgłosić Komisji Europejskiej własnych jednostek notyfikowanych.

- Czy w Polsce będzie mógł być dopuszczany nowy tabor. Wnioski o dopuszczenia taboru będą musiały być składane wyłącznie poprzez system informatyczny (system OSS) uruchomiony w Agencji Kolejowej Unii Europejskiej. Pracownicy UTK bez zmian w polskiej ustawie nie będą mogli korzystać z OSS w świetle chociażby Kodeksu Postępowania Administracyjnego.

Przerwana inwestycja / Fot. Marek Pawlik

Te pytania zadaje autor w artykule opublikowanym w najnowszym specjalnym wydaniu na TRAKO 2019 Kuriera Kolejowego ,dostępnym na targach.