Transport miejski Metro Warszawskie: 392,5 mln na transport przyjazny środowisku

Metro Warszawskie: 392,5 mln na transport przyjazny środowisku

28 listopada 2020 | Źródło: Metro Warszawskie
PODZIEL SIĘ

Warszawskie metro uzyskało 392,5 mln złotych wsparcia od Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju oraz ING na zakup nawet 45 nowoczesnych pociągów metra. To pierwszy w Polsce tego typu projekt w ramach programu Zielonych Miast EBOR. Jego zadaniem jest działanie na rzecz ochrony środowiska, poprawy jakości życia oraz wspieranie zrównoważonego transportu publicznego.

Metro Warszawskie: 392,5 mln na transport przyjazny środowisku
Fot. Metro Warszawskie

Metro Warszawskie od lat podejmuje działania na rzecz ochrony środowiska - unowocześniając i modernizując I linię metra, prowadząc inwestycję budowy drugiej linii oraz dokonując zakupów nowoczesnych, posiadających rozwiązania proekologiczne pociągów. Mieszkańcy Warszawy bardzo chętnie korzystają z rozbudowywanej II linii metra - codziennie przewożonych jest około 200 tys. pasażerów.

Już niedługo podziemny transport publiczny w Warszawie będzie docierał swoim zasięgiem do 40proc. ogółu mieszkańców. Dlatego tak ważna jest nowa dostawa pociągów, która uzupełni tabor na II linii oraz pozwoli częściowo zastąpić najstarszy tabor na I linii. Produkcja pierwszych pociągów z zamówionej dostawy jest już w toku.

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR) oraz ING udziela pożyczki w wysokości 392,5 mln pln (równowartość 87,2 mln euro) na nową flotę metra w ramach szerszego pakietu finansowania ING Banku Śląskiego, Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) i Unii Europejskiej (UE).

- Inwestując w jakość życia, w politykę społeczną, nie zaniedbujemy inwestycji infrastrukturalnych oraz związanych z ochroną środowiska. Rozbudowa metra jest dla Warszawy kluczowym zadaniem pod wieloma względami. Po pierwsze nasi mieszkańcy zyskują szybki i wygodny transport, a po drugie ma to ogromny wpływ na ekologię, która jest dla nas priorytetem. Warszawa jako pierwsza w Polsce dołącza do międzynarodowego programu „Zielone Miasta”. Podpisanie porozumienia o przystąpieniu stolicy do programu Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju to kolejny krok w dobrą stronę - powiedział Rafał Trzaskowski, Prezydent Warszawy.

Źródło: Metro Warszawskie

Warszawa, największe miasto w Polsce, stoi przed wyzwaniem świadczenia usług transportowych dla rosnącej populacji, jednocześnie mając świadomość problemu jakości powietrza i wysokiej emisji gazów cieplarnianych.

Stolica podejmuje działania, aby sprostać tym wyzwaniom, m.in. poprzez niedawny udział w EBOR Green Cities, jako pierwsze miasto w Polsce i jeden z liderów klimatycznych grupy C40. Miejski Plan Działania - Zielone Miasto, nakreślający dla Warszawy ścieżkę rozwoju niskoemisyjnego i prężnego reagowania na zmiany klimatu, jest wspierany ze środków z Polski i TaiwanBusiness – EBRD Technical Cooperation Fund.

- Warszawa jest pierwszym miastem w Polsce, które przystąpiło do Zielonych Miast EBOR, flagowego programu zrównoważonego rozwoju miejskiego Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju. Dzięki tej transakcji z zadowoleniem przyjmujemy zobowiązanie Warszawy do inwestowania w nowoczesną infrastrukturę transportu publicznego przy jednoczesnym opracowaniu kompleksowego planu poprawy ogólnego środowiska miejskiego. Jesteśmy dumni, mogąc stać ramię w ramię z naszym partnerem, miastem Warszawa, w jego dążeniu do budowania bardziej ekologicznej przyszłości dla jego mieszkańców – mówi Grzegorz Zieliński, dyrektor regionalny EBOR, dyrektor na Europę Środkową i kraje bałtyckie.

- W ING mocno wspieramy projekty związane z ochroną środowiska, a także poprawą jakości życia w społecznościach lokalnych, szczególnie tam, gdzie niska jakość powietrza i korki komunikacyjne są bardzo odczuwalne. Udział ING w pożyczce konsorcjalnej dla warszawskiego metra świadczy również o naszej silnej obecności w tym obszarze na rynku samorządowym. Jesteśmy dumni, mogąc dostarczyć tak prestiżowe rozwiązanie finansowe dla strategicznej infrastruktury miejskiej stolicy Polski - powiedział Marcin Kościński, Dyrektor Wykonawczy ING Banku Śląskiego.

Projekt ten jest zgodny ze strategią EBOR dla Polski, która koncentruje się na przeciwdziałaniu zmianie klimatu i promowaniu zrównoważonego rozwoju.

Miasta odpowiadają za trzy czwarte emisji gazów cieplarnianych i stanowią doskonałą okazję do przeciwdziałania zmianom klimatycznym. Warszawa została członkiem programu Zielonych Miast EBOR w czerwcu.

Program Zielonych Miast EBOR o wartości 1,5 miliarda euro szybko się rozrósł od czasu jego utworzenia w 2016 r. Pomaga każdemu miastu członkowskiemu dostosować rozwiązania do jego potrzeb środowiskowych dzięki unikalnej kombinacji środków, z których wszystkie mają na celu przybliżenie miast do niższej emisji dwutlenku węgla i bardziej przyjaznej do życia przyszłości. Przystępując do programu, miasta podejmują projekt inicjujący przy wsparciu finansowym EBOR i opracowują własny Plan Działania Zielonego Miasta, określający dalsze działania.