"Czesio" już od 60 lat na torach - jubileusz lokomotywy EP05

"Czesio" już od 60 lat na torach - jubileusz lokomotywy EP05

15 kwietnia 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Popularny "Czesio" to lokomotywa wyprodukowana w roku 1961 w zakładach Skoda w Pilznie. To elektrowóz, który pierwotnie przewoził ludzi aż do 2008 roku. Kiedy wydawało się, że to koniec jej "żywota", po odbudowie w 2018 roku wróćiła w pełnej krasie do służby. EP05-23 wcześniej nazywana ,,piątką” jest najstarszą lokomotywą parku taborowego PKP Intercity.

Jubilat "Czesio" Fot. Piotr Kowalczyk

EP05 to seria 27 normalnotorowych pasażerskich lokomotyw elektrycznych przebudowanych w latach 1973–1977 w ZNTK Gdańsk na potrzeby Polskich Kolei Państwowych z lokomotyw serii EU05. Żargonowo w Polsce nazywana jest „Czesio” a w Czechach "Bobina".

Jubilat "Czesio" Fot. Piotr Kowalczyk

Prędkość konstrukcyjna lokomotywy to 160 km/h. Ma 4 silniki, a średnica kół wynosi 1250 mm. Wraz ze zderzakami długość maszyny wynosi 16140 mm.

Lokomotywy tej serii, mimo swojego wieku, mogą prowadzić pociągi pasażerskie z prędkością do 160 km/h, do czasu wprowadzenia do eksploatacji elektrowozów EP09, były podstawowymi elektrowozami kursującymi między Warszawą a Krakowem, po Centralnej Magistrali Kolejowej.

Jubileuszowy tort "Czesia" Fot. Piotr Kowalczyk

Lokomotywa pierwotnie zakończyła służbę 14 maja 2008 roku. Wydawało sie, że to juz koniec jej eksploatacji, ale po 10 latach w 2018 roku została odbudowana i ponownie wyjechała na tory ciągnąc za sobą wagony z pasażerami PKP Intercity.

Lokomotywa "Czesio" nie jest dedykowana do obsługi konkretnych połączeń. Jednak czasami można ją widywać na szlakach. EP05 jest wykorzystywana do przejazdów okazjonalnych czy też specjalnych.