Pociąg napędzany wodorem Coradia iLint firmy Alstom po raz pierwszy w Szwecji

Pociąg napędzany wodorem Coradia iLint firmy Alstom po raz pierwszy w Szwecji

25 sierpnia 2021 | Źródło: Alstom
PODZIEL SIĘ

 Pociąg pasażerski Coradia iLint firmy Alstom, pierwszy na świecie pociąg napędzany wodorem, zadebiutował wczoraj (24 sierpnia 2021r.) w Szwecji w Östersund. Alstom prezentuje pociąg różnym lokalnym interesariuszom, w tym operatorom regionalnym, władzom transportowym, decydentom rządowym i wiodącym mediom, aby podkreślić potencjał Coradia iLint dla zrównoważonego transportu w Szwecji.

Coriada iLint w Szwecji. Fot. Alstom

Wprowadzenie na rynek w 2016 roku Coradii iLint, pociągu regionalnego bez emisji CO2, który stanowi prawdziwą alternatywę dla napędu spalinowego, pozycjonuje Alstom jako pierwszego producenta kolejowego na świecie, który opracował pociąg pasażerski oparty na technologii wodorowej. Pierwsze dwa pociągi 100% H2 iLint weszły do eksploatacji komercyjnej w 2018 r. w Niemczech i przejechały już ponad 100 000 km. Do tej pory w Niemczech zamówiono 41 składów pociągów, a udane próby odbyły się w Austrii i Holandii. We Włoszech operator FNM potwierdził zamówienie na 14 pociągów w 100% H2 pod koniec 2020 r.

Zgodnie ze swoim celem, jakim jest ułatwienie globalnego przejścia na niskoemisyjny system transportu, Alstom jest pionierem w zakresie kilku rozwiązań dotyczących zrównoważonej mobilności. Coradia iLint jest doskonałą ilustracją zaangażowania firmy Alstom w projektowanie i dostarczanie innowacyjnych i przyjaznych dla środowiska rozwiązań: Coradia iLint to pierwszy na świecie pociąg pasażerski zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi, które wytwarzają energię elektryczną na potrzeby trakcji. Ten pociąg o zerowej emisji spalin emituje niski poziom hałasu, a jego spaliny to jedynie para wodna i skroplona woda. Jego osiągi dorównują zwykłym pociągom regionalnym z maksymalną prędkością 140 km/h i porównywalnymi parametrami przyspieszenia i hamowania. Podobnie, pojemność pasażerska wynosi do 300 pasażerów, a zasięg pociągu to 1000 kilometrów.

 

Coriada iLint w Szwecji. Fot. Alstom

 

Innowacyjne technologie wodorowe wdrażane przez Alstom zostały docenione przez branżę. W 2021 r. pierwszy na świecie pociąg na wodór Coradia iLint został uhonorowany nagrodą European Railway Award 2021. Alstom robi to również po to, aby pokazać, że wodór jest możliwym rozwiązaniem przyjaznym dla klimatu dla pociągów w ogóle, a nie tylko dla iLinta.

Pociągi wodorowe na trasach niezelektryfikowanych

Zaprojektowany specjalnie do użytku na niezelektryfikowanych liniach, Coradia iLint umożliwia czyste, zrównoważone operacje kolejowe. Ma to ogromne znaczenie dla środowiska: zastąpienie jednego regionalnego pociągu spalinowego jednym pociągiem wodorowym zmniejszy roczną emisję CO2 równą 400 samochodom osobowym. Pomimo wielu projektów elektryfikacji w kilku krajach europejskich, znaczna część sieci kolejowych na kontynencie pozostanie niezelektryfikowana w przewidywalnej przyszłości. Coradia iLint wykorzystuje istniejącą infrastrukturę bez konieczności inwestowania w elektryfikację.

Alstom jest największym graczem na szwedzkim rynku kolejowym, z ponad 1 000 dostarczonych pociągów.

Alstom posiada kilka dużych kontraktów na konserwację i oferuje konserwację w 19 lokalnych składach, w tym w składach w Motala i Västerås, specjalizujących się w ciężkiej konserwacji i remontach. Firma jest również liderem we wprowadzaniu systemu ERTMS1 w Szwecji, zarówno na pokładzie, jak i na torach, oraz dostarcza nowy standardowy krajowy system zarządzania ruchem dla Trafikverket.

Coradia iLint był również prezentowany w czerwcu w Polsce na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie.

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Czeski zarządca infrastruktury zakupi lokomotywę do diagnostyki sieci kolei czeskiej i za granicą. Czeski zarządca infrastruktury zakupi lokomotywę do diagnostyki sieci kolei czeskiej i za granicą.
Następny artykuł Pierwsze bezpośrednie zawinięcie oceanicznego statku Hapag-Lloyd do Hutchison Ports Gdynia Pierwsze bezpośrednie zawinięcie oceanicznego statku Hapag-Lloyd do Hutchison Ports Gdynia