Czeski Zarząd kolei wybrał projektantów linii kolei dyżych prędkości Moravská brána.

Czeski Zarząd kolei wybrał projektantów linii kolei dyżych prędkości Moravská brána.

13 listopada 2021 | Źródło: zdopravy.cz / Správa železnic / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Jak poinformował czeski portal zdopravy.cz po ponad roku od ogłoszenia przetargu Zarząd Kolei (czeski zarządca infrastruktury) zakończył wybór firm, które przygotują dokumentację do wydania decyzji o warunkach zabudowy dla linii dużych prędkości o nazwie VRT Moravská Brána. Będzie ona przebiegać w pobliżu istniejącego korytarza z Prosenic do Ostrawy. Podczas gdy w większości zamówień na projekty cena oferowana w przetargu jest zazwyczaj taka sama lub wyższa od ceny szacunkowej, w przypadku przetargów na przygotowanie linii dużych prędkości w Republice Czeskiej zawsze następuje znaczny spadek ceny.

Fot. Správa železnic

Kontrakt na pierwszy odcinek z Prosenic do Hranic na Morawach otrzymało stowarzyszenie firm AFRY CZ, ÅF-Infrastructure AB i Sagasta, które zaoferowało 139,5 miliona koron. Szacowana cena wynosiła 195 mln koron czeskich, czyli była o 28% niższa. Kontrakt na zaprojektowanie odcinka z Hranic do Ostrawy wygrały firmy Moravia Consult, Metroprojekt (obie Sudop Group) i Sudop Brno. Zaoferował 241,4 mln koron, szacunki mówiły o 320 mln koron.

Zwycięstwo nie jest jeszcze ostateczne, uczestnicy, którym się nie powiodło, mogą się odwołać. Na pierwszy odcinek wpłynęły trzy oferty. Oprócz zwycięzcy i Sudop, Valbek i Mott MacDonald. W drugim był już tylko zwycięzca i Afra.

Po odcinku Běchovice - Poříčany jest to kolejna szybka linia, na której należy zacząć przygotowywać dokumentację do decyzji o warunkach zabudowy.

Ulga dla najbardziej zatłoczonej linii

Nowa linia dużych prędkości ma odciążyć najbardziej zatłoczony odcinek czeskiej kolei, gdzie spotykają się europejskie i krajowe korytarze kolejowe. Projekt przewiduje również wyjście połączone z istniejącą stacją Hranice na Moravě. Równocześnie ma być przygotowana przyszła kontynuacja VRT z Prosenic dla pociągów jadących do Brna i Ołomuńca.

Mapa planowanych linii dużych prędkości na Morawach. Źródło: Zarząd Kolei (Správa železnic)

 

Na odcinku między Přerovem a Ostrawą zarząd kolei liczy na prędkość pociągów do 350 km/h, czas przejazdu między Přerovem a Ostrawą ma zostać skrócony do 15 minut.

Zarząd kolei może również skorzystać z opcji, która obejmuje m.in. kroki niezbędne do uzyskania pozytywnej opinii EIA i decyzji o warunkach zabudowy. "Opcja zostanie zrealizowana w przypadku pomyślnego włączenia Morawskiej Drogi Wodnej do zasad zagospodarowania przestrzennego kraju ołomunieckiego, które na wniosek zarządu kolei są obecnie aktualizowane" - poinformował w ubiegłym roku zarząd kolei w komunikacie prasowym.

Umowa obejmuje również przygotowanie projektu przebudowy stacji Hranice na Moravě. Następnie centralna komisja przy Ministerstwie Transportu zdecyduje, czy taki projekt jest sensowny. Decyzja komisji będzie wtedy zależała od wykorzystania innej możliwości uzupełnienia DÚR w celu przebudowy dworca. "Poprzez rekonstrukcję stacji, w tym budynku pasażerskiego, Zarząd Kolei chciałby umożliwić pasażerom dobry dostęp do szybkiej kolei oraz do pociągów odjeżdżających z WPE w kierunku Wołoszczyzny i Słowacji" - dodał Zarząd Kolei.

Podobnie jak w przypadku innych części VRT wybór wykonawcy dokumentacji opierał się na zastosowaniu metody Best Value Approach/Best Value Procurement (BVA/BVP). Opiera się to również na uwzględnieniu jakości wykonania, a nie tylko najniższej oferowanej ceny. Zwycięzca przetargu będzie miał 14 miesięcy od podpisania umowy na wykonanie prac. Zarząd Kolei podaje 2025 rok jako termin rozpoczęcia budowy.