„Babcia” w nowych, granatowo-żółtych barwach wraca z Mińska do służby w Kolejach Mazowieckich

„Babcia” w nowych, granatowo-żółtych barwach wraca z Mińska do służby w Kolejach Mazowieckich

10 stycznia 2022 | Źródło: Koleje Mazowieckie
PODZIEL SIĘ

Przywrócenie oryginalnej malatury "Babci" miało na calu podkreślenie, że jest to pojazd wyjątkowy - najstarszy, czynny ezt EN57 w Polsce. Oprócz granatowo-żółtych barw, na pudle znajduje się także logo Kolei Mazowieckich oraz herb województwa mazowieckiego. Dziś (10.01.2022r) pojazd powrócił do Warszawy, zasilił park taborowy Kolei Mazowieckich, niebawem zaś wyjedzie ponownie na mazowieckie szlaki.

 

Fot.

Elektryczny zespół trakcyjny EN57 038 to „dziecko” PAFAWAG Wrocław. Pojazd należy do floty Kolei Mazowieckich. Pochodzi z rodziny najliczniejszych i najdłużej produkowanych na świecie pojazdów serii EN57. Swoją karierę rozpoczęła w Lokomotywowni Głównej Kraków Prokocim. W 1991 roku zasiliła  park taborowy Lokomotywowni Pozaklasowej Tarnów. Osiem lat później została przekazana do Zakładu Taboru w Nowym Sączu i tam była eksploatowana do 2001 r. Następnym krokiem w jej karierze były PKP ,,Przewozy Regionalne” i Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych, Sekcja Utrzymania Taboru Trakcyjnego Sucha Beskidzka.

"Babcia" czyli EN57 038 powraca z Mińska do parku taborowego Kolei Mazowieckich. Fot. KM

 

W sierpniu 2003 r. rozpoczął się okres jej służby na Mazowszu. Trafiła do  Sekcji Utrzymania Taboru Trakcyjnego Warszawa Grochów funkcjonującej w ramach Mazowieckiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Warszawie, a potem do Oddziału Utrzymania ezt w Tłuszczu. Obecnie „Babcię” można spotkać najczęściej na trasie Ostrołęka - Tłuszcz. Dziś na jej liczniku jest grubo ponad sześć milionów kilometrów. „Babcia” przeszła kilka liftingów, a dokładnie 2 naprawy w poziomie utrzymania P5 (naprawy główne z modernizacją - pierwszą w 1974 r., drugą w 1991 r., obie w ZNTK Mińsk Mazowiecki) oraz naprawy średnie (obecnie nie istnieje taki poziom utrzymania) i naprawy w poziomie utrzymania P4 (rewizyjne). 

 

"Babcia" czyli EN57 038 powraca z Mińska do parku taborowego Kolei Mazowieckich. Fot. KM

 „Babcia” już wcześniej została nieco „podrasowana” - ma zainstalowaną przetwornicę  statyczną PSM26, sprężarkę śrubową Airpol SK7, wyłącznik szybki DCU 440J, SIP i interkom, kamery czołowe i urządzenia do nagrywania dźwięku, ogrzewane szyby czołowe, nowoczesne fotele wandaloodporne w przedziałach pasażerskich, oświetlenie wpuszczane w sufit, instalację pod biletomaty bezgotówkowe i kasowniki oraz WiFi. Producent w pierwszych egzemplarzach pojazdów tej serii zastosował system hamulca Knorr, a dopiero w kolejnych ezt serii EN57 - system Oerlikon.  U „Babci” system Knorra podczas ostatniej naprawy w poziomie utrzymania P4 z modernizacją został zastąpiony systemem Oerlikon.