Reaktywacja połączeń kolejowych Toruń Główny - Sierpc - Toruń Główny

Reaktywacja połączeń kolejowych Toruń Główny - Sierpc - Toruń Główny

27 stycznia 2022 | Autor: Szymon Suliński | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Od poniedziałku 31 stycznia po prawie dwuletniej przerwie wracają pociągi pasażerskie na 78 kilometrowym odcinku Toruń Wschodni - Sierpc. Połączenia obsługiwać będzie przewoźnik Arriva RP na zamówienie Kujawsko - Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego. Rozkład jazdy przewiduje codziennie 3 pary pociągów osobowych relacji Toruń Główny - Sierpc - Toruń Główny z czego wieczorny pociąg do Sierpca nie będzie kursował w soboty, a poranny z Sierpca do Torunia Głównego nie pojedzie w niedziele.

Fot. Szymon Suliński

Na zdjęciu: 2019.02.24  Autobus szynowy SA133-021 należący do spółki Arriva RP oczekuje na odjazd ze stacji Sierpc, pociąg osobowy 50975 relacji Sierpc - Bydgoszcz Główna

Nie jest to może oszałamiająca oferta w pełni zaspokajająca potrzeby lokalnych mieszkańców ale w porównaniu do tego co było w poprzednich kilkunastu latach to i tak jest lepiej, na początek dobre i 3 pary. Do obsługi tych połączeń wystarczy jeden autobus szynowy, czas przejazdu wynosić będzie maksymalnie 1 godzinę i 35 minut. Pociągi poruszać się będą na większości odcinka z prędkością 70 km/h, tylko ostatnie 12 km przed stacją Sierpc 60 km/h.

Przybliżmy trochę historii linii 27 Nasielsk – Toruń Wschodni.

Jest to jednotorowa niezelektryfikowana linia kolejowa o długości 165 kilometrów wybudowana w dwudziestoleciu międzywojennym. Podzielona jest na dwa odcinki 87 kilometrowy Nasielsk – Sierpc, który został oddany do użytku 30 czerwca 1924 roku, i 78 kilometrowy odcinek Sierpc – Toruń Wschodni który otwarto 23 listopada 1937 roku. Według obecnego podziału administracyjnego linia 27 przebiega przez teren dwóch województw Mazowieckiego i Kujawsko Pomorskiego, granica jest tuż przed przystankiem osobowym Koziołek położonym na 98,730 kilometrze linii. Do prawie końca lat osiemdziesiątych XX wieku oprócz pociągów osobowych w relacjach Toruń Główny - Nasielsk - Toruń Główny, Toruń Główny - Sierpc - Toruń Główny i Sierpc - Nasielsk - Sierpc jeździły tą linią także pociągi dalekobieżne relacji Warszawa – Kołobrzeg – Warszawa. W latach 80 i na przełomie lat 80 i 90 tych XX wieku pociągi osobowe zestawiane były z sierpeckich parowozów serii Ol49 i toruńskich czterosekcyjnych wagonów piętrowych Bipa. Wtedy też trakcja parowa stopniowo zastępowana była przez lokomotywy SP/SU45, ostatni planowy pociąg osobowy prowadzony parowozem po linii 27 przejechał w roku 1992.

Pod koniec lat 90 tych uruchamianych było 6 par pociągów osobowych relacji Toruń Główny - Sierpc - Toruń Główny i 5 par Sierpc - Nasielsk - Sierpc. Duże cięcia nastąpiły wiosną 2000 roku w raz z wejściem w życie rocznego rozkładu jazdy pociągów 2000 / 2001 kiedy to na odcinku Toruń - Sierpc oferta zredukowana została do 3 par. Po roku czasu w rozkładzie jazdy 2001/ 2002 przywrócono wprawdzie 1 parę dając łącznie 4, ale ten stan niestety nie potrwał długo. Na odcinku Sierpc – Nasielsk w roku 2003 zostały już też tylko 3 pary pociągów.

 

2018.10.06  Autobus szynowy MR4068/MRD4268 należący do spółki Arriva RP zostawił za sobą Sierpc
i zbliża się do przystanku osobowego Podwierzbie, pociąg osobowy 50975 relacji Sierpc - Toruń Główny.
Fot. Szymon Suliński

 

Niestety dnia 1 czerwca 2004 roku przewozy zostały zawieszone, wprowadzono autobusową komunikację zastępczą. Na szczęście równo po 2 latach 1 czerwca 2006 roku dzięki powstaniu spółki Koleje Mazowieckie, która sprowadziła z Niemiec używane autobusy szynowe serii VT627 pociągi wróciły na odcinek Sierpc - Nasielsk i od tego czasu miał i ma się on znacznie lepiej niż zachodni odcinek linii 27. Wracając do odcinka Toruń – Sierpc w roku 2004 kursowały już tylko 2 pary pociągów co miało niestety znaczny wpływ na spadek frekwencji i odchodzenie przez podróżnych od kolei jako codziennego środka transportu. Zredukowane zostały też składy pociągów, w latach 2004 - 2007 lokomotywy SU45 ciągnęły przeważnie jeden wagon Bdhpumn lub Bh. 1 lutego 2007 roku nastąpiło niestety pierwsze w historii odcinka Sierpc - Toruń zawieszenie przewozów.

Na szczęście dzięki staraniom sierpeckich kolejarzy i lokalnych społeczności już 12 marca 2007 roku pociągi wróciły do rozkładu jazdy, tak więc ta pierwsza przerwa nie trwała długo.  8 grudnia 2007 roku był ostatnim dniem w którym to spółka PKP Przewozy Regionalne ( obecne POLREGIO) uruchomiła pociągi osobowe relacji Toruń Główny - Sierpc – Toruń Główny zestawione z lokomotywy SU45 i 1 wagonu Bdhpumn. Wraz z wejściem w życie rozkładu jazdy 2007/2008 dnia 9 grudnia 2007 roku obsługę połączeń pasażerskich na liniach niezelektryfikowanych w województwie Kujawsko - Pomorskim przejęła spółka Arriva co było ważnym wydarzeniem w historii polskiej kolei.

 

2017.09.02 Autobus szynowy SA133-024 należący do spółki Arriva RP zbliża się do stacji Sierpc
mijając tereny wsi Sułocin - Towarzystwo, pociąg osobowy 55346 relacji Toruń Główny - Sierpc
Fot. Szymon Suliński

 

Wejście Arrivy na polski rynek odbyło się z wieloma problemami, najbardziej ucierpiał właśnie odcinek Toruń - Sierpc, na którym to z powodu braku taboru w pierwszych tygodniach uruchamiana była autobusowa komunikacja zastępcza. Dopiero w pierwszym kwartale 2008 roku sytuacja uległa poprawie i do Sierpca zaczęły przyjeżdżać autobusy szynowe serii SA106, SA133, SA134 i MR/MRD pracujące w Arrivie. Oferta dalej była skąpa w postaci 2 par pociągów Toruń Główny - Sierpc - Toruń Główny.      W drugiej dekadzie XXI wieku została jeszcze okrojona do zaledwie jednej codziennej pary pociągów Toruń Główny - Sierpc - Toruń Główny ( w niedzielę i święta pociąg jechał w relacji Sierpc - Bydgoszcz Główna przez Toruń Wschodni i Chełmżę) i jednej w dni powszednie kończącej bieg na stacji Skępe…Co ciekawe pociąg przyjeżdżał do Skępego po godzinie 4 rano, a więc śmiało można stwierdzić, że był to tylko podsył szynobusu na poranny pociąg do Torunia…Przy takiej ofercie rzeczą nierealną było uzyskanie zadowalającej frekwencji podróżnych, z połączeń korzystali w znacznej większości studenci szczególnie w piątki i niedziele. Nie da się oprzeć wrażeniu, że odcinek Toruń – Sierpc był przez lata zaniedbywany i traktowany jako linia gorszej kategorii…Można śmiało powiedzieć, że była to najsłabsza oferta przewozowa w skali całego kraju.

2019.08.29  Autobus szynowy SA106-004 zbliża się do stacji Sierpc przejeżdżając przez most nad rzeką Skrwą,
pociąg osobowy 50972 relacji Toruń Główny - Sierpc. Fot. Szymon Suliński 

 

W marcu 2020 roku Polskę jak też cały świat zaatakowała pandemia korona wirusa, w związku z czym wprowadzono szereg ograniczeń w przemieszczaniu się. Wszyscy przewoźnicy pasażerscy działający na polskim rynku kolejowym zaczęli zawieszać połączenia, jednak na szczęście sukcesywnie były one przywracane, a po kilku miesiącach oferta przewozowa wróciła w pełni do stanu z początku roku, poza jednym wyjątkiem -  połączenia Toruń Główny – Sierpc – Toruń Główny zostały zawieszone 19 marca 2020 roku i niestety już nie wróciły do rozkładu jazdy 2019/2020 a także nie brano ich pod uwagę w rozkładzie 2020/2021. Można powiedzieć, że pandemia stała się pretekstem do upadku połączeń, które i tak były fatalnie traktowane. Swoje dołożyły też zawirowania w organizacji kolejowych przewozów pasażerskich w Województwie Kujawsko - Pomorskim.

Najgorszy okres chyba za nami, między Toruniem a Sierpcem znowu pojadą pociągi.

Ale na szczęście miejmy nadzieję, że najgorsze mamy już za sobą - 31 stycznia 2022 roku po zachodniej części linii 27 znów pojadą pociągi pasażerskie! Odcinek Sierpc - Toruń ma naprawdę duży potencjał. Miasta Sierpc ( 18 tys. mieszkańców), Skępe ( 3,5 tys. mieszkańców), Lipno ( 14 tys. mieszkańców) oraz wieś Lubicz (Lubicz Górny i Lubicz Dolny łącznie około 5,5 tys mieszkańców) a także Czernikowo, Ograszka i inne mniejsze uzyskają wygodne połączenie kolejowe z prawie 200 tysięcznym Toruniem.

Na stacjach Toruń Wschodni i Toruń Główny można będzie przesiadać się do pociągów spółek POLREGIO i PKP Intercity do min: Bydgoszczy, Inowrocławia, Poznania, Iławy, Olsztyna, Włocławka i Kutna. Także na stacji Sierpc pociągi Arrivy z i do Torunia skomunikowane będą z pociągami spółki Koleje Mazowieckie z i do Kutna przez Płock a także z i do Nasielska oraz Nowego Dworu Mazowieckiego przez Płońsk.

 

2019.06.22   Stacja Czernikowo położona na 139 kilometrze linii 27 Nasielsk – Toruń Wschodni. Fot. Szymon Suliński

 

Tak więc po 26 latach przerwy ze stacji Sierpc, która jest czterokierunkowym węzłem kolejowym można będzie w końcu pojechać pociągiem pasażerskim we wszystkich czterech kierunkach. Oferta 3 par pociągów relacji Toruń Główny - Sierpc - Toruń Główny może nie zadowoli w pełni potrzeb wszystkich lokalnych mieszkańców, ale na pewno jest dobrym początkiem do powrotu podróżnych na kolej. Jest dojazd do Torunia do szkół i pracy na godzinę 8.00, jest obieg przedpołudniowy, jest powrót z Torunia w godzinach popołudniowych i wieczornych.

Przejazd pociągiem pociągiem będzie znacznie korzystniejszy czasowo i cenowo w stosunku do przewoźników autobusowych, na pewno też osoby dojeżdżające własnymi samochodami uniknąć będą mogli stania w korkach. Pozostaje zachęcić mieszkańcom miast i wsi leżących wzdłuż odcinka Sierpc – Toruń do powrotu na kolei i korzystania z reaktywacji połączeń. Może z czasem gdy frekwencja będzie przyzwoita rozważone zostanie zwiększenie liczby połączeń.

Pozwala na to spokojnie charakterystyka 78 kilometrowego odcinka Sierpc - Toruń Wschodni bowiem między tymi stacjami znajdują się jeszcze 4 inne: Skępe, Lipno, Czernikowo i Lubicz gdzie pociągi mogą się mijać. To jak na jednotorówkę w naszym kraju daje dosyć dobrą przepustowość. A już na pewno dużo lepszą niż na wschodnim odcinku linii 27 gdzie na 87 kilometrowym odcinku Nasielsk - Sierpc istnieją tylko 2 stacje Płońsk i Raciąż. Mimo tego kursuje 6 par pociągów spółki Koleje Mazowieckie w dni powszednie z czego 2 pary jadą z Sierpca do Tłuszcza, 2 do Nowego Dworu Mazowieckiego a 2 kończą bieg w Nasielsku. Dodatkowo jeździ 1 para pociągów Sierpc - Raciąż - Sierpc. Podobna oferta byłaby w przyszłości  już w pełni zadowalająca także na zachodniej części linii 27, reaktywowanym w ruchu pasażerskim 31 stycznia 2022 roku odcinku Sierpc - Toruń Wschodni. 

 

Szymon Suliński jest pasjonatem kolei pochodzącym z Sierpca a obecnie mieszkającym w Elblągu. Od dziecka polska kolej jest jego pasją, w wolnym czasie podróżuje pociągami po Polsce, fotografuje, na bieżąco stara się być zorientowanym  w funkcjonowaniu polskiej kolei i zachodzących zmianach. Karierę zawodową również związał z koleją, kontynuując w ten sposób tradycje rodzinne. Szczególnie bliski jest mu sierpecki węzeł kolejowy na którym się wychował. Jak mówi, pamięta jeszcze będąc kilkuletnim dzieckiem końcówkę ery parowozów.