Reaktywacja połączeń kolejowych Toruń Główny - Sierpc - Toruń Główny

Reaktywacja połączeń kolejowych Toruń Główny - Sierpc - Toruń Główny

27 stycznia 2022 | Autor: Szymon Suliński | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Od poniedziałku 31 stycznia po prawie dwuletniej przerwie wracają pociągi pasażerskie na 78 kilometrowym odcinku Toruń Wschodni - Sierpc. Połączenia obsługiwać będzie przewoźnik Arriva RP na zamówienie Kujawsko - Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego. Rozkład jazdy przewiduje codziennie 3 pary pociągów osobowych relacji Toruń Główny - Sierpc - Toruń Główny z czego wieczorny pociąg do Sierpca nie będzie kursował w soboty, a poranny z Sierpca do Torunia Głównego nie pojedzie w niedziele.

Fot. Szymon Suliński

Na zdjęciu: 2019.02.24  Autobus szynowy SA133-021 należący do spółki Arriva RP oczekuje na odjazd ze stacji Sierpc, pociąg osobowy 50975 relacji Sierpc - Bydgoszcz Główna

Nie jest to może oszałamiająca oferta w pełni zaspokajająca potrzeby lokalnych mieszkańców ale w porównaniu do tego co było w poprzednich kilkunastu latach to i tak jest lepiej, na początek dobre i 3 pary. Do obsługi tych połączeń wystarczy jeden autobus szynowy, czas przejazdu wynosić będzie maksymalnie 1 godzinę i 35 minut. Pociągi poruszać się będą na większości odcinka z prędkością 70 km/h, tylko ostatnie 12 km przed stacją Sierpc 60 km/h.

Przybliżmy trochę historii linii 27 Nasielsk – Toruń Wschodni.

Jest to jednotorowa niezelektryfikowana linia kolejowa o długości 165 kilometrów wybudowana w dwudziestoleciu międzywojennym. Podzielona jest na dwa odcinki 87 kilometrowy Nasielsk – Sierpc, który został oddany do użytku 30 czerwca 1924 roku, i 78 kilometrowy odcinek Sierpc – Toruń Wschodni który otwarto 23 listopada 1937 roku. Według obecnego podziału administracyjnego linia 27 przebiega przez teren dwóch województw Mazowieckiego i Kujawsko Pomorskiego, granica jest tuż przed przystankiem osobowym Koziołek położonym na 98,730 kilometrze linii. Do prawie końca lat osiemdziesiątych XX wieku oprócz pociągów osobowych w relacjach Toruń Główny - Nasielsk - Toruń Główny, Toruń Główny - Sierpc - Toruń Główny i Sierpc - Nasielsk - Sierpc jeździły tą linią także pociągi dalekobieżne relacji Warszawa – Kołobrzeg – Warszawa. W latach 80 i na przełomie lat 80 i 90 tych XX wieku pociągi osobowe zestawiane były z sierpeckich parowozów serii Ol49 i toruńskich czterosekcyjnych wagonów piętrowych Bipa. Wtedy też trakcja parowa stopniowo zastępowana była przez lokomotywy SP/SU45, ostatni planowy pociąg osobowy prowadzony parowozem po linii 27 przejechał w roku 1992.

Pod koniec lat 90 tych uruchamianych było 6 par pociągów osobowych relacji Toruń Główny - Sierpc - Toruń Główny i 5 par Sierpc - Nasielsk - Sierpc. Duże cięcia nastąpiły wiosną 2000 roku w raz z wejściem w życie rocznego rozkładu jazdy pociągów 2000 / 2001 kiedy to na odcinku Toruń - Sierpc oferta zredukowana została do 3 par. Po roku czasu w rozkładzie jazdy 2001/ 2002 przywrócono wprawdzie 1 parę dając łącznie 4, ale ten stan niestety nie potrwał długo. Na odcinku Sierpc – Nasielsk w roku 2003 zostały już też tylko 3 pary pociągów.

 

2018.10.06  Autobus szynowy MR4068/MRD4268 należący do spółki Arriva RP zostawił za sobą Sierpc
i zbliża się do przystanku osobowego Podwierzbie, pociąg osobowy 50975 relacji Sierpc - Toruń Główny.
Fot. Szymon Suliński

 

Niestety dnia 1 czerwca 2004 roku przewozy zostały zawieszone, wprowadzono autobusową komunikację zastępczą. Na szczęście równo po 2 latach 1 czerwca 2006 roku dzięki powstaniu spółki Koleje Mazowieckie, która sprowadziła z Niemiec używane autobusy szynowe serii VT627 pociągi wróciły na odcinek Sierpc - Nasielsk i od tego czasu miał i ma się on znacznie lepiej niż zachodni odcinek linii 27. Wracając do odcinka Toruń – Sierpc w roku 2004 kursowały już tylko 2 pary pociągów co miało niestety znaczny wpływ na spadek frekwencji i odchodzenie przez podróżnych od kolei jako codziennego środka transportu. Zredukowane zostały też składy pociągów, w latach 2004 - 2007 lokomotywy SU45 ciągnęły przeważnie jeden wagon Bdhpumn lub Bh. 1 lutego 2007 roku nastąpiło niestety pierwsze w historii odcinka Sierpc - Toruń zawieszenie przewozów.

Na szczęście dzięki staraniom sierpeckich kolejarzy i lokalnych społeczności już 12 marca 2007 roku pociągi wróciły do rozkładu jazdy, tak więc ta pierwsza przerwa nie trwała długo.  8 grudnia 2007 roku był ostatnim dniem w którym to spółka PKP Przewozy Regionalne ( obecne POLREGIO) uruchomiła pociągi osobowe relacji Toruń Główny - Sierpc – Toruń Główny zestawione z lokomotywy SU45 i 1 wagonu Bdhpumn. Wraz z wejściem w życie rozkładu jazdy 2007/2008 dnia 9 grudnia 2007 roku obsługę połączeń pasażerskich na liniach niezelektryfikowanych w województwie Kujawsko - Pomorskim przejęła spółka Arriva co było ważnym wydarzeniem w historii polskiej kolei.

 

2017.09.02 Autobus szynowy SA133-024 należący do spółki Arriva RP zbliża się do stacji Sierpc
mijając tereny wsi Sułocin - Towarzystwo, pociąg osobowy 55346 relacji Toruń Główny - Sierpc
Fot. Szymon Suliński

 

Wejście Arrivy na polski rynek odbyło się z wieloma problemami, najbardziej ucierpiał właśnie odcinek Toruń - Sierpc, na którym to z powodu braku taboru w pierwszych tygodniach uruchamiana była autobusowa komunikacja zastępcza. Dopiero w pierwszym kwartale 2008 roku sytuacja uległa poprawie i do Sierpca zaczęły przyjeżdżać autobusy szynowe serii SA106, SA133, SA134 i MR/MRD pracujące w Arrivie. Oferta dalej była skąpa w postaci 2 par pociągów Toruń Główny - Sierpc - Toruń Główny.      W drugiej dekadzie XXI wieku została jeszcze okrojona do zaledwie jednej codziennej pary pociągów Toruń Główny - Sierpc - Toruń Główny ( w niedzielę i święta pociąg jechał w relacji Sierpc - Bydgoszcz Główna przez Toruń Wschodni i Chełmżę) i jednej w dni powszednie kończącej bieg na stacji Skępe…Co ciekawe pociąg przyjeżdżał do Skępego po godzinie 4 rano, a więc śmiało można stwierdzić, że był to tylko podsył szynobusu na poranny pociąg do Torunia…Przy takiej ofercie rzeczą nierealną było uzyskanie zadowalającej frekwencji podróżnych, z połączeń korzystali w znacznej większości studenci szczególnie w piątki i niedziele. Nie da się oprzeć wrażeniu, że odcinek Toruń – Sierpc był przez lata zaniedbywany i traktowany jako linia gorszej kategorii…Można śmiało powiedzieć, że była to najsłabsza oferta przewozowa w skali całego kraju.

2019.08.29  Autobus szynowy SA106-004 zbliża się do stacji Sierpc przejeżdżając przez most nad rzeką Skrwą,
pociąg osobowy 50972 relacji Toruń Główny - Sierpc. Fot. Szymon Suliński 

 

W marcu 2020 roku Polskę jak też cały świat zaatakowała pandemia korona wirusa, w związku z czym wprowadzono szereg ograniczeń w przemieszczaniu się. Wszyscy przewoźnicy pasażerscy działający na polskim rynku kolejowym zaczęli zawieszać połączenia, jednak na szczęście sukcesywnie były one przywracane, a po kilku miesiącach oferta przewozowa wróciła w pełni do stanu z początku roku, poza jednym wyjątkiem -  połączenia Toruń Główny – Sierpc – Toruń Główny zostały zawieszone 19 marca 2020 roku i niestety już nie wróciły do rozkładu jazdy 2019/2020 a także nie brano ich pod uwagę w rozkładzie 2020/2021. Można powiedzieć, że pandemia stała się pretekstem do upadku połączeń, które i tak były fatalnie traktowane. Swoje dołożyły też zawirowania w organizacji kolejowych przewozów pasażerskich w Województwie Kujawsko - Pomorskim.

Najgorszy okres chyba za nami, między Toruniem a Sierpcem znowu pojadą pociągi.

Ale na szczęście miejmy nadzieję, że najgorsze mamy już za sobą - 31 stycznia 2022 roku po zachodniej części linii 27 znów pojadą pociągi pasażerskie! Odcinek Sierpc - Toruń ma naprawdę duży potencjał. Miasta Sierpc ( 18 tys. mieszkańców), Skępe ( 3,5 tys. mieszkańców), Lipno ( 14 tys. mieszkańców) oraz wieś Lubicz (Lubicz Górny i Lubicz Dolny łącznie około 5,5 tys mieszkańców) a także Czernikowo, Ograszka i inne mniejsze uzyskają wygodne połączenie kolejowe z prawie 200 tysięcznym Toruniem.

Na stacjach Toruń Wschodni i Toruń Główny można będzie przesiadać się do pociągów spółek POLREGIO i PKP Intercity do min: Bydgoszczy, Inowrocławia, Poznania, Iławy, Olsztyna, Włocławka i Kutna. Także na stacji Sierpc pociągi Arrivy z i do Torunia skomunikowane będą z pociągami spółki Koleje Mazowieckie z i do Kutna przez Płock a także z i do Nasielska oraz Nowego Dworu Mazowieckiego przez Płońsk.

 

2019.06.22   Stacja Czernikowo położona na 139 kilometrze linii 27 Nasielsk – Toruń Wschodni. Fot. Szymon Suliński

 

Tak więc po 26 latach przerwy ze stacji Sierpc, która jest czterokierunkowym węzłem kolejowym można będzie w końcu pojechać pociągiem pasażerskim we wszystkich czterech kierunkach. Oferta 3 par pociągów relacji Toruń Główny - Sierpc - Toruń Główny może nie zadowoli w pełni potrzeb wszystkich lokalnych mieszkańców, ale na pewno jest dobrym początkiem do powrotu podróżnych na kolej. Jest dojazd do Torunia do szkół i pracy na godzinę 8.00, jest obieg przedpołudniowy, jest powrót z Torunia w godzinach popołudniowych i wieczornych.

Przejazd pociągiem pociągiem będzie znacznie korzystniejszy czasowo i cenowo w stosunku do przewoźników autobusowych, na pewno też osoby dojeżdżające własnymi samochodami uniknąć będą mogli stania w korkach. Pozostaje zachęcić mieszkańcom miast i wsi leżących wzdłuż odcinka Sierpc – Toruń do powrotu na kolei i korzystania z reaktywacji połączeń. Może z czasem gdy frekwencja będzie przyzwoita rozważone zostanie zwiększenie liczby połączeń.

Pozwala na to spokojnie charakterystyka 78 kilometrowego odcinka Sierpc - Toruń Wschodni bowiem między tymi stacjami znajdują się jeszcze 4 inne: Skępe, Lipno, Czernikowo i Lubicz gdzie pociągi mogą się mijać. To jak na jednotorówkę w naszym kraju daje dosyć dobrą przepustowość. A już na pewno dużo lepszą niż na wschodnim odcinku linii 27 gdzie na 87 kilometrowym odcinku Nasielsk - Sierpc istnieją tylko 2 stacje Płońsk i Raciąż. Mimo tego kursuje 6 par pociągów spółki Koleje Mazowieckie w dni powszednie z czego 2 pary jadą z Sierpca do Tłuszcza, 2 do Nowego Dworu Mazowieckiego a 2 kończą bieg w Nasielsku. Dodatkowo jeździ 1 para pociągów Sierpc - Raciąż - Sierpc. Podobna oferta byłaby w przyszłości  już w pełni zadowalająca także na zachodniej części linii 27, reaktywowanym w ruchu pasażerskim 31 stycznia 2022 roku odcinku Sierpc - Toruń Wschodni. 

 

Szymon Suliński jest pasjonatem kolei pochodzącym z Sierpca a obecnie mieszkającym w Elblągu. Od dziecka polska kolej jest jego pasją, w wolnym czasie podróżuje pociągami po Polsce, fotografuje, na bieżąco stara się być zorientowanym  w funkcjonowaniu polskiej kolei i zachodzących zmianach. Karierę zawodową również związał z koleją, kontynuując w ten sposób tradycje rodzinne. Szczególnie bliski jest mu sierpecki węzeł kolejowy na którym się wychował. Jak mówi, pamięta jeszcze będąc kilkuletnim dzieckiem końcówkę ery parowozów.

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Rosja jest zainteresowana udziałem w projekcie  budowy linii kolejowej omijającej Budapeszt. Rosja jest zainteresowana udziałem w projekcie budowy linii kolejowej omijającej Budapeszt.
Następny artykuł Alstom dostarczy nowe lokomotywy Traxx dla Railpool Alstom dostarczy nowe lokomotywy Traxx dla Railpool