Koleje Dolnośląskie, jako pierwszy przewoźnik w Polsce, wprowadza do swojej floty wagony towarowe przystosowane do przewozu rowerów. Pierwszy skład na początku lipca wyjedzie na trasę z Wrocławia, przez Sobótkę do Świdnicy. Kurier Kolejowy prezentuje na zdjęciach Bartosza Jungiewicza wagony będące na ostatnim etapie prac remontowo - adaptacyjnych.
W sezonie letnim Koleje Dolnośląskie będą wykorzystywać wagony pilotażowo na jednej trasie - z Wrocławia, przez Sobótkę do Świdnicy. Opłaty za przewóz roweru są zbieżne z obecnym cennikiem, niezależnie od liczby stacji, na których przewożony jest rower.
Dla utrzymania rozkładowych godzin odjazdu załadunek roweru do wagonu będzie odbywał się na wyznaczonych stacjach z pomocą drużyn konduktorskich. Do obsługi połączeń z Wrocławia do Świdnicy w ramach pilotażu przewoźnik przeznaczy dwa specjalnie przygotowane wagony. Ich remontem z poziomu P5 i adaptacją do nowej funkcji zajmuje się firma Sarkom z podwrocławskiej Oleśnicy. Projekt uchwytów i ich montaż w wagonach wykonała firma Georg-Dach z Krotoszyc. Łącznie Koleje Dolnośląskie planują wyremontować i wprowadzić do ruchu pięć takich wagonów.
Każdy z pięciu wagonów ma powierzchnię 33 m2 i po przystosowaniu go do nowych potrzeb może pomieścić 38 rowerów w uchwytach. Jest jednak wyposażany w pasy, które stworzą możliwość wstawienia dodatkowych rowerów. Adaptacja wagonów do nowych zadań odbyła sie w oparciu o doświadczenia Kolei Austriackich (ÖBB). Pracownicy Kolei Dolnośląskich w czasie roboczej wizyty w Austrii oglądali wagony rowerowe ÖBB, które później stały się wzorem, w oparciu o który zaprojektowali funkcjonalność własnych.
Bartosz Junglewicz, Dyrektor Handlowy Kolei Dolnośląskich tak charakteryzuje wnętrze wagonu - "wyposażenie jest możliwie uniwersalne, uchwyt dociska siodełko do ziemii. Nie dotykamy kierownicy. Koła są stabilizowane w rowkach z desek. Rowki mają dodatkowe frezy, tak by mogły pomieścić rozmiary kół pow. 2,5 cala."
Pomysł wprowadzenia wagonów rowerowych w taborze Kolei Dolnośląskich pozytywnie zaopiniował Urząd Transportu Kolejowego. Nowe składy będą obsługiwane przez wzmocnione kadrowo drużyny konduktorskie, które będą koordynować załadunek rowerów do nowych wagonów.