Pożary blokują jedyną wciąż czynną linię kolejową w Albanii

Pożary blokują jedyną wciąż czynną linię kolejową w Albanii

29 lipca 2022 | Źródło: Ferrovie.Info / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Nie ma spokoju dla i tak już niespokojnych albańskich kolei. Ruch kolejowy na jedynej wciąż działającej linii został wstrzymany z powodu pożarów, które zniszczyły część podkładów między Lekaj i Rrogozhinë oraz między Peqin i Bishqem.

Fot. pl.wikipedia.org

 

W związku z tym ruch pociągów na odcinku Durres-Elbasan został tymczasowo zawieszony.

HSH, operator infrastruktury i pociągów, pracuje nad wymianą spalonych podkładów, aby jak najszybciej wznowić ruch pociągów na tym odcinku.

 

Linie kolejowe w Albanii. Źródło: en.wikipedia.org

 

Pierwsza linia kolejowa (wąskotorowa) na terenie dzisiejszej Albanii powstała w 1890 i została zbudowana przez Włochów. Służyła do przewozu surowców mineralnych, głównie bitumów wydobywanych w rejonie Selenicy na wybrzeże Morza Jońskiego. Linia funkcjonowała krótko, podobnie jak lokalne połączenia zbudowane w 1916 przez armię austro-węgierską, stacjonującą na terenie Albanii. Linia austro-węgierska służyła do przewozu zaopatrzenia wojskowego i łączyła Szkodrę z Durrësem i Lushnją.

Pierwsza stała linia kolejowa została uruchomiona po przejęciu władzy przez komunistów. Z pomocą specjalistów radzieckich i polskich zbudowano standardową linię łączącą Peqin i Durrës, o długości 42 600 m, która rozpoczęła działalność 7 listopada 1947. Kolejne linie kolejowe połączyły oddzielone dotąd od siebie tereny północnej i południowej części kraju. W 1986 po raz pierwszy koleje albańskie uzyskały połączenie ze światem zewnętrznym. Linia biegnąca z Wlory do Szkodry i dalej przez Hani i Hotit łączyła się z koleją czarnogórską. Długość linii kolejowych pod koniec lat 80. osiągnęła 423 km. Były zarządzane przez państwowe przedsiębiorstwo Albańskie Linie Kolejowe (alb. Hekurudha e Shqipërisë).

 

Czechosłowacka lokomotywa T-669 Kolei Albańskich. Fot. en.wikipedia.org

 

Po upadku reżimu Envera Hodży podstawowym środkiem transportu na terenie Albanii stały się samochody, a infrastruktura kolejowa należy do najbardziej przestarzałych i niedoinwestowanych w Europie. Żaden z jej odcinków nie został zelektryfikowany. W czasie zamieszek 1997 roku uległa zniszczeniu większość infrastruktury kolejowej. Połączenia krajowe wznowiono w latach 2002-2003. Aktualnie nie funkcjonują w Albanii połączenia międzynarodowe.

Sieć HSH była całkowicie niezelektryfikowana, a pociągi były prowadzone przez czechosłowackie lokomotywy spalinowo-elektryczne T-669. System był w zasadzie jednotorowy, z pętlami mijania w różnych punktach. Wykorzystano używany tabor pasażerski z niemieckiej DB i dawnej DR, włoskiego FS, austriackiego ÖBB i polskiego PKP. Pociągi doznały uszkodzeń wewnętrznych i zewnętrznych w wyniku aktów wandalizmu, w tym obrzucania kamieniami lokomotyw i wagonów. Dalsze problemy wynikały z uszkodzenia odcinków toru osuwiskowego lub kradzieży odcinków szyn na złom żelazny.