DB wielokrotnie odmawiało przejęcia pociągów Kolei Czeskich jadących w relacji Praga - Berlin

DB wielokrotnie odmawiało przejęcia pociągów Kolei Czeskich jadących w relacji Praga - Berlin

18 sierpnia 2022 | Źródło: zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Jak poinformował portal Zdopravy.cz we wtorek 16.08. br., po raz trzeci w ciągu ostatnich dwóch miesięcy, załoga Deutsche Bahn odmówiła przejęcia od Kolei Czeskich dostarczonego przez nie składu pociągu na międzynarodowym połączeniu Praga-Berlin (Hamburg i Kolonia). Pasażerowie pozostali w Děčínie z nadzieją, że uda im się zmieścić w pociągu osobowym do Bad Schandau i dalej w głąb Niemiec lub w kolejnym pociągu. Sytuacja ta wskazuje na większy problem na tej trasie.

Pociąg EC Berliner. Fot. Koleje Czeskie

 

"Deutsche Bahn uruchomiło przepis, dzięki któremu załogi DB mogą odmówić przejęcia pociągu, jeśli w składzie jest więcej niż jeden wagon mniej niż planowana liczba wagonów" - powiedział Petr Štáhlavský, rzecznik České dráhy. "Jest to oczywiście dla nas nieprzyjemna sytuacja, ponieważ ma ona bezpośredni wpływ na naszych klientów. Co więcej, w czasie, gdy staramy się przywrócić je do pociągów. Dlatego intensywnie pracujemy nad ich wyeliminowaniem - dodał. Komplikacje pojawiają się także dzień po odmowie, a pociąg zostaje wtedy odwołany z Niemiec".

Pierwsza odmowa miała miejsce 19 czerwca, kiedy to DB nie przejęło pociągu EC 172, który przyjechał z Węgier, a wagony należały do przewoźnika MÁV-Start. Wynikało to z braku sprawnej klimatyzacji w całym pociągu oraz z powierzchni kół dwóch wagonów. Były jeszcze dwa przypadki z pociągami Kolei Czeskich: 5 sierpnia z powodu niedziałającej klimatyzacji w dwóch wagonach oraz we wtorek z powodu usterki klimatyzacji i powierzchni kół. "Naszym zdaniem w tym przypadku nie było powodu do zatrzymania wagonów w Děčínie, usterka nie zagrażała bezpieczeństwu operacji i pociąg mógł, naszym zdaniem, kontynuować podróż do Berlina" - powiedział Šťáhlavský o odmowie 5 sierpnia. W przypadku problemu z tego tygodnia, powiedział, usterka wystąpiła dopiero podczas podróży.

Koleje Czeskie regularnie spotykają się z awariami wagonów na trasie, w przeszłości nowo zmodernizowane wagony z produkcji Pars nova (obecnie Škoda Pars) wymagały wyjazdu techników do Niemiec w celu rozwiązania problemów z pojazdem podczas podróży.

"Podjęliśmy szereg działań, takich jak wzmożone kontrole wagonów w zajezdni, redystrybucja wagonów itp. Niestety w tej chwili, przy przedłużających się ekstremalnie wysokich temperaturach, inni przewoźnicy i koleje w innych krajach również borykają się z problemami, zwłaszcza w zakresie sprawności i przeciążenia klimatyzacji w wagonach, gdy usterka ujawnia się podczas jazdy pociągów - dodał Štáhlavský.

To nie jedyny problem, Koleje Czeskie od dawna nie dotrzymują obiecanych zmian pociągów. Na przykład na połączeniu do Kolonii powinny być dwa wagony pierwszej klasy, ale w tym roku pociąg praktycznie nie kursował w takiej konfiguracji. Pociągi są zwykle tak zatłoczone, że Deutsche Bahn czasami zatrzymuje je i wyprasza część osób, aby personel mógł przejść do przejścia. ČD nie ma bardziej odpowiednich wagonów. Istnieje propozycja rozmieszczenia nowych InterJetów, które są dopuszczone do eksploatacji w Niemczech. Jednak zgodnie z umową z ministerstwem kursują one na linii Praga - Cheb przez Pilzno lub Ústí nad Labem.

"Jesteśmy w stałym kontakcie z naszymi partnerami z DB i stale monitorujemy, oceniamy i podejmujemy działania mające na celu wyeliminowanie problemu rzutującego na jakość linii berlińskiej" - mówi Šťáhlavský.

W przyszłości dotychczasowe pociągi mają zostać zastąpione przez pociągi ComfortJet. Trwa ich produkcja, która ma trwać od 2024 roku.