Deutsche Bahn do 2030 r. zainwestuje rekordową kwotę - ponad 19 mld euro w nowe pojazdy.

Deutsche Bahn do 2030 r. zainwestuje rekordową kwotę - ponad 19 mld euro w nowe pojazdy.

02 października 2022 | Źródło: Deutsche Bahn
PODZIEL SIĘ

Deutsche Bahn rozpoczęło największy jak dotąd program modernizacji swojej floty pojazdów. Do 2030 roku firma zainwestuje ponad 19 mld euro w nowe lokomotywy i pociągi. DB ogłosiło to przy okazji zakończonych przed tygodniem targów kolejowych "InnoTrans" w Berlinie.

Lokomotywa cargo dual-power. Fot. DB AG / Pablo Castagnola DB AG / Oliver Lang

 

Na targach DB pokazało, jak może wyglądać regionalny pociąg przyszłości. W przyszłości pasażerowie w Bawarii po raz pierwszy będą podróżować specjalnie przerobionym piętrowym wagonem. Przestrzennie wydzielone kabiny biurowe oraz przestronna strefa rodzinna to przykłady na to, że podróżowanie w przewozach regionalnych stanie się jeszcze bardziej komfortowe, a klienci będą mogli jeszcze lepiej wykorzystać swój czas na pokładzie. W transporcie dalekobieżnym DB rozbudowuje swoją flotę ICE m.in. o nowe ICE L. W 2023 roku DB spodziewa się trzech nowych pociągów ICE miesięcznie. Do 2030 roku flota ta wzrośnie do około 450 pociągów.

 

DB Cargo i VTG opracowały modułowy wagon m² w ramach wspólnego projektu badawczego.
DB Cargo otrzymało teraz zielone światło dla produkcji seryjnej.
Fot. Deutsche Bahn

 

Pociąg towarowy przyszłości, który DB Cargo zaprezentowało na targach, będzie jeszcze bardziej przyjazny dla klimatu, nawet na trasach bez sieci trakcyjnych. Wagony towarowe są modułowe i niezwykle elastyczne, a Cyfrowy Sprzęg Automatyczny jest nowym kręgosłupem pociągu towarowego. Nie tylko sprawia, że obsługa pociągów jest szybsza, ale także zapewnia nowy wymiar łańcucha dostaw na szynach dzięki liniom energetycznym i danym na żywo.

 

Cyfrowy Sprzęg Automatyczny. Fot. DB AG / Pablo Castagnola

 

Nowością na targach była prezentowana po raz pierwszy lokomotywa cargo dual-power, która może być zasilana zarówno zieloną energią elektryczną, jak i przyjaznym dla klimatu biopaliwem. Wykorzystywany jest na trasach długodystansowych, jak również do obsługi klientów na obszarach krótkodystansowych lub w pracach manewrowych. Dzięki opracowanemu przez DB systemowi wagonów towarowych m2 można szybciej dostosować wagony do potrzeb klientów.

 

Lokomotywa cargo dual-power. Fot. DB AG / Oliver Lang

 

DB rozwiązuje wyzwanie przyszłości - wprowadzenie większej liczby pociągów na tory, a jednocześnie zwiększenie punktualności i niezawodności - za pomocą cyfryzacji i nowych technologii. W swoim pociągu doświadczalnym, zaawansowanym TrainLab, DB zademonstrowało na targach InnoTrans, jak know-how ze 180 lat istnienia kolei łączy się z najnowszymi badaniami. Pociąg umożliwia np. testowanie mobilnych szyb radioprzepuszczalnych, paliwa przyjaznego dla klimatu czy czujników do cyfryzacji pociągów i szyn.

Pociąg doświadczalny TrainLab. Fot. DB AG