ČD: Powrót do szybszych podróży, dodatkowe połączenia z Pragi do Wiednia, Zurychu, Rostoku i Żyliny

ČD: Powrót do szybszych podróży, dodatkowe połączenia z Pragi do Wiednia, Zurychu, Rostoku i Żyliny

13 października 2022 | Źródło: České dráhy / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

České dráhy przedstawiły główne zmiany w kursowaniu pociagów, które wejdą w życie wraz z nowym rozkładem jazdy 11 grudnia br. Według zapowiedzi przewoźnika będą szybsze niż w tym roku podróże i zupełnie nowe połączenia.

Fot. České dráhy

 

Rozkład jazdy w 2023 roku będzie oznaczał stopniowy powrót do krótszych czasów przejazdu na korytarzach, na których zakończono duże inwestycje. Rekordowo krótkie czasy przejazdu zostaną wprowadzone dzięki zakończonej relokacji na korytarzu 4 między Pragą a Czeskimi Budziejowicami. We współpracy z partnerami zagranicznymi České dráhy zaoferują nowe połączenie z Pragi do Wiednia przez Tabor oraz z Pragi do Zurychu przez Drezno i Bazyleę. Więcej połączeń uruchomianych będzie także do Żyliny, rozbudowane zostanie bezpośrednie połączenie między Pragą a Krakowem, a na północy nową destynacją będzie niemieckie miasto portowe Rostock.

"W rozkładzie jazdy na rok 2023 będziemy nadal ulepszać naszą ofertę dalekobieżną i międzystanową, aby dotrzeć do większej liczby klientów i zaoferować im przyjazną dla środowiska alternatywę dla podróży samochodem lub autobusem. Zamiast stać w kolejkach, szukać wolnych miejsc parkingowych i jeździć samochodem, istnieje alternatywa w postaci nowoczesnych pociągów, w których można pracować na laptopie, surfować po internecie, oglądać filmy lub po prostu czytać i pić kawę podczas jazdy - mówi Michal Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny ČD. W związku z rozkładem jazdy na 2023 rok dodaje: "Mam najlepszą wiadomość dla klientów podróżujących między Pragą a regionem południowych Czech. Dzięki otwarciu dwóch relokacji na Korytarzu 4, czas podróży tam zostanie znacznie skrócony. Tamtejszy pociąg nie będzie już "kopciuszkiem", ale realnym rozwiązaniem w zakresie transportu na spotkania, do pracy czy rozrywki."

Rekordowa prędkość do Czech Południowych i nowe połączenie przez Tábor do Wiednia 

Połączenia EuroCity / InterCity pokonają trasę Praga - Czeskie Budziejowice w 1 godzinę 40 minut, a z Pragi do Taboru w 59 minut. W przeciwnym kierunku będą wolniejsze o 2 minuty. Skrócona zostanie również podróż między Pragą i Korytarzem Dunajskim do Linzu z obecnych 4 godzin 17 minut do 3 godzin 45 minut. W Linzu są połączenia z pociągami do Salzburga, Innsbrucka, Zurychu, Villach i innych miejsc w południowej i zachodniej Europie.

"Skrócenie czasu podróży na Korytarzu 4 otwiera nowe możliwości rozwoju turystyki w Czechach Południowych, ale także oferuje nowe możliwości dla południowych Czechów, którzy poprawią warunki regularnych dojazdów do pracy lub nauki w stolicy" - dodaje Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego ds. transportu pasażerskiego ČD.

Na linii Praha - Czeskie Budziejowice / Czeskie Velenice pociągi pospieszne również będą kursować krócej, zatrzymując się na dodatkowych 7 stacjach w porównaniu do pociągów EC / IC. Podróż między Pragą a południowoczeską metropolią można pokonać w 2 godziny 5 minut, czyli o 16 minut szybciej niż w obecnym rozkładzie jazdy.

Do Zurychu trasą północną, nad Morze Bałtyckie również do Rostoku

"Wraz z zagranicznymi partnerami bierzemy też udział w renesansie europejskiego transportu nocnego. Do połączeń z Pragi do Budapesztu, Koszyc i Humennego, do Krakowa i Warszawy oraz do Zurychu przez Austrię dodajemy drugie połączenie Praga-Zurych. Będzie on przebiegał przez Drezno i Lipsk i będzie oferował połączenia z południowo-wschodnimi Niemcami i Bazyleą w Szwajcarii. Na odcinku Praga - Lipsk będzie funkcjonować jako codzienne połączenie i oferować podróże do metropolii targowej - mówi Jiří Ješeta.

Pociąg będzie kursował w Czechach w kategorii EuroCity pod nazwą Canopus i wyruszy z Pragi o godzinie 18:25. Zatrzyma się w Ústí nad Labem, Děčínie i dalej przez Drezno, Lipsk, Karlsruhe, Freiburg i Bazyleę do Zurychu (9:05). W przeciwnym kierunku wyruszy z Zurychu o 19:59 i dotrze do Pragi o 9:35. Na trasie Praga - Zurych zaoferuje podróż w komfortowych wagonach sypialnych, w tym w przedziałach Deluxe z prywatną łazienką i prysznicem, wagonem sypialnym i miejscami siedzącymi oraz transport rowerowy.

Niestety, podobnie jak w przypadku nocnego połączenia do Zurychu przez Austrię czy połączeń EuroCity z Pragi do Berlina i Hamburga, kursowanie tego pociągu w niektóre dni w roku będzie ograniczone ze względu na zamknięcia i remonty torów za granicą. Dokładny okres kursowania będzie dostępny w rozkładach jazdy na rok 2023.

W kierunku północnym połączenie jest przedłużane do Rostocku nad Morzem Bałtyckim. Zapewni to para pociągów EC 178/179 Berliner. Wyruszy on z Rostocku z Pragi o 6:25 i dotrze do celu o 13:19. EC 179 wyruszy z Rostocku o 14:31, a do Pragi dotrze o 21:35. Na pokładzie będzie oferował zwykłe usługi pociągu berlińskiego, w tym wagon restauracyjny lub transport rowerów.   

Z Pragi na Morawy znów trochę szybciej

Zakończenie kilku obszernych zamknięć na korytarzu z Pragi do Czeskiej Trzebowej i dalej do Brna w tym i przyszłym roku będzie oznaczało stopniowy powrót pociągów na 1. i 3. korytarzu kolejowym na ich pierwotne trasy i szybsze czasy przejazdu.

Slovácký express i Svitava odjadą z Pragi 21 minut później, a Valašský express i pociągi EuroCity / InterCity Silesia lub Cracovia 13 minut później. Odjazd pociągów SuperCity i InterCity Ostravan i Opavan będzie opóźniony o 9 minut, ale w Ołomuńcu te połączenia będą o podobnych godzinach jak teraz. Czas podróży z Pragi na Morawy skróci się więc o około 10 do 20 minut, np. pociągi SuperCity Pendolino mają planowany czas przejazdu między Pragą a Ostrawą-Svinovem wynoszący 3 godziny i 3 minuty. Slovácký express ma planowany czas przejazdu z Pragi do Ołomuńca 2 godziny 27 minut, czyli o 18 minut krócej, a szybkie pociągi Svitava przyspieszą podróż z Pragi do Czeskiej Trzebowej o kwadrans. 

Pierwszym codziennym szybkim połączeniem z Pragi do Ołomuńca i Ostrawy będzie nowy pociąg SuperCity Pendolino Košičan, odjeżdżający z Dworca Głównego w Pradze o godz. 6:00 i przyjeżdżający do Ostrawy-Svinova o godz. 9:08, czyli około pół godziny wcześniej niż w tym roku. Z pewnością docenią to zwłaszcza osoby, które z Pragi lub Pardubic wybiorą się na jednodniową wycieczkę do Ołomuńca lub Ostrawy.

W przeciwnym kierunku z Moraw do Pragi czasy odjazdów i przyjazdów są przesunięte o rząd wielkości minut, a skrócenie czasu podróży wynosi zwykle od 7 do 17 minut, np. połączenia SuperCity Pendolino pojadą do Pragi o 4 minuty szybciej w porównaniu z obecnym rozkładem jazdy (3 godz. 13 min.), pociągi EuroCity / InterCity Ostravan, Silesia i Cracovia pojadą o 11 minut krócej (3 godz. 23 min.), a Slovácký expres z Ołomuńca do Pragi o ok. 14 minut szybciej (2 godz. 34 min.). Pociągi Svitava z Českiej Třebovej do Pragi zaoszczędzą 14 minut (1 godz. 50 min.).       

W związku z brakiem jednej jednostki Pendolino i planowanym montażem systemu ETCS w tych pociągach, zmodyfikowany zostanie obieg jednostek, a tym samym obsługa połączeń SuperCity między Pragą a Ostrawą.

Więcej połączeń do Żyliny i łatwiejsze połączenia do Krakowa

Rozbudowa pociągów IC 520 / 521 Valašský expres poprawi ofertę połączeń do/z Żyliny przez Wołoszczyznę. Istniejący pociąg IC 521 Valašský expres Praga - Vsetín będzie teraz odjeżdżał z Pragi jako pociąg EC 223 o 17:15 i będzie kontynuował podróż z Vsetina do Horní Lidec, Púchov i Žiliny, gdzie dotrze o 22:29. W przeciwnym kierunku wyruszy z Żyliny o 17:23 i pojedzie przez Púchov, Horní Lideč i Vsetín do Pragi, gdzie dotrze o 10:45.

Obecne bezpośrednie połączenie między Pragą a Krakowem zostanie dodatkowo wydłużone dzięki wprowadzeniu bezpośrednich wagonów z Pragi w ramach usługi EC 113 Silesia odjeżdżającej z Dworca Głównego w Pradze. W przeciwnym kierunku to połączenie odjedzie o 14:42 (pociąg 212 Galicja), a bezpośrednie wagony przyjadą do Pragi pociągiem EC 112 Silesia o 21:45.   

Z Pragi do Brna ponownie wzdłuż korytarza od lata 2023 r.

Istotna zmiana w rozkładach jazdy nastąpi 1 lipca 2023 roku, kiedy to pociągi Railjet Vindobona i EuroCity Metropolitan / Hungaria zostaną przekierowane z Vysočiny do korytarza przez Pardubice. Pociągi Railjet Vindobona będą się wtedy regularnie zatrzymywać między Pragą a Brnem tylko na stacjach Pardubice hl.n. i Česká Třebová, natomiast pociągi EuroCity Metropolitan / Hungaria będą się zatrzymywać na stacjach Kolín i Pardubice hl.n.

Szybkie pociągi linii R19 Svitava po zamknięciu korytarza w pobliżu Blansko wrócą na swoją zwykłą trasę Praga - Brno z nowym rozkładem jazdy od 11 grudnia. Trasę Brno hl.n. - Praga hl.n. pokonamy w 3 godziny 9 minut z 12 przystankami, w przeciwnym kierunku w 2 godziny 59 minut.

EuroCity i szybki pociąg z Ostrawy do Żyliny co dwie godziny

Na linii z Ostrawy przez Czeski Cieszyn i Návsí (Nawsie) do Čadca i Żyliny trasy pociągów dalekobieżnych są bardziej regularnie zataczane. Będą one wyjeżdżać z Ostrawy-Svinova w godzinach od 5 do 21 w odstępie dwóch godzin. Odjazdy z Ostrawy-Svinova są zaplanowane w nieparzystych godzinach między 40 a 50 minut. Przewozy będą tu realizowane przez Kysučan (wcześniej oznaczony jako Fatra) Ostrava - Žilina i z powrotem oraz Ostravan Praha - Žilina / Návsí (Nawsie) i z powrotem. W przeciwnym kierunku pociągi Kysučan i Ostravan będą odjeżdżać z Žiliny co dwie godziny od 6:34 do 20:34, a pierwsze poranne połączenie w tym kierunku odjedzie z Návsí (Nawsie) o 5:03.

W związku ze robotami modernizacyjnymi na Słowacji, wszystkie obecne pociągi Fatra zostaną skrócone z / do Żyliny i przemianowane na pociągi Kysučan. W przypadku dalszej podróży do Bańskiej Bystrzycy lub Zwolenia konieczna będzie przesiadka w Żylinie. Jednak ze względu na przebudowę dworca kolejowego w Żylinie w ciągu 2023 roku, konieczny będzie odpowiedni czas na przesiadkę.