Austro-węgierski operator GYSEV powiększy swoją flotę o pociągi elektryczne InterCity

Austro-węgierski operator GYSEV powiększy swoją flotę o pociągi elektryczne InterCity

11 listopada 2022 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Austro-węgierski operator transportu pasażerskiego Györ-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) ogłosił warunkowy przetarg na dziewięć dwusystemowych pociągów elektrycznych z opcją na cztery kolejne. Nowy niskopodłogowy tabor zastąpi pociągi z lokomotywą eksploatowane przez przewoźnika na Węgrzech i ewentualnie będzie obsługiwał połączenia międzynarodowe. Wnioski będą przyjmowane do 21 listopada 2022 r.

 

Elektryczny Zespół Trakcyjny FLIRT w barwach Gysev. Fot. Gysev

 

Jakość dalekobieżnego transportu kolejowego może ulec znacznej poprawie na liniach Szombathely-Budapest i Sopron-Budapest. GYSEV planuje zakup pociągów z silnikiem elektrycznym odpowiednich do obsługi połączeń InterCity, a spółka kolejowa rozpoczęła warunkowe postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego. Pociągi InterCity oferują najwyższy możliwy poziom komfortu dla pasażerów, są bardziej ekonomiczne w eksploatacji i prostsze w prowadzeniu niż konwencjonalne pociągi z lokomotywą i wagonami.

Warunkowe postępowanie o udzielenie zamówienia obejmuje zakup 9 pociągów IC, z możliwością zakupu 4 dodatkowych pojazdów. 9 pojazdów sprawi, że wszystkie usługi InterCity pomiędzy Sopron i Budapesztem oraz Szombathely i Budapesztem, z wyjątkiem międzynarodowych usług IC, będą obsługiwane przez nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne.

 

Spotkanie pociągów "różnych pokoleń" na stacji w Szombathely. Fot. Gysev.

 

Pojazdy niskopodłogowe zapewnią pasażerom najwyższy możliwy poziom komfortu: odległość między siedzeniami będzie większa niż w pociągach regionalnych, a siedzenia będą bardziej wygodne, ponieważ zostały zaprojektowane z myślą o podróżach długodystansowych. Dla komfortu pasażerów dostępne jest Wifi, klimatyzacja, zamknięte toalety, gniazdka elektryczne i porty USB, monitory informacyjne itp. Pojazdy, które mogą osiągać prędkość do 160 km/h, będą miały co najmniej 32 miejsca w klasie pierwszej i 216 miejsc w klasie drugiej, a także będą wyposażone w samoobsługowy bar z automatami z jedzeniem i napojami.

"Ministerstwo Technologii i Przemysłu jest zdeterminowane, aby w sektorze jakościowych przewozów kolejowych na długich dystansach w całym kraju pojawił się nowy, wysokiej jakości tabor. GYSEV po raz kolejny przoduje w tym rozwoju, ponieważ poza trzema składami pociągów o nazwie "Samu", które zostały wyprodukowane w ciągu ostatnich trzech dekad, zastosowanie niskopodłogowych pociągów InterCity z napędem elektrycznych jest na Węgrzech nowością - powiedział sekretarz stanu ds. transportu Dávid Vitézy.

Specjalną cechą pociągów InterCity jest tryb zima-lato, latem pociągi mogą przewozić do 18 rowerów. Pociągi będą wyposażone w dwa miejsca dla pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej, dostęp do wózków inwalidzkich oraz toalety dla niepełnosprawnych.

 

Elektryczny Zespół Trakcyjny FLIRT w służbie Gysev. Fot. Gysev 

 

"Jesteśmy dumni, że w przewozach regionalnych, na zelektryfikowanych liniach GYSEV, przewozimy pasażerów wyłącznie nowoczesnymi pociągami elektrycznymi. Nasze doświadczenia są niezwykle pozytywne, zarówno pod względem eksploatacji, jak i komfortu pasażerów. Dlatego zdecydowaliśmy się na zakup pociągów elektrycznych InterCity. Obecny przetarg jest warunkowy, ponieważ nie mamy jeszcze funduszy, ale jesteśmy zdeterminowani, aby rozwijać naszą flotę IC, chcielibyśmy pozyskać fundusze unijne lub zakupić nowe pociągi w ramach programu kredytowego - podkreślił Szilárd Kövesdi, prezes i dyrektor generalny GYSEV Zrt.

Pociągi InterCity zakupione przez GYSEV będą dwusystemowe. Oznacza to, że będą mogły kursować zarówno na Węgrzech, jak i w Austrii.