Pociągi akumulatorowe Stadlera zastąpią pojazdy spalinowe w Meklemburgii-Pomorzu Przednim

Pociągi akumulatorowe Stadlera zastąpią pojazdy spalinowe w Meklemburgii-Pomorzu Przednim

26 listopada 2022 | Źródło: Deutsche Bahn /Stadler Rail / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Kraj związkowy Meklemburgia-Pomorze Przednie oraz Deutsche Bahn (DB) robią kolejny krok w kierunku bezemisyjnego, neutralnego dla klimatu transportu kolejowego. Po raz pierwszy DB Regio w Meklemburgii-Pomorzu Przednim wykorzysta pociągi akumulatorowe na obecnych liniach spalinowych w sieci Warnow II. Wczoraj (25.11.2022r.) przedstawiciele władz krajowych, przewoźnika kolejowego i producenta uczestniczyli w jeździe próbnej pojazdu testowego Stadlera, która miała swój początek na Dworcu Głównym w Rostocku.

Fot. Stadler Rail

 

Pociągi akumulatorowe firmy Stadler stanowią szczególnie trwałą alternatywę dla transportu lokalnego. Bezpośrednie połączenia między zelektryfikowanymi i niezelektryfikowanymi odcinkami linii mogą więc być pokonywane w sposób ciągły i bezemisyjny.

Obszarem działania łącznie 14 pociągów będzie od końca 2026 roku sieć Warnow II z liniami RB11 (Wismar - Rostock - Tessin) i RB12 (Bad Doberan - Rostock - Graal-Müritz). DB Regio otrzymało kontrakt na budowę tej sieci połączeń w lutym br.

Reinhard Meyer, minister gospodarki, infrastruktury, turystyki i pracy -"Robimy kolejny krok w wycofywaniu oleju napędowego w kierunku w dużej mierze bezemisyjnego transportu kolejowego w Meklemburgii-Pomorzu Przednim. Zastąpienie spalinowych zespołów trakcyjnych pojazdami z napędami neutralnymi dla klimatu to krok w kierunku całkowitej dekarbonizacji transportu lokalnego. Pociągi akumulatorowe są atrakcyjną technologią pomostową, zwłaszcza jeśli sieć tras nie posiada elektrycznej linii napowietrznej. Potrzebujemy przystępnej cenowo mobilności z długoterminowymi perspektywami, rozbudowanej infrastruktury kolejowej w tym kraju, którą należy promować i rozwijać. Wzmocnienie kolei chroni klimat i wzmacnia mobilność publiczną w miastach, okolicach i na obszarach wiejskich. Pracujemy nad tym ze wszystkimi zainteresowanymi."

Alexander Kaczmarek, przedstawiciel Grupy DB na kraje związkowe Berlin, Brandenburgia i Meklemburgia-Pomorze Przednie - "Cieszymy się, że we współpracy z krajem związkowym wprowadzamy na tory w Meklemburgii-Pomorzu Przednim flotę pojazdów akumulatorowo-elektrycznych w ramach sieci Warnow II. Dziś, jako Deutsche Bahn, zbliżamy się o krok do osiągnięcia naszego celu, jakim jest bycie neutralnym klimatycznie do 2040 roku. Technologia akumulatorowa jest również nowością dla naszego warsztatu w Rostocku i wymaga utworzenia wielu wykwalifikowanych miejsc pracy i praktyk w regionie."

Jure Mikolčić, Prezes Zarządu Stadler Division Germany - "Dzięki pojazdowi FLIRT Akku firma Stadler wnosi ekologiczny i innowacyjny wkład w rewolucję transportową. W okresie trwania umowy przewozowej, która wynosi 13 lat, wykorzystanie pociągów akumulatorowo-elektrycznych pozwoli zaoszczędzić 35 milionów kilogramów CO2. Jednocześnie pojazdy akumulatorowo-elektryczne są cichsze, a także bardziej ekonomiczne niż pojazdy z silnikiem Diesla ze względu na niższe zużycie energii i tańsze koszty utrzymania."

Oprócz efektu oszczędności energii i ochrony klimatu, pociągi Stadlera oferują łącznie 99 miejsc siedzących i dwanaście stojaków na rowery. WLAN i gniazdka elektryczne zapewniają wysoki komfort podróży. Monitorowana wideo strefa pasażerska i nowoczesna informacja pasażerska zapewniają bezpieczeństwo i orientację. Dostępność jest sprawą oczywistą: pojazdy posiadają toaletę przystosowaną dla osób niepełnosprawnych oraz wyznaczone miejsca dla wózków inwalidzkich. Pociągi są bardzo energooszczędne dzięki lekkiej aluminiowej konstrukcji i osiągają maksymalną prędkość 140 kilometrów na godzinę.

DB stosuje już alternatywne napędy (pociągi akumulatorowe lub wodorowe) i paliwa m.in. w Bawarii, Badenii-Wirtembergii i Hesji. W ten sposób przyczynia się w istotny sposób do ochrony klimatu, zastępując pojazdy z silnikiem Diesla i zmniejszając emisję CO2 o jedną trzecią. W przypadku mostów na niezelektryfikowanych liniach kolejowych DB stawia również na wysepki pod siecią trakcyjną, tak jak w Szlezwiku-Holsztynie. Kolejnym wkładem w ograniczenie emisji CO2 jest szkolenie maszynistów pociągów w zakresie energooszczędnych technik jazdy.

O FLIRT Akku firmy Stadler: pociąg z rekordem świata

FLIRT Akku to zasilana akumulatorami wersja serii FLIRT firmy Stadler. Zasięg operacyjny pojazdu wynosi około 100 kilometrów. Oznacza to, że 80 procent niezelektryfikowanych tras w Niemczech można pokonać pociągiem regionalnym w trybie akumulatorowym. Z 224 kilometrami przejechanymi w trybie czystej baterii, FLIRT Akku dzierży rekord świata w najdłuższej podróży pociągiem regionalnym w trybie czystej baterii bez dodatkowego ładowania. Oprócz wariantów czysto elektrycznych i bateryjno-elektrycznych Stadler oferuje również FLIRT z napędem wodorowym. Stadler opracowuje pierwszy FLIRT napędzany wodorem dla amerykańskiego San Bernardino County Transportation Authority (SBCTA).