Testy Flirta STADLERA dla Adifu na torze w VUZ Velim

Testy Flirta STADLERA dla Adifu na torze w VUZ Velim

03 marca 2023 | Źródło: Vladimír Fišar
PODZIEL SIĘ

Stadler FLIRT Adif to zestaw dwusystemowy (3 kV DC + 25 kV 50 Hz) z napędem spalinowo-elektrycznym, w zestawie znajduje się również moduł, który w tym przypadku skrywa cztery silniki MTU o mocy 480 kW. Prądnica może przełączać się między napędem elektrycznym i spalinowo-elektrycznym.  Stadler FLIRT, który nie będzie służył do przewozu ludzi, a do diagnozowania linii kolejowych. Zestaw ten jest pierwszym z trzech pociągów zamówionych przez hiszpańską firmę ADIF (zarządca infrastruktury kolejowej).

Fot. Vladimír Fišar

 

Są to pojazdy "hybrydowe", tzn. mogą być zasilane zarówno z trakcji spalinowej, jak i elektrycznej i są w stanie osiągnąć maksymalną prędkość odpowiednio do 160 i 200 kilometrów na godzinę. Dwa z nich będą poruszały się po iberyjskim rozstawie torów, a trzeci po torze europejskim. Są to pojazdy wyposażone w urządzenia do monitorowania parametrów infrastruktury kolejowej. 

 

Fot. Vladimír Fišar

 

Umowa obejmuje również dostawę i instalację systemów bezpieczeństwa i komunikacji, oprzyrządowanie pociągów, aby mogły one spełniać swoje funkcje oraz dostawę części zamiennych.

Adif wykorzysta te pociągi do diagnostyki i kontroli torów, zadania mającego na celu zagwarantowanie "jakości, niezawodności i bezpieczeństwa infrastruktury", zarówno w celu stwierdzenia, że jest ona gotowa do rozpoczęcia eksploatacji, jak i w celu przeprowadzenia jej późniejszej konserwacji. 

 

Fot. Vladimír Fišar

 

Pojazdy te będą nie tylko diagnozować stan torów, ale także sieci trakcyjnej, będą wyposażone w "wifi", w najbardziej rozpowszechniony na liniach konwencjonalnych system bezpieczeństwa i sygnalizacji Asfa, a także w ERTMS, który posiadają prawie wszystkie pociągi AVE, jak również w system łączności GSM-R i inne urządzenia techniczne do wykonywania prac związanych z diagnostyką.

Stadler i jego partner firma MERMEC podpisali wcześniej w 2019 roku umowę z Rete Ferroviaria Italiana (RFI) - zarządcą włoskiej infrastruktury kolejowej na opracowanie, produkcję i dostawę pięciu takich zespołów trakcyjnych - pojazdów diagnostycznych.

 

Fot. Vladimír Fišar

 

Te trzywagonowe pojazdy także z trakcją bimodalną będą jeździć po całych Włoszech, aby na bieżąco kontrolować infrastrukturę kolejową oraz sprawdzać tory kolejowe i linie napowietrzne. Dzięki maksymalnemu naciskowi na oś wynoszącemu 18 ton, pojazdy będą mogły wykonywać przejazdy diagnostyczne na całej, liczącej 16 782 kilometrów włoskiej sieci kolejowej. Homologacja nowych pociągów planowana jest na 2023 rok. 

 

MERMEC od ponad 30 lat  jest znany jako twórca zaawansowanych technologicznie rozwiązań dla przemysłu kolejowego i stalowego. Dzięki wysokiej kulturze technicznej opartej na innowacyjności, wyróżnia się zdolnością do rozwijania we własnym zakresie całego oprogramowania i sprzętu, które stanowią rdzeń oferowanych rozwiązań.