Zarząd województwa opolskiego podejmie uchwałę dotyczącą podpisania umowy w sprawie wykonania projektu na odbudowę linii kolejowej Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie. Natomiast jedna z prywatnych firm zadeklarowała, że przekaże dofinansowanie na dokumentację. 25.04.2023.
Dokumentacja techniczna potrzebna do rozpoczęcia prac na linii kolejowej Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie może kosztować nawet 20 milionów złotych!
- To ogromne pieniądze, które trzeba będzie znaleźć - przyznaje Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa opolskiego. - Będziemy robić wszystko, by tak się stało.
Natomiast odbudowa linii kolejowej z Raciborza przez Głubczyce do Racławic Śląskich kosztować może nawet pół miliarda złotych. Inwestycja ma być zrealizowana w ramach rządowego programu Kolej Plus.
Projekt, którego liderem jest samorząd województwa opolskiego, na marcowej sesji sejmiku został wpisany do wieloletniej prognozy finansowej z wydatkowaniem ponad 80 mln złotych do 2028 roku.
Co ciekawe 900 tysięcy złotych na wykonanie projektu odbudowy linii kolejowej Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie zadeklarowała firma EKO-OKNA.
- Zadeklarowali, że są nam w stanie dołożyć po 300 tys. złotych rocznie do dokumentacji, a chcę zaznaczyć, że firmy prywatne bardzo rzadko partycypują w kosztach inwestycji publicznych - mówi Szymon Ogłaza.
Przedsiębiorstwo, które ma siedzibę w Kornicach w gminie Pietrowice Wielkie w powiecie raciborskim, zatrudnia 12 tysięcy osób. Wielu pracowników pochodzi z powiatu głubczyckiego, co oznacza, że wznowienie ruchu pociągów, ułatwi im dojazd do pracy.
Przywrócenie kolei ułatwi też poszukiwanie nowych pracowników, którzy teraz nie mają jak dojechać do zakładu w Kornicach.
Przypomnijmy. Ruch pasażerski na linii kolejowej z Raciborza przez Głubczyce do Racławic Śląskich zawieszono w kwietniu 2000 roku. Od tego czasu cała infrastruktura kolejowa na tej trasie niszczeje. Dziś jest w zasadzie w totalnej ruinie.