Rozwiązanie spółki AlpTransit Gotthard Ltd. z końcem kwietnia 2023 r.

Rozwiązanie spółki AlpTransit Gotthard Ltd. z końcem kwietnia 2023 r.

28 kwietnia 2023 | Źródło: SBB / AlpTransit Gotthard Ltd / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Wraz z wybudowaniem tuneli Gotthard i Ceneri Base Tunnels zakończony został projekt stulecia - NEAT (Nowe Połączenie Kolejowe przez Alpy). Spółka AlpTransit Gotthard Ltd. jako konstruktor zakończyła z sukcesem swoją pracę. Zostanie ona rozwiązana pod koniec kwietnia 2023 roku poprzez połączenie z SBB. SBB przejmuje 1800 metrów bieżących akt.

 

Portal Północny Tunelu Gothardta w Erstfeld w kantonie Uri. Fot. AlpTransit Gotthard Ltd

 

Po pomyślnym oddaniu do użytku tuneli bazowych, AlpTransit Gotthard Ltd (ATG) konentrował swoją uwagę na pracach wykończeniowych, takie jak demontaż i rekultywacja na zewnątrz tuneli. ATG osiągnęła swoje cele: tunele bazowe zostały oddane do użytku zgodnie z harmonogramem, a ostateczne koszty NEAP na Gotthard i Ceneri wynoszą łącznie 12,105 mld CHF, czyli o ponad miliard mniej niż finansowanie w wysokości 13,157 mld CHF (ceny z 1998 r., bez inflacji) zatwierdzone przez Zgromadzenie Federalne w 2008 r. Zgodnie z hasłem "Misja zakończona", ATG zostanie rozwiązane z końcem kwietnia 2023 r. poprzez połączenie z SBB.

SBB przechowuje akta ATG przez 20 lat

SBB przejmuje od ATG 1800 metrów bieżących akt. W przypadku tych akt obowiązuje ustawowy okres przechowywania wynoszący 20 lat. Dokumenty, które mają być przechowywane do celów długoterminowej historiografii, zostały już dostarczone przez ATG do SBB Historic. Należą do nich akta budowlane, dokumentacja zakładowa z faz wstępnych ATG oraz obszerny zbiór multimedialny ze zdjęciami, materiałami filmowymi i publikacjami. W ubiegłym roku tzw. "stare dane ATG" z dokumentami z lat 90. zostały przetworzone w SBB Historic w ramach projektu indeksowania. Są one dostępne dla publiczności po zakończeniu 30-letniego okresu ochrony prawnej.

Firma AlpTransit Gotthard Ltd (ATG) została założona 12 maja 1998 r. i jest spółką zależną należącą w całości do Szwajcarskich Kolei Federalnych (SBB). ATG wybudowała na zlecenie Konfederacji Szwajcarskiej Die Neue Eisenbahn-Alpentransversale - NEAT)  - Nowe Połączenie Kolejowe przez Alpy tzw. ośGottharda wraz z tunelami bazowymi Gotthard i Ceneri.

Nowe połączenie kolejowe przez Alpy (NEAT) jest największym projektem budowlanym, jaki Szwajcaria podjęła w swojej historii. Składa się z trzech tuneli bazowych Lötschberg (34,6 km), Gotthard (57,1 km najdłuższy tunel kolejowy na świecie) i Ceneri (15,4 km). Otwarcie tunelu podstawowego Ceneri w 2020 roku zakończyło budowę NEAT, centralnego punktu kolejowego korytarza towarowego między Rotterdamem a Genuą.

Korytarz kolejowy Rotterdam/Antwerpia-Genua jest jedną z głównych osi europejskiego ruchu towarowego, a Szwajcaria znajduje się w samym jego środku. 2500-kilometrowe połączenie północ-południe otwiera regiony, które przeżywają ożywienie gospodarcze, w tym: Rotterdam, Amsterdam, Antwerpia, Duisburg, Kolonia, Frankfurt, Mannheim, Bazylea, Zurych, Mediolan i Genua. Wraz z ukończeniem NEAT Szwajcaria wnosi znaczący wkład w europejską politykę transportową i zbliżenie Europy Północnej i Południowej.

 

Fot. SBB

 

Tunel pod Gotthardem - konstrukcja pełna superlatyw

Tunel Gottharda - jako część projektu budowlanego stulecia - NEAT - bije liczne rekordy. Całkowite koszty wyniosły 12,2 mld franków szwajcarskich, czas projektu rozciągnął się do 70, a czas budowy do 17 lat. W 2020 roku jest to nadal najdłuższy tunel kolejowy na świecie. Łączy kanton Ticino z kantonem Uri. Tunel Gottharda jest o około trzydzieści kilometrów krótszy niż stara trasa Gottharda przez Alpy. Możliwości transportowe zostały znacznie zwiększone, dziennie może kursować do 260 pociągów towarowych i 65 pociągów pasażerskich o maksymalnej prędkości do 250 km/h. Na historycznej trasie górskiej było maksymalnie 180 pociągów towarowych.

Niezawodność i prędkość

Ze względu na niskie nachylenie, pociągi na osi Gottharda nie wymagają dodatkowych lokomotyw w składzie, co pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze. NEAT pozwala również na korzystanie z dłuższych i cięższych pociągów. Oznacza to, że więcej pociągów towarowych może przejechać przez Alpy z mniejszą liczbą lokomotyw i w krótszym czasie. Pasażerowie szybciej dotrą do celu i będą mieli większy wybór połączeń w Szwajcarii i Europie. Transport kolejowy zyska na wydajności i niezawodności dzięki NEAT. Skorzysta na tym również europejski rynek wewnętrzny.

Zrównoważony transport dla Europy

Od lat 80-tych Szwajcaria prowadzi zrównoważoną politykę transportową, której celem jest przeniesienie transalpejskiego ruchu towarowego z dróg na kolej. W 1992 roku budowa NRLA została zatwierdzona przez szwajcarskich wyborców zdecydowaną większością głosów. Tym samym Szwajcaria zaangażowała się w ochronę regionów alpejskich i przyczyniła się do zrównoważonego zarządzania przepływem towarów w Europie. W budowę NEAT zainwestowała około 22,8 mld franków szwajcarskich (21,5 mld euro), co odpowiada prawie 3,5 proc. produktu krajowego brutto (PKB). Dzięki NEAT Szwajcaria wnosi znaczący wkład w europejską politykę transportową i zbliża do siebie Europę.