Patryk Świrski: Nie tylko powrót do Bogumina. Nowe połączenia, nowy tabor w ofercie Kolei Śląskich.

Patryk Świrski: Nie tylko powrót do Bogumina. Nowe połączenia, nowy tabor w ofercie Kolei Śląskich.

25 maja 2023 | Źródło: Kurier Kolejowy / Koleje Śląskie
PODZIEL SIĘ

O wynikach przewozowych, długo oczekiwanego przywrócenia połączenia z czeskim Boguminem, wysokiej frekwencji pasażerów w uruchomionych po dwu i pół letniej przerwie przejazdach do Wisły, nowościach w ofercie dla podróżnych, przetargach na zakup nowego taboru i dzierżawie pojazdów od Kolei Mazowieckich, rozbudowie bazy przewoźnika i planowanej przez zarządcę infrastruktury kolejowej przebudowie węzła Katowice, Kurier Kolejowy rozmawia z Patrykiem Świrskim, prezesem zarządu Kolei Śląskich. Dzisiaj prezentujemy relację z pierwszej części rozmowy. Drugą część opublikujemy wkrótce.

 

Patryk Świrski, Prezes Zarządu Kolei Śląskich. Fot. Kurier Kolejowy

 

Kurier Kolejowy - Koleje Śląskie po raz pierwszy od 7 lat kupią nowe pociągi. Ogłoszono przetarg na dostawę maksymalnie 35 nowych składów. Pierwsza nowa jednostka miałaby pojawić się na śląskich torach za ponad 3 lata. To będą pojazdy 4-członowe, które mają w całości zastąpić wysłużone składy EN57. Jednak w warunkach przetargu zapisana została możliwość unieważnienia postępowania, jeżeli nie zostanie przyznane unijne dofinansowanie na ten cel.

 

Prezes Zarządu Kolei Śląskich Patryk Świrski o trwających aktualnie prcedurach przetargowych na zakup nowego taboru.

 

Kurier Kolejowy- Panie Prezesie, zaczeliśmy naszą rozmowę od naświetlenia obecnej sytuacji w zakresie przetargów na zakup nowego taboru dla Kolei Sląskich, bo pojawienie się nowych jednostek na śląskich torach będzie kreowało rozwój oferty przewozowej. Scharakteryzujmy zatem  bieżące wyniki przewozowe Kolei Śląskich.

W marcu 2023 r. pociągami w Polsce  podróżowało 31,1 mln pasażerów. Koleje Śląskie wybrało 5,83% spośród nich, co stanowi ok. 1,81 mln pasażerów. Co ważniejsze w dniu 06.04.2023 Urząd Transportu Kolejowego opublikował coroczny raport podsumowujący punktualność pociągów z podziałem na sektor przewozów pasażerskich i towarowych.

Punktualność pociągów pasażerskich w 2022 r. wyniosła tylko 88,60%. Gdyby porównać te dane do roku 2021, to nastąpił spadek o 1,49 punktu procentowego. Odnosząc te dane do roku 2020 – to już o 6 punktów procentowych mniej. Wspomniane wartości procentowe dotyczą punktualności pociągów na przybyciu do stacji końcowej z opóźnieniem powyżej 5 min 59 s. Wizualnie można to przedstawić w formie wykresu jak poniżej.

Źródło: Punktualność pociągów pasażerskich w 2022 r., Urząd Transportu Kolejowego.

 

Urząd Transportu Kolejowego zwrócił uwagę na to, że w 2022 r. pobito dwa rekordy: pod względem liczby przewiezionych podróżnych (342 mln osób) oraz zrealizowanej pracy eksploatacyjnej (uruchomiono ponad 1,8 mln pociągów pasażerskich). Kiedy pojawił się kryzys humanitarny wywołany wojną na Ukrainie, na tory wyjechały dodatkowe pociągi międzywojewódzkie.

Jakie były, zdaniem UTK, najważniejsze przyczyny opóźnień pociągów?

  • Awaria systemu sterowania ruchem kolejowym, który wywołał paraliż ruchu w Lokalnych Centrach Sterowania (LCS). W dniu 17.03.2023 w ciągu 14 h poważne utrudnienia dotknęły 3 052 pociągów na 820 km linii kolejowych,
  • Relokacja uchodźców z Ukrainy w głąb Polski, a następnie do innych krajów,
  • Trudne warunki pogodowe,
  • Ograniczona przepustowość linii kolejowych,
  • Awarie taboru.

Jak się prezentują Koleje Śląskie na tle innych przewoźników?

Mimo trudności taborowych Koleje Śląskie awansowały do ścisłej czołówki najpunktualniejszych przewoźników w kraju. Najlepiej zobrazują to poniższe wykresy sporządzone w oparciu o dane z roku 2021  i 2022 .

 

Źródło: Punktualność pociągów pasażerskich w 2022 r., Urząd Transportu Kolejowego.

 

Komentarz Patryka Świrskiego do osiągniętego przez Koleje Śląskie wskaźnika punktualności Kolei Śląskich w 2022 roku.

 

Kurier Kolejowy - Jakie zmiany w rozkładzie jazdy czekają pasażerów Kolei Śląskich teraz i w najbliższym czasie?

Patryk Świrski - Od 15 maja 2023 r. został udostępniony przebudowany odcinek torów pomiędzy Goczałkowicami a Czechowicami-Dziedzicami, co przełoży się na znaczne, ok. 20-minutowe, skrócenie czasu podróży pomiędzy Katowicami a Bielskiem czy Żywcem.

Powrót na linię kolejową nr 139 na ww. odcinku pozwoli na uruchomienie dodatkowego pociągu przyspieszonego relacji Katowice - Żywiec odjeżdżającego po godzinie 17, a także przywrócenie jednej popołudniowej pary pociągów na odcinku Żywiec - Zwardoń.

Dodatkowo od 15 maja wszystkie pociągi przyspieszone kursujące w dni robocze będą zatrzymywały się na przystanku Łodygowice Górne. Natomiast przystanek Goczałkowice-Zdrój nie będzie obsługiwany do 10 czerwca 2023 roku.

Od 11 czerwca 2023 r., wraz z korektą rozkładu jazdy, wprowadzamy zmiany w organizacji ruchu komunikacji zastępczej na odcinku Katowice - Tarnowskie Góry. Zmiany dotyczą przede wszystkich sposobu obsługi Nakła Śląskiego i północnej części Radzionkowa, a także wprowadzenia dodatkowych przystanków. Dzięki wprowadzeniu nowych rozwiązań rozszerzymy dostęp do transportu publicznego w pobliżu dużych osiedli mieszkaniowych i miejsc pracy, a także zaproponujemy dogodną formę dojazdu do miejsc rozrywki i rekreacji w okresie wakacyjnym. Modyfikacje są wynikiem uwzględnienia wniosków pasażerów dotyczących dostępności przystanków, punktualności, czasu przejazdu oraz godzin odjazdów, a także konieczności dostosowania rozkładu jazdy do prac drogowych.

Linia ekspresowa S8 dodatkowo obsłuży przystanki Nakło Śląskie, Orzech Szkoła oraz Chorzów Estakada / Chorzów Rynek. 

Linia pośrednia S80 pojedzie zmienioną trasą bez obsługi przystanków Nakło Śląskie oraz Radzionków Dworzec PKP. W zamian za to autobus zatrzyma się na nowych przystankach: Tarnowskie Góry Osada Jana, Radzionków Knosały, Bytom Łużycka, Katowice Park Śląski Ogród Zoologiczny, Katowice Dąb Huta Baildon.

 

Prezes Patryk Świrski o przywróceniu połączenia kolejowego Katowice - Bogumin.

 

Kurier Kolejowy - Z tego co jest nam wiadomo testowana jest nowa oferta dotycząca promocyjnych przejazdów na terenie Tychów. Na czym polega oferta METRO?

Patry Świrski - Tak to prawda, my nazwaliśmy tę nową ofertę - Ofertą Metro, dlatego, że metro faktycznie jest taką metodą przemieszczania się w ruchu aglomeracyjnym. Każdy pasażer ma możliwość kupienia biletu jednorazowego za 1 zł, na podstawie którego może podróżować między dwiema sąsiadującymi stacjami w Tychach, wzdłuż trasy: Tychy Lodowisko - Tychy Grota Roweckiego - Tychy Aleja Bielska - Tychy Zachodnie - Tychy - Tychy Żwaków. Oferta wystartowała 1 kwietnia br. 

Idea przejazdu 1 przystanku za 1 złoty to pomysł na wprowadzenie rozwiązań znanych z miast, w których funkcjonuje na dużą skalę metro, a pasażerowie przemieszczają się głównie do najbliższej stacji. Krótki przejazd w bardzo atrakcyjnej cenie to rozwiązanie, które Koleje Śląskie będą testować do końca czerwca 2023 r. Nie wykluczamy objęcia podobną ofertą innych miast.

Kurier Kolejowy - Skoro rozmawialiśmy o planowanych nowych ofertach Kolei Śląskich to jak ocenia Pan przywrócenie po dwu i pół letniej przerwie połączenia kolejowego z Katowic do Wisły.

 

 

W drugiej części rozmowy, którą opublikuejmy niebawem mowa będzie o testowaniu przez przewoźnika ecodrivingu, o planowanej rozbudowie bazy techniczno - postojowej Kolei Śląskich i obawach związanych z przebudową katowickiego węzła kolejowego, której rozpoczęcie PKP Polskie Linie kolejowe S.A. planują pod konie tego roku.

Zapraszamy do lektury.