Koleje Czeskie zamówiły w Škodzie 60 nowych trzywagonowych pojazdów.
České dráhy i Škoda Group zaprezentowały pierwszą nową jednostkę serii 640.2, która będzie kursować na linii między Ostrawą a Opawą. To dwie ostatnie jednostki, które w większości zostaną sfinansowane z unijnej dotacji z Programu Operacyjnego Transport 2. Na zakup jednostek województwo morawsko-śląskie otrzyma 227 mln koron. To pierwszy z łącznie 60 trzyczłonowych egzemplarzy, które České dráhy zamówiły w Grupie Škoda.
Przewoźnik spodziewa się, że dwa zaczną przewozić pasażerów w czerwcu. Inne tego typu będą kursować np. w województwie ołomunieckim czy hradeckim. W województwie morawsko-śląskim plan rozmieszczenia tych jednostek na linii S1 spowodował jej podział, obecnie pociągi nie kursują z Opawy do Czeskiego Cieszyna, a jedynie do Ostrawy.
Zespoły trzywagonowe zostaną uzupełnione o zespoły dwuwagonowe. Trzywagonowa jednostka ma pojemność 234 miejsc siedzących i może pomieścić do 500 pasażerów stojących. „RegioPanter to nasz okręt flagowy i cieszę się, że stał się tak popularny wśród pasażerów. Ta generacja jest kontynuacją dostarczonych wcześniej jednostek elektrycznych, które działają już w wielu regionach, jednak ta znacząco różni się od swoich poprzedników. Są to głównie systemy nowej generacji, zarówno napęd trakcyjny, który jest bardziej ekonomiczny i bezpieczniejszy, jak i system sterowania, w tym ETCS, a pociąg spełnia najwyższe aktualne wymagania bezpieczeństwa. Wózki poprawiły działanie, a pociąg jest bardziej przestronny i wygodny” – powiedział Tomáš Ignačák, prezes regionu CZ/SK w Grupie Škoda.
Parametry techniczne:
Długość: 79,5 metry
Łączna liczba pasażerów 508 (234 na miejscach siedzących, w tym 8 w I klasie)
Maksymalna prędkość 160 km/h
Moc 6 x 340 kW
Napięcie znamionowe sieci trakcyjnej 3kV DC / 25kV 50 Hz
Wysokość krawędzi podestu od góry poręczy: 580 mm