Kaspijskie porty Aktau i Kuryk położone w korytarzu TMTM zwiększają przeładunki towarów

Kaspijskie porty Aktau i Kuryk położone w korytarzu TMTM zwiększają przeładunki towarów

20 lipca 2023 | Źródło: Koleje Kazachstańskie / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Porty Morza Kaspijskiego są jednym z kluczowych ogniw Międzynarodowego Transkaspijskiego Szlaku Transportowego (TMTM), który biegnie przez Chiny, Kazachstan, Morze Kaspijskie, Azerbejdżan, Gruzję, Turcję i Morze Czarne do krajów europejskich.

 

Fot. Port Aktau

 

Port morski Aktau odgrywa strategiczną rolę w regionie w przeładunku ropy naftowej, metali i zboża. Port jest w stanie obsłużyć około 12 mln ton różnych ładunków, w tym do 7,5 mln ton ropy naftowej. W pierwszej połowie 2023 r. port przeładował 2,3 mln ton ładunków, w tym 1,8 mln ton ropy naftowej, 118 000 ton zboża i 112 000 ton metalu. Wolumen przeładunku ropy wzrósł o 63%, a wolumen przeładunku metali podwoił się.

Port Aktau posiada trzy nabrzeża naftowe o rocznej przepustowości 7,5 miliona ton, trzy uniwersalne nabrzeża dla ładunków suchych do obsługi ładunków drobnicowych, masowych i ponadgabarytowych, nabrzeże do przeładunku zboża oraz nabrzeże promowe.

Do 2025 r. w porcie morskim zostanie uruchomiony hub kontenerowy. Projekt zapewni pełen zakres usług przeładunku kontenerów (do 300 000 TEU rocznie). Podjęty zostanie również szereg działań mających na celu zwiększenie przepustowości nabrzeży dla ładunków suchych. Planowana jest rozbudowa nabrzeża nr 3, przebudowa nabrzeży do przeładunku ropy naftowej nr 9 i 10 oraz nabrzeża nr 12 wraz z pracami pogłębiarskimi.

Port Aktau stał się pierwszym portem w Kazachstanie, który otrzymał certyfikat Portowego Systemu Oceny Środowiskowej i status "EcoPort" od Europejskiej Organizacji Portów Morskich. Certyfikat daje możliwość rozszerzenia relacji z portami europejskimi i stymuluje redukcję negatywnego wpływu portów na środowisko oraz poprawę sytuacji środowiskowej w regionie Morza Kaspijskiego.

 

Przeładunki w Porcie Aktau. Fot. Koleje Kazachstańskie

 

Przeładunek towarów w porcie Kuryk w pierwszej połowie 2023 r. wzrósł o 18% rok do roku do ponad 1 mln ton. Przez port eksportowane są ropa naftowa, metale, produkty chemiczne, zboża, węgiel i nawozy.  Importowane są artykuły spożywcze, sprzęt przemysłowy, materiały budowlane i inne ładunki. Różne urządzenia, elektronika, tekstylia, produkty chemiczne, produkty metalowe i inne towary przechodzą przez port.

Port posiada cztery nabrzeża: dwa kolejowe i dwa drogowe. W budowie jest drugi kompleks nabrzeży promowych. Do końca tego roku planowane jest uruchomienie terminalu zbożowego o przepustowości 1 mln ton rocznie z jednorazowym magazynowaniem 25 000 ton zbóż. Terminal zwiększy wolumen eksportu zbóż w kierunku Kazachstan - Iran / kraje regionu Kaukazu i dalej do krajów trzecich.

W ramach rozwoju infrastruktury portowej do 2025 r. planowana jest budowa wielofunkcyjnego terminalu morskiego "Sarzha" w porcie Kuryk, w tym terminali zbożowych i uniwersalnych, terminali ładunków płynnych i drobnicowych, a także centrum transportowo-logistycznego.

W 2023 r. port morski otrzymał status zielonego portu w regionie Morza Kaspijskiego (EcoPorts) oraz certyfikat systemu zarządzania środowiskowego EcoPort dla portów i terminali portowych spełniających parametry środowiskowe ESPO.

Certyfikat przewiduje utworzenie platformy cyfrowej ułatwiającej wymianę informacji między portami Kazachstanu, Turkmenistanu i Azerbejdżanu, a także integrację z systemem transportowym głównych portów europejskich.