Uprzywilejowanie przewozów wojewódzkich na linii 448 na okres modernizacji

Uprzywilejowanie przewozów wojewódzkich na linii 448 na okres modernizacji

12 sierpnia 2023 | Źródło: Urząd Transportu Kolejowego
PODZIEL SIĘ

PKP PLK złożyła do Prezesa UTK wniosek o wyrażenie zgody na uprzywilejowanie odcinka Warszawa Zachodnia – Warszawa Wschodnia linii kolejowej nr 448 dla przewozów wojewódzkich na cały okres modernizacji linii kolejowej nr 2, począwszy od rocznego Rozkładu Jazdy 2024/2025.

 

Fot. Kurier Kolejowy

 

Wniosek został złożony w trybie art. 29b ustawy o transporcie kolejowym. Zgodnie z przepisami zarządca infrastruktury kolejowej, po konsultacji z zainteresowanymi stronami może wskazać odcinki linii, na których określony rodzaj przewozów będzie uprzywilejowany. Warunkiem takiego wyznaczenia jest również zapewnienie dla pozostałych pociągów tras alternatywnych, zapewnienie możliwości wykorzystania pozostałej zdolności przepustowej przez pozostałe pociągi oraz uzyskanie zgody Prezesa UTK.

W związku z planowaną modernizacją linii kolejowej nr 2 i przewidzianą całkowitą przerwą w ruchu pociągów na odcinku Warszawa Zachodnia – Warszawa Wschodnia w okresie od czerwca 2025 r. do września 2027 r., zdaniem PKP PLK zasadne będzie skierowanie ruchu dalekobieżnego na trasy alternatywne przez stację Warszawa Gdańska, która  ma pełnić rolę stacji zastępczej za stacje Warszawa Centralna i Warszawa Wschodnia.

PKP PLK przeprowadziła konsultacje z zainteresowanymi przewoźnikami kolejowymi, zamierza udostępniać pozostałą wolną zdolność przepustową – jeśli będzie dostępna – na linii  448 dla pozostałych pociągów oraz deklaruje zapewnienie tras alternatywnych dla pozostałych pociągów. Zasady przydzielania zdolności przepustowej oraz organizacji ruchu proponowane przez PKP PLK dostępne są w załączonym pliku.

Prezes UTK prowadzi obecnie postępowanie administracyjne w sprawie wyrażenia zgody na opisane rozwiązanie. Z uwagi na skalę i charakter zmian, jakie będą miały miejsce w Warszawskim Węźle Kolejowym, Prezes UTK postanowił skonsultować proponowane przez PKP PLK rozwiązania z przedstawicielami rynku kolejowego.