Regulacje Łatwiejszy ruch kolejowy wokół granicy polsko-czeskiej. Władze zgadzają się na współpracę

Łatwiejszy ruch kolejowy wokół granicy polsko-czeskiej. Władze zgadzają się na współpracę

28 sierpnia 2023 | Źródło: zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Zabezpieczenie ruchu kolejowego na granicy polsko-czeskiej będzie łatwiejsze. Władze kolejowe obu krajów zawarły umowę o współpracy, która między innymi uprości dostęp przewoźników do stacji granicznych. Czeski Urząd Kolejowy ma podobną umowę ze swoimi słowackimi kolegami od lutego 2021 roku. Władze kolejowe negocjują podobną umowę z Niemcami i Austrią.

 

Fot. Kurier Kolejowy

 

Treścią umowy jest zapewnienie wspólnego nadzoru nad przedsiębiorstwami kolejowymi i operatorami kolejowymi prowadzącymi działalność transgraniczną oraz ustanowienie zasad dostępu do stacji granicznych obu krajów. W ramach umowy istniejące stacje zlokalizowane na kolejach pasażerskich zostały również ponownie zdefiniowane jako stacje graniczne.

"Głównym celem umowy jest promowanie bezpieczeństwa i interoperacyjności kolei oraz uproszczenie ruchu pojazdów kolejowych dla przewoźników przy wjeździe na obszary przygraniczne sąsiednich państw" - powiedział Jiří Kolář, dyrektor Urzędu Kolejowego. Według niego podobna umowa jest negocjowana z Niemcami i Austrią.

Zawarcie umów o współpracy między władzami kolejowymi sąsiadujących krajów jest możliwe dzięki dyrektywie Unii Europejskiej w sprawie bezpieczeństwa kolei i interoperacyjności systemu kolejowego w UE po wprowadzeniu czwartego pakietu kolejowego. Umowy zawierają wykaz określonych odcinków, których dotyczy ruch transgraniczny.

Jeżeli przewoźnikowi wydano jednolity certyfikat bezpieczeństwa dla Republiki Czeskiej lub Polski (lub obecnie ubiega się o taki certyfikat), będzie on również ubiegał się o rozszerzenie swojego obszaru działania na stacje graniczne wymienione w umowie. Chociaż wniosek o rozszerzenie jest składany w standardowy sposób za pośrednictwem portalu One-Stop Shop Europejskiej Agencji Kolejowej, zatwierdzeniem zajmują się wyłącznie krajowe organy kolejowe zgodnie z warunkami umowy. Jednolite certyfikaty bezpieczeństwa wydane przed wejściem w życie umowy są ważne zgodnie z warunkami obowiązującymi w momencie ich wydania, a wszelkie wnioski o przedłużenie będą je jedynie uzupełniać.

 

Fot. Kurier Kolejowy 

 

Umowa o współpracy z Polską dotyczy również wspólnego nadzoru, który obejmuje ustanowienie wspólnego planu nadzoru państwowego, a także wymianę informacji związanych z bezpieczeństwem kolei.

Umowa z Polską dotyczy następujących odcinków linii:

Chałupki - Bohumín os. n., Chałupki-Bohumín - Vrbice, Cieszyn - Czeski Cieszyn, Głuchołazy - Jindřichov ve Slezsku, Głuchołazy - Mikulovice, Kamienna Góra - Královec, Międzylesie - Lichkov, Mieroszów - Meziměstí, Szklarska Poręba Górna - Harrachov, Zawidów - Višňová, Zebrzydowice - Czeski Cieszyn, Zebrzydowice - Petrovice u Karviné, Hrádek nad Nisou - Žitava- Varnsdorf - Hrádek nad Nisou