ATR 220 bydgoskiej PESY wracają z włoskiego FNM do Polski. Kupiło je konsorcjum PTS - Modertrans

ATR 220 bydgoskiej PESY wracają z włoskiego FNM do Polski. Kupiło je konsorcjum PTS - Modertrans

12 września 2023 | Źródło: Ferrovie. Info / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Jak poinformował włoski portal Ferrovie.Info FNM sprzedało ATR 220 024 i 025, obecnie stacjonujące w warsztatach MaFer w Sermide, konsorcjum dwóch polskich firm, Public Transport Service i Modertrans Poznań. Oba pojazdy to diesle z przekładnią hydrauliczną, wyprodukowane w fabryce PESA Bydgoszcz są identyczne z tymi dostarczonymi przez tego samego producenta dla Kolei Południowo-Wschodnich i T-PER.

Jednostka nr 025 w służbie FERROVIENORD. Fot. Wikipedia / Mauro Oliva

 

Obie firmy zajmują się utrzymaniem taboru kolejowego i najprawdopodobniej będą odpowiedzialne za naprawę pociągów, a następnie sprzedaż ich spółce kolejowej w Polsce.

Według niektórych niepotwierdzonych plotek, które przytacza Ferrovie.Info operatorem kolejowym, o którym mowa, może być PolRegio, ale nie ma jeszcze oficjalnych informacji na ten temat.

TPer również uczestniczył w przetargu.

Jednostki zostaną ostatecznie dostarczone w stanie, w jakim znajdują się w chwili ogłoszenia przetargu, zgodnie z tym, co zostało zaobserwowane i sprawdzone podczas prezentacji, podczas której pojazdy mogą być oglądane i sprawdzane zarówno zewnętrznie, jak i wewnętrznie, z wyjątkiem podwozia, ponieważ tor z kanałem niezbędnym do takiej inspekcji nie jest dostępny w zakładzie MA.FER w Sermide e Felonica (MN).

 

Dwa ATR 220 oczekujące na nowego właściciela. Fot. Ferrovie. Info

 

Oba pojazdy to diesle z przekładnią hydrauliczną, wyprodukowane w bydgoskiej fabryce PESA i są identyczne z dostarczanymi przez tego samego producenta dla Ferrovie del Sud Est (Kolei Południowo-Wschodnich - największe prywatne przedsiębiorstwo kolejowe w Apulii we Włoszech) i T-PER (Transport Pasażerski Emilia-Romagna - spółka publiczna nadzorująca transport publiczny w metropolii Bolonii, w prowincji Ferrara oraz w niektórych prowincjach Modena i Rawenna we Włoszech)..

Jednostka nr 025, wyłączona z ruchu w dniu 23 marca 2015 r. w celu instalacji STB, przejechała około 510 000 km. Natomiast pojazd nr 024, wyłączony z eksploatacji w dniu 30 października 2015 r. z powodu awarii silnika spalinowego, przejechał 447 457 km.

3 czerwca 2022 roku Region Lombardia podjął decyzję o zakończenie eksploatacji wyprodukowanych przez PESA Bydgoszcz dwóch pojazdów ATR 220 będących w gestii Ferrovienord.

Na początku 2009 r. Ferrovienord zakupił dwa pociągi spalinowe w celu zwiększenia przewozów na linii Brescia-Iseo-Edolo. Poprzednio ogłoszony przetarg na zakup ośmiu zespołów trakcyjnych dla tej linii został w rzeczywistości zablokowany przez odwołanie, co spowodowało niepewność co do terminu dostawy. Mając na uwadze rosnące zapotrzebowanie zdecydowano się na rozwiązanie awaryjne.

Dwa ATR-y zostały zakupione u polskiego producenta - PESA  Bydgoszcz za 4 mln euro każdy, ale od początku było jasne, że nie są to pociągi odpowiednie dla tej linii. Być może również ze względu na zbyt duże nachylenie torów, dwa ATR-y często ulegały awariom, które często zatrzymywały je w zakładzie serwisowym.

W międzyczasie Krajowa Agencja Bezpieczeństwa Kolejowego ogłosiła alarm bezpieczeństwa "dotyczący problemów związanych z pęknięciem ramy wózka", co z pewnością nie pomogło w karierze obu pociągów. W obliczu tych trudności Trenord, spółka regionalna odpowiedzialna za przewozy kolejowe, zrezygnowała z napraw w 2020 r. i formalnie wycofała pojazdy z eksploatacji.

W związku z zakupem nowego taboru polskie pociągi przestały być potrzebne i region zezwolił na ich sprzedaż, choć po zdecydowanie niskiej cenie.

W rzeczywistości uchwała regionu upoważniła Ferrovienord do rozpoczęcia procedury ogłoszenia publicznego dotyczącego sprzedaży dwóch pociągów ATR.220.024 i ATR.220.025, en bloc i w stanie, w jakim się w tamtym momencie znajdowały, przyjmując wyłącznie oferty w górę od kwoty wyjściowej.

Z nieoficjalnych informacji, do których dotarł Kurier Kolejowy wynika, że faktycznie, kupującym oba pojazdy jest konsorcjum od dawna współpracujących firm: Public Transport Service i Modertrans Poznań. Być może jeszcze w tym tygodniu podpisana zostanie umowa pieczętująca zakup. Redakcja poprosiła zainteresowanych o potwierdzenie informacji podanych przez włoski portal. Ma to nastąpić niebawem.