Rail Service Hub dostarcza informacje wspierające efektywnośc utrzymania taboru kolejowego

Rail Service Hub dostarcza informacje wspierające efektywnośc utrzymania taboru kolejowego

02 listopada 2023 | Źródło: Siemens Mobility / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Przeniesienie ruchu pasażerskiego i towarowego z dróg na tory to dobra rzecz - ale stawia również rosnące wymagania w zakresie dostępności pojazdów i przepustowości sieci. Jak można je spełnić - szybko i efektywnie kosztowo? Cyfrowe podejście nie jest marzeniem przyszłości, ale wysoce praktyczną i obiecującą rzeczywistością, na przykład dzięki inteligentnej obsłudze technicznej opartej na analizie danych w czasie rzeczywistym. Rail Service Hub łączy w sobie różne elementy.

 

Fot. Siemens Mobility

 

Niwelowanie różnic: od wyzwania do rozwiązania

Branża kolejowa potrzebuje coraz większej wydajności, ale jednocześnie zmaga się z trudnym wyzwaniem, wykorzystaniem wielu, niepowiązanych ze sobą systemów działających jednocześnie. Fragmentacja ta jest szczególnie problematyczna ze względu na rosnącą złożoność systemów kolejowych. Przykładem może być sytuacja, w której pociągi muszą udać się do warsztatu w celu przeprowadzenia konserwacji, co skutkuje nieefektywnością czasową i kosztową.

Eksperci Siemens Mobility uważają, że odpowiedź leży w zmianie paradygmatu - odejściu od odizolowanych, równoległych narzędzi dla poszczególnych przypadków użycia - w kierunku ujednoliconego rozwiązania cyfrowego. Wykorzystując Railigent X, oparty na chmurze pakiet aplikacji Siemensa dla branży kolejowej, jesteśmy teraz w stanie urzeczywistnić to rozwiązanie. Rail Service Hub wykorzystuje Internet Rzeczy (IoT) i interfejsy programowania aplikacji (API) do inteligentnego łączenia i analizowania wszystkich dostępnych danych z pojazdów szynowych i warsztatów.

Dzięki temu Rail Service Hub może dostarczać menedżerom floty informacje na temat danych w czasie rzeczywistym, takich jak aktualny status operacyjny, pozycja GPS i otwarte zlecenia pracy dla każdego pojazdu. Następnie porównuje te dane z dostępnymi możliwościami serwisowymi w podłączonych warsztatach. Rezultatem jest zoptymalizowana rekomendacja dotycząca planowania przeglądów, umożliwiająca kierowanie pojazdów do odpowiedniego warsztatu, redukująca puste przebiegi i przestoje.

To oparte na danych podejście do planowania konserwacji w czasie rzeczywistym prowadzi również do znacznych oszczędności kosztów. Matematyka jest prosta: ograniczenie niepotrzebnych przestojów przy jednoczesnym zapewnieniu właściwego serwisowania pojazdów pomaga zmaksymalizować zarówno dostępność pojazdów, jak i przepustowość sieci, a tym samym zwiększyć rentowność.

Co więcej, wykorzystanie technologii chmury zwiększa skalowalność, dostępność i efektywność kosztową. Jest to przełomowy krok w kierunku ogólnej cyfryzacji operacji kolejowych, dzięki czemu proces konserwacji jest bardziej zrównoważony, opłacalny i wydajny.