W 2023 r. LTG Cargo przetransportowało 27,2 mln ton ładunków

W 2023 r. LTG Cargo przetransportowało 27,2 mln ton ładunków

30 stycznia 2024 | Źródło: LTG Cargo / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W 2023 roku LTG Cargo, spółka zależna Grupy LTG zajmująca się transportem towarowym, przewiozła 27,2 mln ton ładunków – o 2,5 mln ton więcej niż planowano, biorąc pod uwagę trwające projekty przeniesienia działalności na Zachód, ukierunkowane prace nad zapewnieniem kontroli sankcji oraz zaostrzenie przepisów dotyczących zastosowań w transporcie towarowym.

 

Fot. LTG Cargo

 

W 2023 roku LTG Cargo przewoziło głównie ropę i produkty naftowe (9,4 mln ton), czyli utrzymało podobne wolumeny przewozów jak w roku poprzednim. Aktywnie przewieziono materiały budowlane w ilości około 5,5 mln ton, natomiast wzrosły wolumeny przewozów produktów rolnych (4,7 mln ton). W 2023 roku w porównaniu do 2022 roku LTG Cargo przewiozło o około jedną trzecią więcej tych produktów.

 

Eglė Šimė,
dyrektor generalny LTG Cargo

„Po burzliwych ostatnich latach w branży, przepływy towarowe ustabilizowały się, elastycznie reagowaliśmy na zmiany i potrzeby klientów oraz skupialiśmy się na aktualizacji naszej długoterminowej strategii, która pozwoli firmie rozwijać się przez kilka 5 lat, rozwijać się wolumenu przewozów i jeszcze bardziej skupić się na wzmacnianiu relacji z naszymi klientami. Kontynuowaliśmy działania mające na celu wzmocnienie trendu przewozów intermodalnych: rozwój połączenia międzynarodowego do Duisburga, wprowadzenie nowego kierunku do Slavkowa oraz zwiększenie wolumenu naszych przewozów w Polsce. W nadchodzących latach Europa może osiągnąć punkt zwrotny w wzmacnianiu zielonej logistyki, dlatego będziemy w dalszym ciągu wzmacniać transport intermodalny i realizować projekty unowocześniające nasz tabor techniczny, w szczególności zamówienia publiczne na nowe lokomotywy elektryczne i wagony do transportu zbóż ”, mówi Eglė Šimė, dyrektor generalny LTG Cargo.

 

W dalszym ciągu rozwijał się transport lokalny

W 2023 roku spółka znacząco zwiększyła wolumen przewozów lokalnych do ok. 7,7 mln ton. LTG Cargo przewieziło o 20 proc. więcej ładunków niż w 2022 r. Przewozy towarowe do i z portu morskiego w Kłajpedzie wyniosły 9,1 mln ton. Uwzględniając całość towarów przewożonych do i z Kaliningradu przez terytorium Litwy, niezależnie od ich miejsca pochodzenia i miejsca przeznaczenia, wolumen towarów przewiezionych tranzytem kaliningradzkim jest niższy niż w 2022 r. o 20% – o około 6,5 mln ton; W pozostałych kierunkach przewieziono kolejne 3,9 mln ton.

W ubiegłym roku LTG Cargo przetransportowało prawie 36 000 ton ładunków z Ukrainy przez Polskę do portu morskiego w Kłajpedzie, podczas gdy kolejne 251 000 ton ładunków zostało przetransportowanych na Ukrainę przez Polskę - głównie ropa naftowa i produkty ropopochodne (233 000 ton).

Do końca grudnia łącznie 11 018 TEU zostało przewiezionych trasą intermodalną do Duisburga w Niemczech, która stała się kręgosłupem międzynarodowego transportu towarowego. 2,770 TEU  zostało przetransportowanych na trasie Kowno-Sławków uruchomionej w ubiegłym roku.

 

Fot. Andrzej Krawaciarz 

 

Należy zauważyć, że w 2023 r. LTG Cargo nadal zwiększało swoją odporność biznesową i jeszcze bardziej zaostrzyło kontrole transportu towarowego.

Po wykryciu prób obejścia mechanizmów kontroli sankcji przez firmy na początku ubiegłego roku, Grupa LTG zaostrzyła kontrole ładunków z Białorusi i innych krajów, rozszerzyła zakres informacji zbieranych od klientów i zaostrzyła zasady składania wniosków. W 2023 r. LTG Cargo odrzuciła prawie 4000 wniosków o przewóz ładunków w wyniku tych i innych decyzji, a tym samym nie przewiozła ponad 52 000 wagonów z różnymi rodzajami ładunków.