Wrocław Główny wykończą już po EURO

Wrocław Główny wykończą już po EURO

07 maja 2012
PODZIEL SIĘ

Prace budowlane na wrocławskim dworcu dobiegają końca. Budynek wraz z towarzyszącą infrastrukturą zostanie udostępniony pasażerom przed mistrzostwami UEFA EURO 2012.

Fot. PKP S.A.

Z powodu wymogów konserwatorskich wynikających z zabytkowego charakteru dworca oraz odkryć niezinwentaryzowanych w planach obiektów ochrony konserwatorskiej i obiektów technicznych, niektóre prace zostaną wykonane po EURO 2012. Fakt ten nie będzie miał wpływu na sprawną obsługę podróżnych podczas mistrzostw.

Prace, które zostaną wykonane po mistrzostwach:

  • prace wykończeniowe w kilku zabytkowych pomieszczeniach, które nie pełnią funkcji obsługi pasażerów,
  • uzupełnienie tzw. elementów małej architektury przed budynkiem Dworca Głównego (część stojaków rowerowych, gabloty, tablice informacyjne), na peronach (ławki, gabloty) i w tunelach (gabloty, panele informacyjne, punkty z internetem),
  • prace związane z pielęgnacją zieleni.

Obecnie na placu budowy pracuje 1300 osób, zajmujących się robotami wykończeniowymi. W obrębie garażu podziemnego pomalowano już słupy, które będą wyznaczały strefy parkowania, a wykonawca kończy układanie nawierzchni betonowej.

Końca dobiegają również prace na powierzchni placu dworcowego. Nawierzchnia jest już ułożona w 90 proc. Przy naziemnych pawilonach A1 i A2, które są skomunikowane z garażem podziemnym oraz przy pawilonie A3 trwają prace elewacyjne. Przy tarasach po obu stronach wejścia głównego prowadzone są prace wykończeniowe. Na placu dworcowym trwają nasadzenia zieleni, tj. drzewek i krzewów, a także układanie trawy na tzw. zielonych wyspach.

W budynku głównym prowadzone są prace konserwatorskie (pracuje przy nich około 240 osób) i wykończeniowe. Elewację budynku pomalowano w 90 proc. Większość pomieszczeń odzyskało już dawny blask, a pozostałe są bliskie ukończenia. W holu kasowym ułożono posadzkę i zamontowano podsufitkę. Trwa tam montaż secesyjnych witryn i witryn pomieszczeń komercyjnych.

Wysoki poziom zaawansowania prac jest widoczny na peronach. Na czterech z pięciu peronów ukończono prace modernizacyjne. Na ostatnim peronie nr 3 są one na finiszu. Po renowacji są już stalowe konstrukcje historycznych hal peronowych. W miejsce wyburzonego peronu wybudowano całkowicie nowy, W dachach obydwu historycznych hal peronowych zamontowano świetlik. Wkrótce zakończy się montaż podsufitki. Obecnie trwa układanie nawierzchni. Ostatni z modernizowanych peronów dworca Wrocław Główny zostanie udostępniony podróżnym pod koniec maja.

Na wszystkich czterech peronach zamontowano konstrukcję nowej hali znajdującej się pomiędzy dwoma historycznymi halami i zadaszono ją membraną.

W tunelu centralnym ułożono już posadzkę wykonaną z granitowych płyt, a także okładziny ścienne wykonane z cegieł szkliwionych. Z kolei w tunelu miejskim zakończyła się renowacja oryginalnych cegieł. Na ukończeniu jest układanie posadzki. Przy obu wyjściach z tunelu miejskiego odrestaurowano herby Wrocławia.

Zakończono też prace przy Pawilonie Południowym dworca i przy przebudowie dróg dojazdowych do garażu podziemnego.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Krócej z Wrocławia do Poznania Krócej z Wrocławia do Poznania
Następny artykuł Pasażerowie chwalą podróże Italo [wideo] Pasażerowie chwalą podróże Italo [wideo]