ATC uruchomi 7 terminali kontenerowych

ATC uruchomi 7 terminali kontenerowych

25 maja 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W Poznaniu funkcjonuje już nowy terminal kontenerowy, należący do spółki ATC Rail. Jest to jeden z dwóch planowanych terminali obsługujących stolicę Wielkopolski. W innych rejonach kraju spółka planuje budowę kolejnych obiektów.

Fot. Grzegorz Okoński

24 kwietnia spółka ATC Rail należąca do ATC Cargo oficjalnie uruchomiła terminal kontenerowy przy ul. Nowosolskiej, na poznańskim Junikowie, tuż przy Areszcie Śledczym.

Terminal jest jednym z dwóch na razie pracujących obiektów tego typu (obok Radomska), należących do ATC, ale nie ostatnim. Artur Jadeszko, prezes spółki, zapewnia, że w ciągu 2 – 3 lat kolejne terminale będą rozpoczynały działalność w Kobylnicy k. Poznania, w Trójmieście, Wrocławiu, Łodzi, Sławkowie, Brzesku i w Warszawie.

Terminale są istotnym ogniwem w odbiorze, sortowaniu i dalszej wysyłce towarów w kontenerach: mają przyjmować pociągi z kontenerami, załadowanymi w portach morskich ze statków, prowadzić obsługę celną, i wysyłać kontenery samochodami w dalszą trasę do odbiorców. Dzięki terminalowi przy Nowosolskiej, Poznań stał się „suchym portem”, z możliwością obsługi 50-ciu tys. ciężarówek rocznie.

- Poznań jest sercem jednego z najdynamiczniej rozwijających się regionów w Polsce, to rynek z wielkim potencjałem - mówił Artur Jadeszko. - Właśnie tu trzeba wprowadzić transport intermodalny, łączący znakomicie ekologię z ekonomią. I tu trzeba wyeliminować wielkie ilości TIR-ów z dróg i wprowadzić szybszy, tańszy, niezależny od pogody i bez porównania bardziej przyjazny dla środowiska transport kolejowy.

ATC przygotowało się do uruchomienia terminala od kilku miesięcy: kompletowało własny tabor, rekrutowało pracowników spedycji, budowało obiekt bezpieczny i mający warunki do pracy ciężkiego sprzętu.

Według szacunków ATC Rail, Polska pod względem transportu intermodalnego jest daleko za liderem europejskim - Niemcami, znacznie też wyprzedzają nas np. Czesi i Węgrzy. W ciągu najbliższych lat można jednak nadrobić straty: na początku, w latach 2012-2013 rozwijane będą sieci terminali przeładunkowych, gwarantujące sprawne funkcjonowanie regularnych połączeń intermodalnych: sieć łódzka i wielkopolska, a w latach 2013-2015 –sieci śląska, mazowiecka i małopolska.

ATC Rail chce obsługiwać transport ładunków dostarczanych pociągami własną flotą transportową. Obecnie ma w Poznaniu 35 ciągników i 60 naczep kontenerowych, ale zamierza powiększać liczbę taboru. Spółka obsługuje pociągi ustawiane na jednym z dwóch torów, o długości 900 metrów, w bazie chronionej przez całą dobę, strzeżonej m.in. przy pomocy kilkudziesięciu kamer i systemów  podczerwieni.