Transport miejski MPK Poznań zwolni kilkuset pracowników?

MPK Poznań zwolni kilkuset pracowników?

13 czerwca 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

-  Restrukturyzacja MPK może przynieść 36,7 mln zł oszczędności. A gdyby infrastruktura torowa i sieciowa została przeniesiona z MPK do Zarządu Transportu Miejskiego to wydatki na komunikację miejską byłyby mniejsze o 6,3 mln zł rocznie. W ten sposób koszty  zostałyby ograniczone łącznie o 43 mln zł. To jednak wiąże się ze znaczącymi zwolnieniami - donosi „Głos Wielkopolski”

Fot. K. Lesińska, MPK Poznań

Redukcja zatrudnienia może okazać się największą barierą w restrukturyzacji.  Jak wynika z przeprowadzonego przez spółkę Refunda z Wrocławia audytu w MPK z ponad 2,5 tys. osób obecnie zatrudnionych w przedsiębiorstwie po redukcjach zostałoby niecałe 1,9 tys. Zmiany dotknęłyby 667 osób. Pracę straciłoby 286 pracowników, 381 przeniosłoby się do nowych spółek, a 27 zmieniłoby działy w ramach MPK.

Jak wyliczają dziennikarze gazety, w największym stopniu reorganizacja objęłyby pracowników zaplecza technicznego (409 osób), kierowców i motorniczych (104 osoby), administracji (73 osoby), obsługi ruchu (62 osoby) oraz 19 kierowników.  Część z nich mogłaby znaleźć prace w nowych spółkach powstałych z wydziałów, które mogą sobie dobrze poradzić na rynku - odpowiadających za obiekty, infrastrukturę techniczną, torową, sieciową. Przeciętny koszt utrzymania pracownika, na które składa się m.in. wynagrodzenie wynosi miesięcznie 4,8 tys. zł. Najwyższe koszty występują w administracji i zarządzie - 7,4 tys. zł miesięcznie, a najniższe w wydziale sieci i stacji, bo ok. 3,5 tys. zł. W sumie to ok. 150 mln zł rocznie.

Według programu restrukturyzacyjnego działalność MPK powinna koncentrować się tylko na przewozie pasażerów. Dlatego część zaplecza technicznego, odpowiedzialnego za naprawy autobusów i tramwajów oraz usuwanie awarii miałaby przejść do miejskiej spółki Modertrans. Z kolei przystanki powinno przejąć ZTM. ZTM miałbyteż zajmować się przygotowaniem rozkładów jazdy, utrzymaniem infrastruktury torowej i sieciowej, ogłaszaniem przetargów, zlecaniem robót. Obecnie MPK też się tym zajmuje. Skonsolidowaniu powinny ulec zaopatrzenie, obsługa kadrowa czy obsługa ruchu i nadzór - rozproszone po różnych wydziałach i pionach MPK.