Podlaskie nie chce śląskiego scenariusza

Podlaskie nie chce śląskiego scenariusza

20 lipca 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Samorząd województwa podlaskiego ma nadzieję, że plan restrukturyzacji Przewozów Regionalnych opracowywany przez firmą doradczą McKinsey & Company oraz działania podejmowane przez przewoźnika w celu obniżenia kosztów działalności sprawią, iż scenariusz, jaki ma obecnie miejsce w województwie śląskim, nie powtórzy się w regionie.

Podlaskie nie chce śląskiego scenariusza
Fot. Przemysław B. Jezierski

Przypomnijmy, iż władze województwa śląskiego postanowiły przekazać wraz z wejściem w życie rozkładu jazdy 2012/2013 obsługę wszystkich linii w regionie swojej własnej spółce, Kolejom Śląskim. Ta decyzja spowodowała jednak konieczność likwidacji od nowego roku katowickiego zakładu PR.

Samorządy, których opinię już prezentowaliśmy na łamach naszego portalu, z dużą dozą dyplomacji podkreślają, że nie zamierzają na razie rezygnować z usług Przewozów Regionalnych. Taką opinię wyraziły województwa: lubelskie, pomorskie, zachodniopomorskie, wielkopolskie, dolnośląskie, opolskie, warmińsko-mazurskie i kujawsko-pomorskie. Nad stworzeniem własnej spółki zastanawia się jednak województwo małopolskie.

Jaka przyszłość PR?
Jak mówi Jan Kwasowski, rzecznik prasowy marszałka województwa podlaskiego, właściciele Przewozów Regionalnych od dłuższego czasu dyskutują na przyszłością firmy. - Jedną z rozważanych koncepcji jest jej podział na spółki regionalne, które działałyby w każdym województwie lub na kompanie kolejowe na obszarze kilku województw – mówi Kwasowski.

Obecnie w spółce przygotowywany jest plan restrukturyzacyjny, który stanie się podstawą do wyznaczenia strategicznych decyzji co do przyszłości przewoźnika. - Jednocześnie spółka rozpoczęła szereg działań obniżających koszty swojej działalności, a obecnie dodatkowo korzysta z zewnętrznej firmy doradczej, która opracowuje plan restrukturyzacji. Dodatkowo firma stara się pozyskiwać środki zewnętrzne na zakup taboru, który podniesie jakość świadczonych usług – zaznacza rzecznik.

Dodaje jednak, że głównym problemem Przewozów Regionalnych jest dług z lat ubiegłych, który hamuje proces zmian w spółce i to pomimo tego, że za zeszły rok udało się uzyskać dodatni wynik na działalności operacyjnej. Jak podkreśla Kwasowski, wobec takich realiów koniecznym staje się wdrażanie kompleksowych zmian w zakresie organizacji i realizacji regionalnego transportu kolejowego w Polsce.

Co dalej?
Władze województwa podlaskiego deklarują, że w obecnych okolicznościach nie planują powielania rozwiązań przyjętych przez województwo śląskie. - Jednocześnie samorząd bacznie obserwuje rozwój wydarzeń w tej materii, a polityka konsekwentnego zakupu nowoczesnego taboru daje w takiej sytuacji możliwość alternatywnych rozwiązań, na bazie obecnych na rynku operatorów – informuje Kwasowski.

Województwo Podlaskie ma zawartą umowę ze spółką  Przewozy Regionalne,  która wygasa w dniu 31 grudnia 2012 r. - Jest ona realizowana bez zakłóceń. Jeśli chodzi natomiast o współpracę z Przewozami Regionalnymi, to mimo istniejących problemów sukcesywnie podejmowane są działania w zakresie stałego poprawiania jakości kolejowych przewozów regionalnych – twierdzi rzecznik marszałka.

Także w kolejnych dwóch latach przewozy w regionie mają realizować Przewozy Regionalne. W rozstrzygniętym przetargu władze województwa wybrały ofertę właśnie tej firmy. Odwołanie od wyników przetargu złożyła jednak Arriva RP. Rozprawa w KIO odbyła się 18 lipca. Na razie nie są znane jej wyniki.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Wyremontują most kolejowy na linii nr 204 Wyremontują most kolejowy na linii nr 204
Następny artykuł Katowice: prace torowe w al. Korfantego Katowice: prace torowe w al. Korfantego