Pojedziemy 200 km/h przez LCS Działdowo

Pojedziemy 200 km/h przez LCS Działdowo

10 października 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Modernizacja linii obejmująca wszystkie elementy infrastruktury kolejowej wraz z korektą przebiegu torów na łukach to jedno z zadań, jakie PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą między Iłowem a Montowem na linii łączącej Warszawę z Gdynią. Po zakończeniu prac pociągi będą mogły jeździć na jednym z odcinków z prędkością 200 km/h.

Pojedziemy 200 km/h przez LCS Działdowo
Fot. Rafał Wilgusiak

Roboty prowadzone na obszarze LCS Działdowo są elementem prac modernizacyjnych, które pozwolą skrócić czas jazdy ze stolicy do Trójmiasta do mniej niż trzech godzin.

Modernizacja 54-kilometrowego odcinka z Mławy do Montowa zakłada wymianę 120 km torów wraz z rozjazdami, 107 km sieci trakcyjnej, korektę łuków, wzmocnienie podtorza i nawierzchni, budowę 10 wiaduktów kolejowych, 8 wiaduktów drogowych, 8 przejść dla pieszych pod torami, 47 przepustów, modernizację 25 peronów na 6 stacjach (Iłowo, Działdowo, Turza Wielka, Gralewo, Rybno Pomorskie, Montowo), które zostaną przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Zamontowana zostanie także nowa sygnalizacja świetlna i półrogatki na 10 przejazdach kolejowo-drogowych, wymienione będą wszystkie urządzenia elektroenergetyczne oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym i diagnostyki.

Prace zakończą się w pierwszej połowie 2013 r. i będą kosztować blisko 1,35 mld zł, z czego 650 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Z kolei cała linia E65 z Warszawy do Trójmiasta zostanie oddana do użytku w 2014 r.

Modernizacja linii została podzielona na 6 kontraktów. Pierwszy z nich, który realizuje konsorcjum Trakcja Polska, dotyczy kompleksowej przebudowy infrastruktury kolejowej (stacji i szlaków), pozostałe – skrzyżowań dwupoziomowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Tu wykonawcami są Strabag, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych „Intercor” razem z Drog – Bud oraz Mostostal Białystok.

- Pięć z nich zostało już podpisanych i jest w trakcie realizacji. Wkrótce wyłonimy wykonawcę, który przeprowadzi ostatnią część prac – mówi Ireneusz Cichocki, dyrektor projektu PKP PLK.

Do tej pory zmodernizowano 51,2 km linii kolejowych, 116,4 km torów, oddano do użytku przejście dla pieszych w Gralewie, wybudowano 33 przepusty, zmodernizowano 103,1 km sieci trakcyjnej, 5 przejazdów kolejowych oraz 23 perony.

- Modernizacja infrastruktury kolejowej jest wykonana w 95 proc. Zaawansowane prace trwają przy budowie wiaduktów i przejść pod torami. Całość robót zostanie wykonana w ciągu 6 miesięcy – zaznacza Cichocki.

Budowa wiaduktów kolejowych i drogowych jest istotną częścią modernizacji linii E65. Na odcinku LCS Działdowo powstanie 18 takich obiektów. Pozwala to na likwidację przejazdów w poziomie szyn i oznacza podwyższenie bezpieczeństwa pieszych i kierowców. Przeniesienie ruchu drogowego na wiadukty podwyższa również bezpieczeństwo ruchu kolejowego i umożliwia jazdę pociągów z wyższą prędkością – mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych Centrum Realizacji Inwestycji. Docelowo na trasie z Warszawy do Gdyni pociągi będą jeździły z prędkością 160 km/h. A na odcinku Iłowo – Działdowo nawet 200 km/h.

Modernizacja spowoduje również likwidację 4 nastawni obsługujących obecnie linię na trasie z Mławy do Montowa. Prowadzenie ruchu pociągów na całym odcinku będzie odbywać się w nowoczesnym Centrum Sterowania w Działdowie.

Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć ze stacji w Działdowie