Dworzec w Poznaniu: operacja „Kratownica”

Dworzec w Poznaniu: operacja „Kratownica”

28 października 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Niecaały tydzień został do rozpoczęcia na dworcu kolejowym Poznań Główny operacji „Kratownica”. Jedynie niekorzystna pogoda w postaci gęstej mgły może pokrzyżować te plany i spowodować przełożenie akcji.

Fot. Grzegorz Okoński

„Kratownica” to nieoficjalnie nazwana przez inwestora - węgierską spółkę TriGranit Development Corporation – operacja zamontowania ogromnych stalowych kratownic nad peronami, która rozpoicznie się w nocy z 3 na 4 listopada.

- To skomplikowana logistycznie, ale jednocześnie bardzo efektowna i widowiskowa akcja, związana z zamontowaniem czterech stalowych kratownic wzdłuż  peronów I, II i III – mówi Przemysław Terlecki, rzecznik inwestora. - Wykorzystamy do tego Herculesa, czyli Terex Demag CC2500 - jeden z największych dźwigów w Polsce. Swoją nazwę dźwig zawdzięcza możliwości udźwigu aż pięciuset ton! – dodaje.

Nocami Herkules działa

Hercules będzie musiał podnieść stalowe kratownice ważące aż 120 ton, które połączą dwie części trzypoziomowego parkingu na tysiąc aut. Parking powstaje właśnie tuż przy nowym dworcu kolejowym. Wiadomo już, że akcja potrwa kilka dni, a właściwie nocy, bo trzeba będzie na czas jej trwania wyłączyć trakcję i zamknąć część peronów.

Pociągi, które wówczas będą dojeżdżały do Poznania będą kierowane na perony IV, V i VI. O tym, że Hercules będzie dźwigał kratownice w nocy decydują też względy bezpieczeństwa.

Cztery kratownice posadowione zostaną na betonowych słupach nad przejściami podziemnymi, gdzie nie można było zbudować  tradycyjnych fundamentów – wyjaśnia
Przemysław Terlecki.

Poznański dworzec ma już mocno zaawansowane „przedłużenie” swojej bryły w postaci dworca autobusowego PKS i centrum  handlowego Poznań City Center. Codziennie pasażerowie obserwują pracę dźwigów i robotników pracujących na konstrukcji, równie bogato przeszklonej jak dworzec PKP.

TriGranit zapewnia, że cały obiekt (łącznie z galerią handlową i parkingiem) będzie w stanie surowym otwarty w końcu tego roku, a Zintegrowane Centrum Komunikacyjne (połączone dworce kolejowy i autobusowy) - w IV kwartale 2013 r.

Nowe skrzyżowanie i przystanek

Wiadomo już także – wobec zgody Wydziału Urbanistyki i Architektury Urzędu Miasta Poznania (a dokładnie pozwolenia na budowę dróg wokół Poznań City Center) - że będzie budowane nowe skrzyżowanie ulic: Towarowej, Matyi, Przemysłowej, a także nowy przystanek tramwajowy przy zjeździe z Mostu  Dworcowego oraz przejście podziemne dla pieszych i rowerzystów. Urząd wydał też zgodę na przedłużenie ulicy ks. Jakuba Wujka w głąb Wolnych Torów.

Wspomniany nowy przystanek będzie usytuowany blisko schodów i wind prowadzących pasażerów w stronę peronów. Jak zapewnia Przemysław Terlecki, piesi, rowerzyści, osoby niepełnosprawne i matki z wózkami zyskają bezkolizyjne, bezpieczne przejście w bardzo ruchliwej części miasta.

Przygotowania do inwestycji mają rozpocząć się tuż po dniu Wszystkich Świętych.
Jeszcze w grudniu ruszą się roboty ziemne, związane przede wszystkim z budową przejścia podziemnego.

- Precyzyjnych uzgodnień wymaga między innymi organizacja ruchu samochodów i tramwajów w trakcie przebudowy skrzyżowania – podkreśla Przemysław Terlecki. - Wybrany przez inwestora wykonawca będzie ustalał ze służbami drogowymi i Zarządem Transportu Miejskiego szczegółowe rozwiązania oraz dokładny harmonogram etapów konkretnych prac związanych z robotami drogowymi. Ponadto jeszcze w tym roku inwestor zamierza złożyć wniosek o pozwolenie dotyczący budowy dróg wewnętrznych w bezpośrednim sąsiedztwie Poznań City Center. Prace powinny się tu rozpocząć wiosną 2013.

Inwestor chce zakończyć prace nad budowanymi przez siebie drogami do jesieni 2013 r., by oddać je do użytku wraz ze Zintegrowanym Centrum Komunikacyjnym.