Nowak: czas gruntownych zmian na kolei

Nowak: czas gruntownych zmian na kolei

07 listopada 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

- Obecna kadencja jest czasem gruntownych zmian na kolei – powiedział Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Sławomir Nowak podczas Kongresu Kolejowego 2012. - Najpierw musimy uporządkować sprawy wewnątrz PKP oraz przyspieszać inwestycje, kupować nowy tabor, rewitalizować linie, aby zmiany były jak najszybciej odczuwane przez obywateli.

Nowak: czas gruntownych zmian na kolei
Fot. MTBiGM

Odnosząc się do nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej 2014-2020 minister Nowak stwierdził, że priorytetem będą rewitalizacje linii kolejowych. - Polska potrzebuje odnowy połączeń pomiędzy miastami, tak aby Polacy mogli szybko i komfortowo przemieszczać się po naszej ojczyźnie – zapowiedział minister. Jednocześnie dodał, że resort zakończył już prace nad dokumentem implementacyjnym, w którym zawarte są kryteria, takie jak natężenie ruchu, przepustowość, zwiększenie prędkości przejazdu, jakimi będzie kierował się resort decydując o dofinansowaniu rewitalizacji linii. Podstawą tego dokumentu jest unijna zasada o podziale środków finansowych na drogi i kolej w proporcji 60:40.

Minister zaznaczył, że wspólnie z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego przygotowywany jest nowy program operacyjny i nowy wieloletni plan inwestycji na kolei. - W tym roku z podziału akcyzy wydaliśmy 2 mld zł, którymi zasililiśmy PKP Polskie Linie Kolejowe na cele inwestycyjne. W przyszłym roku będzie to już 2,6 mld zł jako niezbędna część nakładów własnych na inwestycje. Nakłady na kolej rosną i będą rosły, gdyż taka jest historyczna konieczność – powiedział Sławomir Nowak. 

Biorący udział w kongresie prezes zarządu PKP S.A. Jakub Karnowski poinformował, że przygotowana została strategia PKP S.A., która opiera się na czterech filarach. Pierwszym z nich są kwestie systemowe, wśród nich dotyczące bezpieczeństwa, drugim – nakierowanie działalności na klienta. Trzeci filar to zarządzanie finansami i wreszcie czwarty to lepsze zarządzanie Grupą PKP związane z potrzebą synchronizacji działań pomiędzy remontami linii kolejowych i dworców.

Tegoroczna druga edycja Kongresu Kolejowego podzielona została na trzy sesje poświęcone  determinantom konkurencyjności sektora kolejowego w Polsce, zagadnieniom stawek dostępu do infrastruktury kolejowej oraz inwestycji taborowych. W dyskusji na temat deklaracji rządu odnośnie transportu kolejowego, regulacji tego rynku oraz problemów związanych ze stanem infrastruktury kolejowej wziął udział Andrzej Massel, podsekretarz stanu w ministerstwie transportu.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Zaleśny: spadek przewozów to nie kłopot Zaleśny: spadek przewozów to nie kłopot
Następny artykuł Montaż kratownic w Poznaniu na filmie Montaż kratownic w Poznaniu na filmie