155-lecie kolei do Solnego Miasta

155-lecie kolei do Solnego Miasta

16 listopada 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Otwarta na początku 1857 r. linia kolejowa Kraków Bieżanów – Wieliczka w bieżącym roku przeszła solidną modernizację. W trakcie seminarium zorganizowanego przez krakowski oddział SITK rozmawiano o 155-letniej historii linii i współczesnych zadaniach inwestycyjnych w regionie.

Fot. Grzegorz Zachara

- Wspólny wysiłek podjęty przez samorząd Wieliczki, PKP PLK i marszałka województwa pozwolił nam zrealizować w bardzo szybkim tempie tę potrzebną dla mieszkańców i turystów inwestycję – mówił w wielickim Centrum Edukacyjno-Rekreacyjnym  „Solne Miasto”, Włodzimierz Żmuda, dyrektor Oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK w Krakowie. Jego zdanie spotkało się z poparciem Artura Kozioła, burmistrza Wieliczki, który wskazał także na fakt konieczności dokończenia inwestycji i przeorganizowania modelu transportowego, w którym kolej będzie pełnić jeszcze ważniejszą rolę dla mieszkańców miasta i okolicznych wsi. Poparł tym samym jak najszybsze uruchomienie krakowskiej kolei aglomeracyjnej.

- Szybka realizacja inwestycji w infrastrukturę torową, tramwajową i kolejową, przy zapewnieniu najwyższej jakości i standardów bezpieczeństwa jest możliwa dzięki zintegrowaniu procesów projektowania, produkcji, logistyki dostaw i zabudowy kluczowych elementów nawierzchniowych – podkreślał podczas swojego wystąpienia Remigiusz Tytuła, reprezentujący Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe „Bieżanów”, partnera seminarium. - Grupa KZN Bieżanów już dziś, jako pierwsza w Polsce składa taką ofertę inwestorom, beneficjentom i generalnym wykonawcom. Uzupełniając ją jeszcze o usługi z zakresu utrzymania, serwisu, czy diagnostyki  jesteśmy w stanie obsłużyć kompleksowo cały proces inwestycyjny i eksploatacyjny związany z nawierzchnią.

O inwestycji na linii nr 109 Kraków Bieżanów- Wieliczka, opowiedział Wiesław Piątkowski z firmy WIP, pełniący funkcję kierownika robót. – Podczas modernizacji cała infrastruktura kolejowa przeszła gruntowny remont. Inwestycja objęła wymianę nawierzchni, sieci trakcyjnej, budowę nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym, stworzenie nowoczesnego systemu informacji dla podróżnych oraz przebudowę obiektów inżynieryjnych (przejazdy kolejowe, wiadukty). Do budowy nowej nawierzchni użyto ograniczających drgania i wibracje specjalnych podkładów typu „Y” oraz toru bezstykowego – podkreślał Piątkowski.

Przeszłość 155 letniej linii obecna była w referatach traktujących o taborze wykorzystywanym podczas początków kolei w Wieliczce oraz o wpływie kolei i ludzi z nią związanych na rozwój miasta Wieliczka i jego okolic. O historii krakowskiego dworca, jako miejsca początkowego przejazdu do Wieliczki, i wykonanych oraz niezrealizowanych planach z nim związanych barwnie opowiadał Jerzy Hydzik. Jedną z takich, zaplanowanych, ale niedokończonych inwestycji mogli zresztą obejrzeć uczestnicy seminarium, gdyż rozpoczęło się ono od zwiedzania podziemnej części Dworca Głównego PKP w Krakowie. Uczestników urzekły imponujące przestrzenie hal ulokowanych pod poziomem gruntu, kontrastujące jednak z faktem niepewności co do dalszego losu tej inwestycji.

Seminarium „155 lat linii kolejowej do Wieliczki” zostało zorganizowane 15 listopada przez krakowski oddział Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP, przy współpracy Urzędu Miasta i Gminy Wieliczka, PKP Polskie Linie Kolejowe, Przewozów Regionalnych, Stowarzyszenia „Klub Przyjaciół Wieliczki” oraz Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa w Krakowie. Honorowym patronatem imprezę objęli Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta Krakowa oraz Marek Sowa, marszałek Województwa Małopolskiego. Sponsorem seminarium była Grupa KZN Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe „Bieżanów”.