Od kilku tygodni na warszawskiej Pradze trwa montaż dwóch TBM-ów, które wykonają tunele od Dworca Wileńskiego do Powiśla. Równolegle prowadzone są prace przygotowujące konstrukcję stacji do pełnienia roli szybu startowego.
Na terenie placu budowy stacji Dworzec Wileński znajduje się już większość części potrzebnych do zmontowania pozostałych dwóch tarcz TBM o numerach seryjnych S-646 i S-760. TBM Wisła I, który jako pierwszy wyruszy w kierunku Powiśla, jest już gotowy w 80 proc. – złożono już dwa z jej trzech segmentów wraz z towarzyszącymi im urządzeniami. Jak oceniają pracownicy składający TBM Wisła II, ta maszyna jest już gotowa w 60 proc. Głowice skrawające, które docelowo znajdą się na frontach maszyn, zostaną zainstalowane jako ostatnie.
Przypomnijmy, że każdy z korpusów maszyn TBM drążących tunele centralnego odcinka II linii metra ma długość 12 metrów i waży ponad 400 ton. Kolejne 300 ton to zaplecze i wypełniające instalacje płyny – montowane będzie w segmentach, tak jak na Rondzie Daszyńskiego.
Na zdjęciach znajdujących się na stronie wykonawcy można zobaczyć tarcze skrawające, podajnik ślimakowy i różnego rodzaju części składające się na zaplecze maszyn TBM. Pod obudową montowanej maszyny wyraźnie widać 16 par ponumerowanych siłowników hydraulicznych oraz umieszczoną w głębi komorę hiperbaryczną, w której pracownicy w przyszłości będą przechodzić etapy kompresji i dekompresji (jeżeli zajdzie potrzeba otwarcia komory roboczej w trakcie pracy).