Transport miejski Metro: trwa montaż tarcz TBM na Pradze

Metro: trwa montaż tarcz TBM na Pradze

06 grudnia 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Od kilku tygodni na warszawskiej Pradze trwa montaż dwóch TBM-ów, które wykonają tunele od Dworca Wileńskiego do Powiśla. Równolegle prowadzone są prace przygotowujące konstrukcję stacji do pełnienia roli szybu startowego.

Metro: trwa montaż tarcz TBM na Pradze
Fot. AGP Metro

Na terenie placu budowy stacji Dworzec Wileński znajduje się już większość części potrzebnych do zmontowania pozostałych dwóch tarcz TBM o numerach seryjnych S-646 i S-760. TBM Wisła I, który jako pierwszy wyruszy w kierunku Powiśla, jest już gotowy w 80 proc. – złożono już dwa z jej trzech segmentów wraz z towarzyszącymi im urządzeniami. Jak oceniają pracownicy składający TBM Wisła II, ta maszyna jest już gotowa w 60 proc. Głowice skrawające, które docelowo znajdą się na frontach maszyn, zostaną zainstalowane jako ostatnie.

Przypomnijmy, że każdy z korpusów maszyn TBM drążących tunele centralnego odcinka II linii metra ma długość 12 metrów i waży ponad 400 ton. Kolejne 300 ton to zaplecze i wypełniające instalacje płyny – montowane będzie w segmentach, tak jak na Rondzie Daszyńskiego.

Na zdjęciach znajdujących się na stronie wykonawcy można zobaczyć tarcze skrawające, podajnik ślimakowy i różnego rodzaju części składające się na zaplecze maszyn TBM. Pod obudową montowanej maszyny wyraźnie widać 16 par ponumerowanych siłowników hydraulicznych oraz umieszczoną w głębi komorę hiperbaryczną, w której pracownicy w przyszłości będą przechodzić etapy kompresji i dekompresji (jeżeli zajdzie potrzeba otwarcia komory roboczej w trakcie pracy).