Przewóz osób koleją w UE będzie wzrastać

Przewóz osób koleją w UE będzie wzrastać

25 lutego 2013
PODZIEL SIĘ

Według raportu pt. „Podróż koleją do roku 2020” („The Rail Journey to 2020”) opublikowanego przez firmę Amadeus liczba pasażerów korzystających z dalekobieżnych połączeń kolejowych w Europie do końca tej dekady wzrośnie w porównaniu do roku 2011 o około 21 procent (238 mln), przekraczając 1,36 mld. Natomiast roczne tempo wzrostu wyniesie 2,2 procent. 

Fot. Kuba Batorowicz

Opracowanie przedstawia prognozy na okres 2011-2020, kiedy branża kolejowa w Europie będzie pod wpływem niespotykanej wcześniej kombinacji czynników, związanych ze zmianami strukturalnymi oraz nowymi możliwościami wynikającymi z inwestycji w infrastrukturę i postępu technologicznego. Dokument wskazuje, że spodziewany wzrost liczby pasażerów w okresie 2011-2020 będzie najbardziej dynamiczny w Wielkiej Brytanii, Francji, Szwajcarii i Niemczech.

Dokument „Podróż koleją do roku 2020” prezentuje współczesny obraz europejskiego rynku kolejowego i wskazuje sześć kluczowych trendów, które będą kształtowały rozwój branży kolejowych przewozów pasażerskich oraz jej relacje z innymi środkami transportu do roku 2020. Są to:

  • liberalizacja rynku,
  • wejście na rynek nowych graczy,
  • ukończenie nowych linii dużych prędkości,
  • nowe węzły kolejowe,
  • współpraca z innymi przewoźnikami – lotniczymi i kolejowymi,
  • koszty kolei.

Na podstawie tych trendów raport nakreśla również podstawowy scenariusz szacowania biznesowego potencjału kolei pasażerskich w roku 2020. Dokument wskazuje także możliwości wykorzystania trendów zmieniających branżę przez operatorów kolei pasażerskich.

- Raport pokazuje, że bezproblemowe podróżowanie koleją po całej Europie może się stać rzeczywistością. Tworzenie standardów wymiany danych, rezerwacji i sprzedaży biletów całkowicie zmieni sposób postrzegania podróży koleją i przybliży nas do unijnych wytycznych w tym względzie, sformułowanych w dokumencie "Roadmap to a Single European Transport Area". Uczyni to kolej bardziej dostępną i upowszechni przekonanie, że jest ona najlepszym sposobem podróżowania po Europie. To zaś będzie sprzyjać idei łączonych biletów, fundamentalnej dla powodzenia całości przedsięwzięcia – mówi Thomas Drexler, dyrektor Amadeus Rail.

Raport uwzględnia również informacje o rynku polskim. Przykładowo, w 2011 roku z zagranicznej podróży koleją skorzystały w Polsce 2 miliony pasażerów, a z krajowych połączeń – 263 miliony. Z kolei 30 milionów pasażerów podróżowało na trasach długodystansowych (powyżej 100 kilometrów, włączając szybką kolej), zaś 235 milionów na odcinkach krótkodystansowych (do 100 kilometrów, wykluczając kolej miejską, np. metro). W przeliczeniu na kilometry, podróżni pokonali 8 miliardów kilometrów odcinków długodystansowych oraz 10 miliardów kilometrów na trasach krótkodystansowych.

- W porównaniu z pozostałymi 19 krajami uwzględnionymi w raporcie, Polska znajduje się tuż za pierwszą dziesiątką. Lokalny rynek kolejowy podlega modernizacji. Dotyczy to zarówno tras, jak również środków transportu. Pozostaje nam jednak jeszcze wiele do zrobienia, aby dogonić naszych zachodnich sąsiadów, nie tylko w zakresie infrastruktury kolejowej, ale również  technologii – komentuje Iwona Białobrzycka, zastępca dyrektora generalnego Amadeus Polska.

Raport został opracowany przez zespół badawczy firmy Amadeus z wykorzystaniem wiarygodnych danych i sprawdzonych technik modelowania. Dane zaczerpnięto z ponad 100 źródeł, w tym od operatorów kolejowych oraz instytucji publicznych i organów regulujących. Eksperci firmy Amadeus stworzyli modele prognostyczne opierając się na korelacji między udziałem dalekobieżnych połączeń kolejowych w całym ruchu pasażerskim, gęstością zaludnienia i sieci kolejowych, strukturą branży kolejowej w poszczególnych krajach oraz położeniem geograficznym.

Raport można pobrać na stronie www.amadeusrail.net/research.html