Środkowoeuropejskie perspektywy EUWT

Środkowoeuropejskie perspektywy EUWT

27 lutego 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Przyszłość mechanizmu Europejskiego Ugrupowania Współpracy Terytorialnej dla Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego oraz możliwości wykorzystania go dla intensyfikacji współpracy w obszarze transportu, w tym kolejowego i przedsiębiorczość były tematem dyskusji w Brukseli, w której wziął udział marszałek zachodniopomorski Olgierd Geblewicz.

Fot. UMWZ

Spotkanie odbyło się w Komitecie Regionów przedstawicieli unijnych instytucji, administracji rządowej i regionalnej, stowarzyszeń  oraz ekspertów zaangażowanych w proces rozwoju europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej.

W  swoim wystąpieniu w Brukseli marszałek Geblewicz przedstawił finalizowane plany utworzenia EUWT dla Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego. Ugrupowanie jest jednym z 16 ugrupowań będących na etapie konstytuowania się i pierwszym w Europie EUWT dedykowanym zwiększeniu efektywności zarządzania transportem i mobilnością.

Głównym celem współpracy będzie wspieranie i promocja rozwoju dostępności transportowej wzdłuż osi transportu multimodalnego północ-południe, od Morza Bałtyckiego do Adriatyku. Jej węzłowym punktem będzie też powołanie Centrum Strategicznego, wewnętrznej jednostki o charakterze strategiczno-planistycznym, Europejskiego Ugrupowania Współpracy Terytorialnej dla Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego z siedzibą w Zalaegerszeg (Węgry).

Centrum przyczyni się do dynamizacji rozwoju środkowoeuropejskiego EUWT oraz szybszego wdrożenia rozwiązań transportowych i logistycznych wzdłuż osi północ-południe. Notabene, cztery spośród nowo utworzonych EUWT mają swoją siedzibę na Węgrzech.

W sesji zatytułowanej „EUWT - więcej niż polityka regionalna: Transport” obok marszałka województwa zachodniopomorskiego głos zabrał między innymi Stéphane Ouaki z Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu Komisji Europejskiej, przedstawiający założenia unijne dotyczące przekształcenia niespójnej obecnie struktury dróg, linii kolejowych, portów lotniczych i kanałów w Europie w jednolitą sieć transportową (TEN-T), oraz Gilles Pargneaux – poseł do Parlamentu Europejskiego, który omówił syntezę doświadczeń, dążeń i możliwych sposobów wykorzystania mechanizmu dla rozwoju w regionach granicznych.

Konferencja była również okazją do podsumowania prac nad zmianami rozporządzenia w sprawie EUWT oraz wydarzeń związanych z tym funkcjonowaniem mechanizmu. Do końca 2012 r. utworzono w sumie 32 EUWT, zrzeszające ok. 700 samorządów lokalnych i regionalnych oraz reprezentację władz krajowych z 17 różnych państw członkowskich. W żadnym z nich nie uczestniczą partnerzy z Polski. Europejskie Ugrupowania Współpracy Terytorialnej dla Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego będzie jednym z pierwszych.