Ewolucja pulpitu maszynisty w Impulsie

Ewolucja pulpitu maszynisty w Impulsie

12 października 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Kierujący pojazdem kolejowym z napędem powinien „mieć pod ręką” najważniejsze systemy sterowania oraz odpowiadające za bezpieczeństwo i diagnostykę. – W takiej kolejności projektuje się dostęp maszynisty do poszczególnych systemów w nowoczesnym pojeździe trakcyjnym – mówi mgr inż. Paweł Rybak z działu technicznego SKM.

Fot. Kamil Piotrowski

Pulpit maszynisty ewaluował. Na początku w prostej surowej formie pozwalał sterować pojazdem. Następnie wraz z rozwijającą się techniką dokładano systemy diagnozujące wraz z kontrolkami stanu. Z topornych przełączników pozycyjnych – w chwili obecnej stosuje się nowoczesne przyciski, które jednocześnie sterując danym systemem powiadamiają o jego aktualnym stanie.

Pulpit maszynisty musi zapewniać ergonomiczne położenie kluczowych systemów odpowiadających za sterowanie, bezpieczeństwo oraz efektywność a co za tym idzie wygodę. W porównaniu do pierwszych pulpitów obecnie maszynista prowadzący pojazd posiada o wiele większą wiedzę obserwując systemy wyciągnięte na konsole jak i na ekrany dotykowe. W elektrycznych pojazdach kolejowych znajdują się dwie kabiny na krańcach w celu umożliwienia ruchu pojazdu w obu kierunkach. Paweł Rybak dorzuca, że należy mieć też świadomość, iż podczas ewaluacji bardzo dużo systemów doszło, które trzeba obsługiwać a w najlepszym przypadku obserwować.

Pulpit maszynisty fotografowała Aleksandra Świderska, na co dzień zarządzająca sekretariatem Szybkiej Kolei Miejskiej.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Częstochowa: utrudnienia w weekend Częstochowa: utrudnienia w weekend
Następny artykuł Szczecin: tramwaj „10” zmienia trasę Szczecin: tramwaj „10” zmienia trasę