Transport miejski Łódź buduje trasę W-Z: trwają prace przy tunelu

Łódź buduje trasę W-Z: trwają prace przy tunelu

29 stycznia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

- Prace przy budowie trasy W-Z przebiegają sprawnie, bez opóźnień i zakłóceń. Mimo zimowej aury wylewane są ściany szczelinowe tunelu na odcinku od al. Kościuszki do Piotrkowskiej – informuje wicedyrektor Zarządu Dróg i Transportu, Katarzyna Mikołajec.

Fot. uml.lodz.pl

Wykonano już potrójne ściany na długości 170 m, co stanowi już dwie trzecie dystansu liczącego 240 m. Trwa równolegle rozbiórka przejścia podziemnego na al. Mickiewicza przy ul. Piotrkowskiej.

Jedynie na kilka dni - z uwagi na mrozy - przerwano wylewki. Praca trwa w cyklu jednozmianowym, a robotnicy otrzymują ciepłe posiłki regeneracyjne. Beton wylewany w konstrukcje szczelinowe musi mieć temperaturę ok. 10 stopni Celsujsza, co wymaga specjalnych warunków transportu oraz przygotowania masy w silosach. Pomimo panującej zimowej aury prace na budowie trasy W-Z przebiegają zgodnie z harmonogramem, co gwarantuje ich zakończenie w planowanym terminie.

Priorytet dla tramwajów

Modernizacja trasy W-Z to największa łódzka inwestycja drogowa w Łodzi. Obejmuje budowę 18,5 km nowych torowisk tramwajowych oraz czterech punktów przesiadkowych: na Mickiewicza przy Piotrkowskiej, przy skrzyżowaniu Wyszyńskiego i Retkińskiej, w pobliżu dworca Łódź Kaliska oraz u zbiegu Rokicińskiej i Augustów. Budowana trasa tramwajowa połączy Retkinię z Olechowem.

Chociaż przebudowie ulega trasa drogowa, to władze miasta od początku nie ukrywały, że modernizacja Trasy W-Z jest podporządkowana projektowi usprawnienia ruchu tramwajowego na linii Widzew – Retkinia.

...z korzyścią dla mieszkańców

Z wyliczeń miejskich urzędników wynika, że liczba nowych pasażerów, korzystających z komunikacji miejskiej, przekroczy po zakończeniu inwestycji 46 tysięcy. Część z nich będą stanowić mieszkańcy Olechowa, który dzięki przedłużeniu torów o ponad cztery kilometry uzyska połączenie tramwajowe z resztą miasta. Tory zostaną ułożone na ulicach Rokicińskiej i Hetmańskiej, a nowa pętla będzie kończyć ich bieg obok zakładu Della.

Największy punkt przesiadkowy - Piotrkowska Centrum - ma połączyć linie Łódzkiego Tramwaju Regionalnego z trasą W-Z. Ponadto będą wybudowane ścieżki rowerowe oraz bezkolizyjne skrzyżowania. Na tę część inwestycji przeznaczono 625 mln zł. 

Trasa będzie wydłużana

W połowie stycznia ogłoszono postępowanie przetargowe na realizację drugiego etapu trasy W-Z. Wartość tego projektu to ok. 320 mln zł. Prace obejmą dwa odcinki w obie strony od realizowanego obecnie centralnego odcinka - od krańcówki tramwajowej na al. Wyszyńskiego do al. Włókniarzy (długość ponad 4 km) oraz od ul. Kilińskiego do pętli przy al. Ofiar terroryzmu 11 września (długość 10,5 km).

- Dzięki tej inwestycji podniesie się standard nie tylko drogowy, ale przede wszystkim tramwajowy - mówi wiceprezydent Radosław Stępień. - Pojawi się nowy układ tramwajowy, nowy układ przystanków i linii. Wprowadzimy też zintegrowany system sterowania ruchem, który obejmie ponad 220 skrzyżowań w całym mieście. Będzie to pierwszy w historii Łodzi system, który odpowiada europejskim standardom inteligentnych systemów transportowych - dodaje.

Ukończenie przebudowy trasy W-Z zaplanowano na październik 2015 r.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Lepszy monitoring zdarzeń dworcowych Lepszy monitoring zdarzeń dworcowych
Następny artykuł W. Olpiński: trudno walczyć z oblodzeniem sieci trakcyjnej W. Olpiński: trudno walczyć z oblodzeniem sieci trakcyjnej