Transport publiczny będzie konkurencyjny dla prywatnego wówczas, gdy poprawi się jego punktualność, niezawodność, dostępność, regularność oraz prędkość – wynika z raportu, który wraz z "Planem Zrównoważonego Rozwoju Transportu Publicznego dla województwa opolskiego" przedstawiła na zamówienie urzędu marszałkowskiego spółka Blue Ocean.
Pierwszego kwietnia dokument konsultowali opolscy starostwie.
Opolski Oddział Przewozów Regionalnych obsługuje 14 linii kolejowych, w ciągu doby kursuje nimi 211 pociągów. Z danych wynika, że siatka połączeń kolejowych województwa jest dość gęsta. Plan zakłada utrzymanie wszystkich dotychczasowych tras.
- Średnio na jeden pociąg przypada u nas 80 pasażerów, co jest niezłym wynikiem w skali kraju – mówi Bartosz Horaczuk, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Gospodarki UMWO.
Blue Ocean rekomenduje rozwój transportu kolejowego, bo jest tańszy i bardziej ekologiczny. Firma zbadała, na jakich stacjach następuje największa wymiana pasażerów. Są to, obok Opola, stacje Strzelce, Kluczbork, Namysłów, Brzeg, Nysa, Olesno, Kędzierzyn-Koźle. Zaproponowano, by właśnie tam zsynchronizować przyjazdy pociągów i autobusów, na placach dworcowych wybudować parkingi, by pasażer mógł się przesiąść do auta lub na rower, i zlikwidować bariery architektoniczne.
Pasażerowie zapytani co jest atutem transportu zbiorowego, odpowiadali, że niska cena i bezpieczeństwo. Najgorzej zaś oceniali złą infrastrukturę i długi czas jazdy. Starostowie zaś zwracali uwagę, że trudno budować parkingi na placach przydworcowych, skoro te są własnością PKP, a te ani myślą coś oddać za darmo.
Sygnalizowali też, że między przewoźnikami kołowymi odbywa się bezpardonowa walka o klienta, za trzy lata, gdy wejdzie w życie ustawa o transporcie zbiorowym nie będzie wielu połączeń, bo większość przewoźników wypadnie z rynku. Obniżka biletów autobusowych na trasie Strzelce-Opole spowodowała, że spółce Przewozy Regionalne ubyło co najmniej 20 proc. pasażerów. Wybrali tego przewoźnika, który ma tańsze bilety i jeździ szybciej (trwa remont linii kolejowej, co wydłużyło przejazd).
Do 11 kwietnia "Plan Rozwoju Transportu Publicznego" będzie dostępny na stronie internetowej województwa opolskiego, można do jego zapisów wnosić uwagi i propozycje.