Strategia Rozwoju SSOM przyjęta

Strategia Rozwoju SSOM przyjęta

16 października 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Strategia Rozwoju Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego została jednogłośnie zaakceptowana przez przedstawicieli wszystkich jednostek samorządu terytorialnego skupionymi w SSOM.

Strategia Rozwoju SSOM przyjęta
Fot. metropolitalny.szczecin.pl

Celem projektu pn. "Strategia rozwoju Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego sposobem na skuteczne podnoszenie jakości usług publicznych" jest podniesienie jakości życia oraz satysfakcji mieszkańców SOM poprzez zapewnienie dostępu do wysokiego standardu usług publicznych.

Proces przygotowania Strategii przebiegał w ścisłej współpracy z JST, członkami SOM, przy równoczesnym silnym uspołecznieniu całego procesu.

Jednym z elementów strategii jest stworzenie zintegrowanego transportu publicznego w oparciu o:

  • integrację wszystkich rodzajów transportu (autobusy miejskie, tramwaje, autobusy dalekobieżne, kolej) w centrach komunikacyjnych, węzłach komunikacyjnych i przystankach przesiadkowych, która umożliwi szybką obsługę podróżnych korzystających z tych środków transportowych,
  • wdrożeniem wspólnego skoordynowanego rozkładu jazdy dla wszystkich rodzajów transportu,
  • wprowadzeniem spójnego systemu zarządzania transportem publicznym i informacji dla podróżnych,
  • stosowaniem wspólnego systemu taryfowego umożliwiającego zastosowanie jednego biletu także w wersji elektronicznej na całym obszarze metropolitalnym,
  • integrację transportu indywidualnego z transportem publicznym poprzez tworzenie systemu parkingów „parkuj i jedź”,
  • mniejszym oddziaływaniem na środowisko naturalne poprzez promowanie transportu szynowego stosującego napęd elektryczny,
  • organizację przewozów przez jeden podmiot dla całego obszaru.

Kolej powinna spełniać większą rolę

Obecnie brak jest integracji taryfowej pomiędzy koleją regionalną a pozostałymi gałęziami transportu publicznego. Wprowadzenie jednolitej taryfy i biletu metropolitalnego, co autorzy proponują w jednych z celów operacyjnych, zachęci podróżnych do korzystania z przewozów kolejowych.

W przewozach kolejowych słabą stroną jest standard dworców i przystanków kolejowych, zaś przystanki tramwajowe i autobusowe są w wielu przypadkach oddalone od peronów. Standard ten, według autorów strategii, wymaga szybkiej poprawy.

Na głównych liniach komunikacyjnych takich jak Szczecin – Stargard Szczeciński, Szczecin – Goleniów, Szczecin – Gryfino główną osią przewozów pasażerskich powinien być transport kolejowy korzystający z nowoczesnego taboru kolejowego a przy wybranych dworcach i przystankach należy tworzyć parkingi realizujące zasadę „Parkuj i Jedź”.

Na linii komunikacyjnej Szczecin – Police należy stworzyć szybką kolej miejską łączącą centrum Szczecina z Policami i Trzebieżą z możliwością wprowadzenia tramwaju dwusystemowego.

Głównym środkiem transportu pasażerów na lotnisko w Goleniowie powinny być pociągi kursujące na to lotnisko ze Szczecina i Stargardu – samo zaś lotnisko powinno zostać rozbudowane i dostosowane do obsługi małych samolotów i śmigłowców (przewozy turystyczne i biznesowe).

Do celów priorytetowych zaliczono też budowę zintegrowanego centrum komunikacyjnego na terenie Dworca Głównego wraz z parkingami, modernizację linii kolejowej Szczecin – Berlin z wprowadzeniem szybkich pociągów do stolicy Niemiec, a także budowę zachodniego obejścia kolejowego Szczecina co zdecydowanie poprawi bezpieczeństwo w transporcie poprzez wyprowadzenie przewozów materiałów niebezpiecznych z centrum miasta.