Transport miejski Nowy autobus Solarisa alternatywą dla tramwajów?

Nowy autobus Solarisa alternatywą dla tramwajów?

05 stycznia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Solaris wspólnie z Politechnikami Poznańską i Warszawską konstruuje dwuprzegubowy autobus elektryczny klasy mega. - Całkowicie bezemisyjny środek komunikacji miejskiej o bardzo dużej pojemności pasażerskiej może z powodzeniem stać się alternatywą dla tramwaju – mówi o projekcie dr Dariusz Michalak, wiceprezes Solarisa.

Wiz. Solaris

„Pierwszy polski autobus klasy mega z wieloosiowym napędem hybrydowym zasilanym gazowymi paliwami ekologicznymi” – to oficjalna nazwa projektu. Jego celem jest zaprojektowanie, zbudowanie oraz przetestowanie nowoczesnego autobusu. 

– Dzisiaj możemy już ogłosić na pewno, że będzie to dwuprzegubowy autobus o długości 24 metrów. Jego napęd mają stanowić silniki elektryczne zasilane z baterii doładowywanych energią elektryczną z zewnętrznego źródła, w razie potrzeby dodatkowo zasilanych energią wytwarzaną przez wodorowe ogniwo paliwowe zamontowane w pojeździe. To niezwykle zaawansowany technologicznie napęd, dodatkowo zastosowany w autobusie o rzadko spotykanej długości – mówi o projekcie dr Dariusz Michalak, Wiceprezes Zarządu firmy Solaris. - W efekcie stworzymy całkowicie bezemisyjny środek komunikacji miejskiej o bardzo dużej pojemności pasażerskiej, który z powodzeniem może stać się alternatywą na przykład dla tramwaju.

Całkowita wartość projektu przeprowadzanego przez konsorcjum wynosi blisko 11 mln zł. Ponad połowę tej kwoty, prawie 6 mln zł, udało się pozyskać dzięki dofinansowaniu w ramach InnoTech – programu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Zakończenie przedsięwzięcia przewidziano na listopad 2015 roku. Jednak ze względu na chęć rozszerzenia prac badawczych i rozwojowych przez firmę Solaris trwają konsultacje z NCBiR w celu przedłużenia przedsięwzięcia o kolejny rok.

Podobne pojazdy o napędzie elektrycznym z dodatkowym wodorowym ogniwem paliwowym firma Solaris dostarczyła niedawno do Hamburga. Dwa Urbino electric zakupione przez niemieckiego przewoźnika to autobusy jednoprzegubowe, o długości 18,75 m. Nowy projekt przeprowadzany przy wsparciu NCBiR ma na celu stworzenie produktu jeszcze bardziej zaawansowanego techniczne, chociażby ze względu na jego długość.

Opracowanie oprogramowania do sterowania pojazdem dwuprzegubowym poruszającym się po drodze, a nie po szynach, to niezwykle trudne zadanie. Jesteśmy właśnie na etapie kończenia prac projektowych i już wkrótce przystąpimy do budowy prototypu, który następnie przejdzie serię badań i testów – dodaje Dariusz Michalak.

Oprócz planów konstrukcyjnych powstały już wizualizacje nowego produktu. Autobus będzie zbudowany na bazie nowej, lżejszej wersji popularnych Solarisów Urbino, która miała swoją premierę na targach IAA w Hanowerze w październiku 2014 roku.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Łódź Fabryczna i trasa W-Z to nowy etap rozwoju miasta Łódź Fabryczna i trasa W-Z to nowy etap rozwoju miasta
Następny artykuł Licytacje Grupy PKP podczas WOŚP Licytacje Grupy PKP podczas WOŚP