Transport miejski Ruda Śląska: koniec linii tramwajowej nr 18

Ruda Śląska: koniec linii tramwajowej nr 18

15 lutego 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Od 14 lutego z rudzkich torowisk zniknie tramwaj nr 18. Władze Rudy Śląskiej zdecydowały o jej likwidacji i zastąpieniu tramwaju komunikacją autobusową. Linia nr 18 z drobnymi przerwami funkcjonowała w Rudzie Śląskiej od ponad 40 lat.

Fot. Wikimedia/KZKGaPowicz

Prezydent Rudy Śląskiej Grażyna Dziedzic podkreśla, że decyzja o likwidacji linii tramwajowej jest przemyślana. – Stan torowiska w niektórych miejscach zagraża bezpieczeństwu podróżujących oraz innym użytkownikom ruchu drogowego – mówi prezydent. Wyniki ekspertyzy dotyczącej stanu technicznego przepustu nad torowiskiem, w rejonie skrzyżowania ul. Piastowskiej i Sobieskiego, wykazały jednoznacznie, że ruch tramwajowy w tym miejscu jest zagrożony. Dlatego w obawie o zdrowie i życie pasażerów władze Rudy Śląskiej zdecydowały się o wstrzymaniu kursowania tramwaju linii nr 18.

– Obecnie trwają prace związane z przygotowaniem dokumentacji projektowej, ale jak się okazuje nie jest to jedyny problem dotyczący torowiska linii tramwajowej nr 18. Bardzo zły stan techniczny torowiska w ciągu ul. Wolności i ul. Piastowskiej powoduje, że drgania wywoływane przez nadjeżdżające pojazdy przyczyniają się do niszczenia przyległych do torowiska budynków. Pęknięcia ścian budynków oraz przewodów kominowych stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla mieszkańców – wyjaśnia Andrzej Nowak, pełnomocnik prezydenta miasta ds. transportu zbiorowego.

Dodatkowym zagrożeniem, tym razem dla uczestników ruchu drogowego jest umiejscowienie torowiska w jezdni. W ciągu ostatnich 10 lat funkcjonariusze Komendy Miejskiej Policji w Rudzie Śląskiej odnotowali wzdłuż ul. Wolności i ul. Piastowskiej, czyli tam gdzie znajduje się torowisko w jezdni, 109 wypadków, 526 kolizji. W wyniku tych zdarzeń zginęło 6 osób, a 146 było rannych – Biorąc pod uwagę tylko i wyłącznie sprawy bezpieczeństwa nie mogliśmy podjąć innej decyzji jak definitywne zamknięcie linii nr 18 – tłumaczy prezydent.

Władze miasta zwracają także uwagę na inne kwestie przemawiające za rezygnacją z dalszego utrzymywania linii nr 18, takie jak słaby stan taboru czy aspekt ekonomiczny. Utrzymanie 7 km linii tramwajowej nr 18 jest prawie trzykrotnie droższe od np. 15 km linii autobusowej przebiegającej przez niemal całe miasto, a roczne koszty, ponoszone w związku z funkcjonowaniem „18-tki” stanowią niemal 1/6 rocznego budżetu na transport zbiorowy w mieście.

Zmiany w funkcjonowaniu komunikacji na trasie linii tramwajowej nr 18 wchodzą w życie  w sobotę 14 lutego br. Od tego dnia tramwaje zostaną zastąpione autobusami o nr 118. Przystankiem początkowym dla nowej linii będzie Dworzec PKP w Chebziu, natomiast przystankiem końcowym Bytom Dworzec. Podobnie jak w przypadku dotychczasowej linii tramwajowej autobusy w dni powszednie kursować będą co pół godziny, natomiast w dni wolne co godzinę. Co ciekawe praktycznie tę samą trasę autobusy pokonają o kilka minut szybciej niż tramwaj. 

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Koleją po magicznej Tajlandii (cz. 1) Koleją po magicznej Tajlandii (cz. 1)
Następny artykuł Jakie tajemnice kryje stacja w Braniewie? Jakie tajemnice kryje stacja w Braniewie?