Regulacje Maszyniści PR ignorujący sygnał "Stój" odsunięci od pracy

Maszyniści PR ignorujący sygnał "Stój" odsunięci od pracy

17 lutego 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Dane statystyczne wskazują, że w roku ubiegłym w całym sektorze kolejowym nastąpiło wyraźne zwiększenie liczby zdarzeń polegających na niezatrzymaniu się pojazdu kolejowego przed sygnałem „Stój” lub w miejscu, w którym powinien się zatrzymać oraz uruchomieniu pojazdu kolejowego bez wymaganego zezwolenia. W 2013 r. odnotowano łącznie 35 tego rodzaju zdarzeń (16 wypadków i 19 incydentów), natomiast w 2014 r. zanotowano ich 67 (odpowiednio 30 wypadków i 37 incydentów).

Fot. Bartosz Dziubecki

Średnia miesięczna zdarzeń ww. kategorii wzrosła więc z 1,3 do 2,5 dla wypadków oraz z 1,6 do 3,1 dla incydentów. W roku bieżącym, do 30 stycznia odnotowano już 4 takie zdarzenia (2 wypadki i 2 incydenty). Szczególny niepokój wzbudził fakt, że 2 z tegorocznych zdarzeń miały miejsce wskutek uruchomienia pojazdu kolejowego bez zezwolenia.

Powyższe statystyski zostały przedstawione na spotkaniu działającego przy prezesie UTK zespołu ds. monitorowania poziomu bezpieczeństwa sektora kolejowego w Polsce, na którym gościli przedstawiciele Przewozów Regionalnych. Podczas posiedzenia omówiono okoliczności zdarzeń zaistniałych w spółce. Przedstawiono ich wstępne przyczyny (prace komisji nie zostały jeszcze ukończone), jak również środki zaradcze podejmowane przez Przewozy Regionalne, zmierzające do zachowania właściwego poziomu bezpieczeństwa. Także inne podmioty funkcjonujące na rynku kolejowym stosują tego rodzaju działania.

Przewozy Regionalne odsunęły od wykonywania czynności maszynistów, którzy uczestniczyli w tego typu zdarzeniach. W przypadku, gdy ustalenia komisji wskażą na niezachowanie odpowiednich procedur i standardów bezpośrednio przez maszynistów, zostaną oni skierowani na badania oraz egzamin weryfikacyjny.

Ponadto, przedstawiciele przewoźnika poinformowali o zwiększeniu nacisku na działania nadzorcze nad pracownikami realizującymi zadania związane z bezpieczeństwem. Zasady nadzoru wynikają z przyjętych procedur systemowych i instrukcji wewnętrznych. W ramach tych działań weryfikowane są również kompetencje kadry nadzorczej.

Spółka zobowiązana została do przedstawienia pisemnej informacji o zastosowanych działaniach profilaktycznych oraz o wszelkich dodatkowych inicjatywach służących podniesieniu bezpieczeństwa, zwłaszcza dotyczących pracy maszynistów kolejowych.