Słowacja: RegioJet mniej konkurencyjny?

Słowacja: RegioJet mniej konkurencyjny?

23 lutego 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W dwa miesiące po zliberalizowaniu rynku przewozów dalekobieżnych na Słowacji wydaje się, że w walce o pasażera najgorzej radzi sobie spółka RegioJet (RJ).

Fot. Wikimedia.org/Miropiro

Zarządca słowackiej sieci kolejowej, Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ujawniły dane dotyczące opóźnień pociągów InterCity od grudnia. Obecnie uruchamiają je dwaj przewoźnicy, państwowa Železničná spoločnosť Slovensko (9 pociągów) i prywatny RegioJet (6 pociągów). Zdecydowanie gorzej wygląda punktualność pociągów RegioJet, gdyż wynosi zaledwie poniżej 60 proc., a średnie opóźnienie to 11 minut. Pociągi ZSSK notują punktualność w 85 proc. i znacznie niższe średnie opóźnienie, wynoszące 4 min.

Spółka RJ winę zrzuca na stan infrastruktury, która jednak jest przecież taka sama dla ZSSK. Słowaccy i czescy specjaliści kolejowi jako przyczynę zgodnie wskazują zbyt optymistyczny rozkład jazdy. RJ z przyczyn marketingowych nie tylko przyjął o 5 minut krótszy czas przejazdu między Bratysławą a Koszycami od pociągów IC ZSSK, ale także nie doszacował postojów technicznych na stacjach zwrotnych, które nie wystarczają na wyczyszczenie pociągu, jak też powodują opóźnienia wtórne. To z kolei było związane ze zbyt małą liczbą składów skierowanych do obsługi siatki połączeń.

RegioJet nadal ma atuty w walce z ZSSK: niższe ceny biletów (podstawowa cena na trasie Koszyce-Bratysława jest podobna: 23,4 euro wobec 23,9 euro, jednak RJ posiada rozbudowaną ofertę przedsprzedażową) oraz wyższy poziom usług w pociągu, jak wyżywienie, prasa itp. Trzeba przy tym pamiętać, że RJ zaangażował się na Słowacji tylko z uwagi na fiasko projektu połączeń z Czech do Niemiec. Po tym ostatnim pozostał mu zbyteczny tabor, który świadomie zaangażował w deficytowe połączenia na Słowacji, by uniknąć jeszcze większych strat wynikających z przestoju składów.